torsdag 28 maj 2020

”Vad skulle få dig att skippa bilen?”

Den frågan ställdes till stockholmare och publicerades i Stockholms lokaltidningar. Många säger att de inte kan tänka sig att ställa bilen och särskilt under brinnande pandemi tror jag dem och håller själv med. Jag kör inte i onödan, men om alternativet är lokaltrafik vinner bilen varje gång nu. Aldrig att jag skulle sätta mig på en trång buss som kanske inte rengjorts ordentligt på flera månader, inte ens om det vore gratis.


Handen på hjärtat är vi väl aldrig så himla förändringsbenägna. När bensinpriset slår rekord svarar alla tillfrågade att de inte skulle klara en endaste höjning till, men när den kommer fortsätter de såklart att köra bil.

Några skäl som anges som de vanligaste svaren på frågan i denna enkät är ändå för dumma:

Tätare turer i kollektivtrafiken

Ärligt talat, dagtid tror jag inte att man behöver vänta mer än femton minuter någonstans. Snittväntetiden om man aldrig kollar när bussar och tåg går utan bara ställer sig vid hållplatsen är knappast mer än fem minuter, i rusningstid ännu mindre. Klarar man inte det har man andra problem än ont om tid.


Avgångstiden passar inte arbetstiderna

Kan stämma för den som jobbar natt, men att inte vilja ställa sig vid en bussterminal i Stockholm mitt i natten har nog andra orsaker. Jobbar man dagtid skulle jag säga att det är rent skitsnack. Men inte så dumt som:

Bättre cykelbanor

Den som skyller sitt bilåkande på att Stockholms cykelbanor är för dåliga har garanterat inte cyklat de senaste fem åren. På många ställen är cykelbanorna lika breda som bilvägarna, dessutom i bättre skick och oftast helt tomma. Jag har full respekt för den som inte vill cykla, men att skylla på att de nyasfalterade cykelbanorna, som dessutom sopsaltas hela vintrarna, bara är tre meter breda är bara dumt.

Men som vanligt passar folk på att kräva ännu fler cykelbanor, bussar, tåg och tunnelbanor. Dessutom gratis, och gratis kollektivtrafik är en omöjlighet. Möjligen kan den bli avgiftsfri, och det kan man propagera för, men att föreslå att fordon, drivmedel och personal ska vara gratis visar att man förstår väldigt, väldigt lite om ekonomisk verklighet.

47 kommentarer:

  1. Täta turer beror nog på var man bor även i Stockholmstrakten. I vårt område som ligger 4 km från pendelstationen går bussen med halvtimmestrafik i rusningstid, övrig tid vardagar och kvällar och helger är det 1 gång i timmen, pendeln går med kvartstrafik. Själv har jag cykelavstånd till jobbet men jag har full förståelse för de som hellre tar bilen till pendeln eller när de ändå sitter i bilen fortsätter ända till arbetet med den. Såklart kan man gå eller cykla dessa 4 km men det är inte alla som prioriterar det, speciellt inte vintertid. Själv har jag mer än 1 gång hämtat barnen vid pendeln kvällstid när bussen inte passat för att de ska slippa gå hem i mörkret. De cyklar en hel del men med 3 snodda cyklar vid pendeltåget på 3 år börjar man tröttna på det också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, jag trodde det var max en kvart överallt i rusningstrafik. Å andra sidan, de gånger jag tagit bussen har jag alltid vetat i förväg när den ska gå och anpassat mig till det. Skulle det misstämma maximalt med ens jobb (utan flextid) tror jag att många skulle lyckas anpassa arbetstiden och exempelvis börja tio minuter senare.

      Radera
  2. Tror du inte att man vill ha tätare turer för att det ska bli mindre trångt på bussen? /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man tillfrågat fler hundra bilister är det fullt möjligt att någon haft den ingång, men av de redovisade åsikterna får jag inte den bilden.

      Radera
  3. Här ute i skogen där jag bor har jag haft tur. Det går faktiskt en skolbuss om dagen ett par km från mitt hus. Inte för att den passar mina arbetstider men ändå. Många andra här har noll buss per dygn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det en annan sak. I detta fall har man frågat Stockholmare inom pendeltågs- och tunnelbanenätet.

      Radera
  4. Jag som bor på landet kan ärligt säga att det finns ingenting som skulle få mig att skippa bilen.
    Jag inser att det är som att svära i kyrkan men jag tycker faktiskt att det är ganska billigt med bil. Inte om man har en splitt ny BMW kanske, men jag kör en gammal skruttis som slutat tappa värde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här får man svära. Billigt vet jag inte, men jag känner inte igen mig i uträkningar att det kostar 60 kr/mil att köra bil. Jo, vissa bilar självklart, men det är som att säga att en middag kostar en tusenlapp för det gör den på Operakällaren.

