söndag 4 juni 2023

Garage, del 3

Ännu ett byggprojekt som åtminstone med lite god vilja kan anses färdigt. Kort resumé för den som inte vill läsa del 1 eller del 2:

Jag saknade någon plats i ladan med riktigt golv där jag kunde ta in en bil eller annat större projekt. Det fanns två bilplatser med grusgolv, så jag beslöt mig för att göra om den ena till garage/verkstad.

Planen var betonggolv, nytt fönster, lysrör i taket, verkstadsinredning och isolering så att jag, om jag vill, kan värma upp lokalen. Projektet inleddes förra sommaren, men har som mycket annat i byggväg blivit lite nedprioriterat under vintern. Sedan sist har jag bl a spacklat och målat väggarna.

Vidare har jag dragit in ström (eller rättare sagt betalat för det), målat golvet, satt upp fönsterfoder och fått in lite skåp och arbetsbänkar.


Rätt stor skillnad från översta bilden.

Den största skillnaden är ändå porten. Där satt en klassisk tvådelad lagårdsdörr och det gör det fortfarande, men innanför den har jag satt in en isolerad garageport som jag hittade begagnad i Sverige. På det här sättet kan jag kan stänga ute utomhusklimatet utan att samtidigt rasera utseendet utifrån.

Det här var riktigt bökigt. Den nya porten krävde räta vinklar och sådana är det ont om i en lada, men med hjälp från grannar och vänner är porten på plats och går till och med att låsa. Helnöjd med det mesta här faktiskt. I vanlig ordning återstår det småfix, men inget som inte kan vänta till den mörka årstiden, nu när jag har både ljus och värme.

35 kommentarer:

  1. Så imponerad! Riktigt snyggt jobbat med garageporten bakom den yttre dörren. Kul att följa alla dina projekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker det! De tar så pass mycket tid att jag nästan måste blogga om dem för att få ihop en blogg om dagen den här tiden på året.

      Radera
  2. Imponerad av människor som tar sig för och skapar den tillvaro de vill ha. Inte bara snack utan mycket verkstad. Bra gjort, du kan verkligen vara nöjd./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vi väl alla. Ingen annan kommer att skapa den åt oss. Men du har rätt i att jag nu har mycket verkstad :-)

      Radera
  3. Jag stämmer in i hyllningskören - snyggt och praktiskt! Du ska vara riktigt nöjd, tycker jag.
    Lite snack och mycket verkstad.

    SvaraRadera
  4. Smart med garageport innanför de gamla dörrarna. Aldrig sett innan men detta blev ju kanon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, när jag tänker efter, men jag kände att det var enda sättet att få det att se okej ut från utsidan.

      Radera
  5. Grymt Micke! Du är bättre än Martin Timell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bada inte badtunna med personalen i produktionsbolaget vad du än gör. Om du har gjort det du anklagas för eller ej spelar ingen roll. I feminismens Sverige är anklagelsen bevis nog för den sociala domen.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Haha! Ja, risken att bli "metoo":ad verkar vara hög i byggprogrambranschen.

      Radera
  6. När kommer tv-programmet? Bygg som Martin Timell, fast med Sparo? Fast då får vi hoppas du inte är en sån där äcklig snuskgubbe som utnyttjar andra på alla möjliga vis, som Timell va?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Bygg som Martin Timell, fast med Sparo?"

      TV-programmet kan heta Äntligen borta.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Jag är inget stort fan av Timell, men tycker att anklagelserna mot honom var rätt osäkra.

      Radera
  7. Hur hinner du med allt? Sover du aldrig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det gör jag. Men jag ser aldrig på tv. Det har besparat mig en hel del tid, tror jag.

      Radera
  8. Jag gillar hur du har gömt en modern garagedörr bakom en gammal ladugårdsdörr. Du är som James Bond, Sparo. Eller om det är Batman du är.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag sett totalt två Bond-filmer och inga Batman, så det vet jag inte riktigt.

      Radera
    2. Batman har en Bat Cave som har en hemlig utfart. https://www.youtube.com/watch?v=b5xt2z07ebk&t=24s

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Rätt ball bil, den kunde jag tänka mig.

      Radera
  9. Extra plus för din lösning av garageport.
    Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är vansinnigt fult med gamla lador med moderna portar i plåt och aluminium, så då var jag nästan tvungen att göra så här.

      Radera
  10. Som övriga, riktigt snygg lösning med garageporten/dörrarna! Och fint i garaget också. Du verkar ha acklimatiserat dig väl till ditt nya land också, t o m flagga i verkstaden :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag är inte så där extremt nationalistisk egentligen. Den där flaggan blev över efter nationaldagen och då hamnade den där i brist på bättre plats.

      Radera
  11. Senare Batmanfilmer är till skillnad från James Bond dock riktigt bra, undantag för de som har Daniel Craig i huvudrollen, då är det inga fjanterier utan kan vara mycket sevärt och bland de bästa actionfilmerna när/om man får lust att se en sådan!

    För övrigt kan jag bara ge komplimanger för garaget som ser kanonbra ut! (y)

    Ps. Min tidigare svärfar har en norsk flagga på sitt hus, född av en far som flydde från WWIIs Norge. Inga fel