      Radera
    2. Beror väl helt enkelt på hur man värderar kapitalkostnaden.

      Räknar jag på min egen bil: en snart 10 år gammal volvo ligger milkostnaden på knappt 20kr/mil (1500 mil per år inklusive skatt,försäkring, däck och övrigt slitage,bränsle och service)

      Jag köpte bilen kontant för drygt 200k. Och har alltså sen dess haft en löpande månadskostnad på 2400kr/månad.
      Hade jag istället pytsat in pengarna på börsen och investerat 2400 i månaden och haft 8% avkastning hade jag istället haft knappt 500k idag.
      Fördelar jag de pengarna på tiden jag ägt bilen och körsträckan ger de mig en extra "milkostnad" på typ 65kr/mil

      Radera
    3. Nej, stopp nu! Du kan inte lägga till en förlorad avkastning om du istället hade investerat pengarna på börsen :)

      Radera
    4. "BIlligt" är förstås subjektivt, men ungdomar idag kan köra bil för mycket mindre andel av disponibel inkomst än för säg 30 år sedan. En tågbiljett kostar ofta lika mycket som att ta bilen och är ni två som åker tillsammans är det nog alltid billigare med bil.
      Men även om jag tycker det är billigt att köra så föredrar jag promenad eller cykel så länge avståndet är rimligt.

      Till anonym 10:39: Med en bil för 200k blir både värdeminskning och alternativavkastning en hel del. Visst finns det dyrare bilar men "skruttisen" jag syftade på ovan är min 16 år gamla Mitsubishi, värd ca 10k.

      Radera
    5. Ja, visst är det märkligt att nästan allt kostar mindre i andel av lönen nu än tidigare. Ändå är folk fattigare än jag kan minnas för 20-30 år sedan.

      Radera
  5. För mig betyder skippa bilen oftast att ta cykeln eller ta en promenad. Kollektivtrafiken tar jag (inte under pandemin) när jag vill slippa parkera en bil, t.ex. om jag ska in till city. Annars är det bilen som gäller.

    Arbetet sköts hemifrån eller så åker jag till arbetsplatsen med bil. Med nästan 2 timmars längre restid per dag (nästan 1 timme åt vardera hållet) med kollektivtrafiken är valet enkelt. Tidsvinsten är mer värd en pengarna jag sparar på att åka kollektivt.

    Ps
    Nyss hemkommen, från en promenad till närmsta utlämningsstället för paket.
    Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidsvinsten måste man absolut ta hänsyn till. Själv kan jag ibland känna tvärtom, att på tiden det tar att hitta en p-plats i innerstaden skulle jag hinna cykla fram och tillbaka.

      Radera
  6. Själv har jag gångavstånd till jobbet så jag använder bara bilen för att veckohandla. Dock kan jag inte svära på att jag skulle skippa bilen även om en billig affär fanns inom 5 minuter.

    Men om vi leker med tanken skulle jag nog skippa bilen om jag bodde på landet och hade en privat tunnelbana in till jobb, köpcenter och gym. Till det skall alla personer som jag vill träffa ha lika dant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju också en frihetskänsla att ha bil. Det är en sak att ställa bilen enstaka resor och en helt annan att välja bort bilen helt.

      Radera
    2. Har alltid funderat lite på de som skaffar bil för att kunna veckohandla.. Är det inte billigare att köpa all mat på närmsta Pressbyrån än att ha bil för just veckohandling?

      Radera
    3. Det kan det vara (beroende på bil, bränsleförbrukning, parkeringskostnader osv), men jag vet ingen som BARA har bilen för att handla en gång i veckan. För mig handlar det om att jag på kort varsel vill kunna sätta mig i bilen och dra iväg, utan att först ringa fem bensinmackar för att höra om de har någon lämplig hyrbil inne.

      Radera
    4. Troligtvis har du rätt, och jag håller med om friheten bil ger, men jag tog chansen när investerarfar faktiskt skrev att han "använder bara bilen för att veckohandla".

      Radera
    5. Ja, jag ska inte tala för honom. För egen del har det definitivt funnits perioder då jag hade klarat mig utan bil utan alltför stora kompromisser, om jag bara velat.

      Radera
  7. Såg den artikeln också och undrar, i vanlig ordning, VAR nånstans de har frågat folk. De som bor utanför stan och jobbar nån annanstans utanför stan (tex Täby - Kista eller Nacka - Älvsjö) både bor och arbetar hyfsat nära centrum, med stockholmsmått. Men att åka kollektivt dessa sträckor tar gärna 3-4 gånger så lång tid än bilen. Tvärförbindelserna är helt enkelt usla.
    Har under våren konstaterat att trots den minskade biltrafiken IN till stan på mornarna så är det fortfarande mycket trafik UT, helt enkelt för att de som jobbar åt "fel håll" eller "fel" tider, har det snabbare och smidigare med egen bil.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom de är väldigt knapphändiga med redovisningen kan de också ha frågat tillräckligt många för att få fram några som säger det SVT vill höra. Tänker ofta på denna:
      https://www.youtube.com/watch?v=hcxwTgEC7IM

      Att det är mer bilar i rusningstrafiken på eftermiddagen än på morgonen, kan inte det bero på att folk "jobbar hemifrån" på morgnarna mer nu, men när de väl masat sig till jobbet kan de lika gärna stanna tills de egentligen ska sluta?
      "Ja, och det är alltså det svenska barn vill ha allra mest, fred på jorden."

      Radera
    2. Jag menade att det är fler bilar ut ur stan på morgonen än som åker in. Vilket jag (som själv hade nattjobb i yngre dar) tolkar som att den som antingen jobbar udda tider eller åker åt "fel" håll väljer att ta bil då det sparar väldigt mycket tid jämfört med kollektivtrafiken.
      För trots kostnaden i kronor så är kostnaden i tid så mycket mer värt just där och just då.

      Spargrisen

      Radera
    3. Så kan det absolut vara.

      Radera
  8. "Snabbt och gratis"
    Om en tjänst eller vara är gratis kommer efterfrågan att stiga dramatiskt och det kommmer kosta ordentligt med fläsk. Men det är ju klart - det är ju gratis så då gör det ju ingenting. Det här med gratis kollektivtrafik, varför har det inte införts över hela världen, i alla städer, ialla landsändar, t.o.m där det inte bor någon, det är ju gratis, så då är det ju naturligtvis gratis även för den som ordnar det? Visst är gratis kollektivtrafik en mänsklig rättighet postulerat av redan FN 1948. Det måste ha varit biltillverkarna som har motarbetat detta faktum sedan dess men nu är allt katten lös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avgiftskontroll och hanteringen kring färdbevis kostar en hel del, så det är inte helt galet tänkt även om jag också är emot skattefinansierad kollektivtrafik.

      Men en av de främsta orsakerna till att det aldrig blivit så tror jag är att fler bostadslösa då skulle välja att åka buss hela nätterna och det skulle inte busschaufförerna jubla över.

      Radera
    2. I Kiruna kommun kostar lokaltrafiken inom kommunen 600 kr per år. Tidigare kostade busskortet 100 kr per år men det höjdes i årsskiftet. Det går inte att klaga på priset tycker jag. Så åker du buss t.ex från Karesuando som ligger 180 km från Kiruna så har du snabbt tjänat in busskostnaden för du kan åka över dagen t.o.r.

      Radera
    3. För dem som använder kollektivtrafiken 21 dagar per månad eller ännu mer är den nog ofta konkurrenskraftig rent prismässigt. För mig som åker mer sporadiskt är det inte alltid ens billigare än att ta egen bil.

      Radera
  9. Nu bor ju inte jag i stockholm men mina (realistiska) valmöjligheter är spårvagn eller cykel. Det blir alltså i stort sett alltid cykel. I Göteborg är cykelbanorna definitivt inte tomma, de bokstavligen dräller av stolppskott. För att citera en kollega till mig; "På cykelbanan hatar alla alla.".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att cykelbanorna fått mindre utrymme i Göteborg än i Stockholm. Kanske inte minst pga spårvagnarna oflexibla ytkrav. Å andra sidan minns jag dem som rätt långsamma, så då kanske även jag hade skaffat cykel.

      Radera
    2. Haha! Om de ändå bara varit långsamma. Snitthastigheten i centrala delarna har jag för mig att de beräknade till 12 km/h. Det största problemet är att vagnarna klarar ungefär en tur/retur innan dörrarna ramlar av eller att elklykan på taket fäller ihop sig. Lastbilar och andra lite högre fordon brukar dessutom riva ner kontaktledningar då och då. Utöver dessa petitesser så fungerar det ganska bra, om det inte var för pandemin då...

      Radera
    3. 12 km/h är löptempo för en gammal gubbe som jag. Billigare att springa.

      Radera
  10. Kommer inte att bli gratis kollektivtrafik, oavsett hur mycket vänsterextremisterna i olika bokstavsorganisationer skriker och sätter upp lappar. Det finns ett skäl som inte nämns i debatten. Om det blir "gratis" så kan man inte avvisa oönskade element efter aktuell politisk vilja :O) Som t.ex. Sparo förmodligen vet så har de oönskade elementen en förmåga att bosätta sig i kollektivtrafiken tills dess ordningsvakter dyker upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag nämnde det i kommentarsfältet kl 13.20:

      "Men en av de främsta orsakerna till att det aldrig blivit så tror jag är att fler bostadslösa då skulle välja att åka buss hela nätterna och det skulle inte busschaufförerna jubla över."

      Radera
    2. Vafalls! Exkluderande prissättning i syfte att diskriminera människor,i Sverige är faktiskt alla människor lika mycket värda, det har jag både hört och läst att "våra" politiker sagt. Och nu påstår ni att det inte stämmer? Det måste vara fake news.....

      Radera
    3. Det är inte diskriminering att bussbolaget inte vill att uteliggare ska flytta in i deras bussar. Det vill nog inte att vi heller ska göra det det.

      Radera
  11. Sålde bilen för 1.5 år sen och det funkar bra. Cykelvagn för storhandling, annars ryggsäck. Cykel är ett fantastiskt transportmedel. Det är gratis och bränslet är kalorier. Ju mer du cyklar desto mer kalorier förlorar du. Det är ju toppen! Det är dessutom kul och en frihetskänsla. För oss var det en kostnadsfråga. Även om vi hade en billig bil så blir det ändå några tusen i månaden om man slår ut det över ett år. Reparationer, skatt, parkering, bensin, försäkring, tvätt, däckbyten osv. Det blir nån månadslön per år bara för att transportera arslet några kilometer till jobbet. De få gångerna man vill åka längre kan man gott hyra och ändå komma billigare undan. Vi skulle kunna lägga pengar på taxi vid behov varje månad och ändå komma billigare undan än bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar idén med cykel, men hatar att cykla.

      Köper att det är en vinst att inte ha bil, men "några tusen i månaden" låter högt för en billig bil. Det skulle innebära 30-60 tusen om året, lite beroende på definitionen av "några". Min bruksbil är skattebefriad och har inte haft några reparationskostnader alls på flera år. Tvätt och däckbyten gör jag själv eftersom jag inte är lam ;-).

      Radera
  12. "Hade jag istället pytsat in pengarna på börsen och investerat 2400 i månaden och haft 8% avkastning hade jag istället haft knappt 500k idag."
    Precis. Alternativkostnaden är aldrig med i bilkalkyler trots att den är så stor. Man kan räkna på klart mindre avkastning och svaret blir ändå brutalt.
    När jag räknade på hela bilkostnaden och kom fram till att vi kunnat ringa efter en taxi varje gång vi kört bil och ändå fått mycket pengar över så fick det mig att sälja bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man kalkylera för sig själv, men om du exempelvis frågar någon hur mycket pengar de lägger på mat eller boende räknar du väl med att svaret du får är antalet kronor som lämnar kontot, inte kostnad+förlorad alternativintäkt?

      Radera
    2. This! Tack! Bil är fruktansvärt överskattat för stadsbor. Man behöver den inte i vardagen och de gånger man faktiskt behöver en bil kan man låna av någon bekant eller hyra. Billigare och fungerar alldeles utmärkt.

      Cykelbanorna har blivit långt bättre och med elcykel är det precis lagom mix av ansträngning och motion på morgonen. Dessutom ger det hela dagsbehovet av motion gratis när man jobbpendlar. Kombinerat med lite armhävningar, plankan, situps och någon hantel (eller en dunk vatten om man vill vara ännu snålare) kan man spara in det hysteriskt överskattade gymabonnemanget också.

      Intressant räkneexempel. Kombinationen ingen bil och inget gymkort har sparat mig 125 000 kronor de senaste åren innan man ens lägger på ränta på ränta. Det blir över 150 000 kronor med ränta på ränta-effekt på sparandet.

      Radera
    3. Glömde skriva att räknar på de senaste fyra åren, rätt ska vara rätt.

      Radera
    4. Det beror väl lite vad man lever för liv. Om jag bor i Sollentuna och jobbar i Haninge eller Södertälje blir det långa cykelturer morgon och kväll.

      Men visst, jag räknar mycket av tiden jag lägger på promenader och löpning för att transportera mig från A till B på motionskontot. Jag behöver röra mig, men vill inte ha ett gymkort för att springa i ekorrhjul när det finns gator och trottoarer.

      Radera
    5. Gillar din postning. Ville förstärka argumenten med att alternativkostnaden inte tas med i bilkalkyler.

      Radera
    6. Ja, jag tyckte att du lyckades bra med det.

      Radera
  13. Vad skulle få mig att skippa bilen? Ja, det vore väl ifall man garanterat kunde slippa se alla så kallade Miljöpartister, och om de kunde sluta försöka förstöra alla andras tillvaro med sin ofta miljöfarliga retorik.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår hur du tänker, men det skulle förvåna mig rejält om just det valet någonsin dyker upp - bilfritt vs miljöpartister.

      Radera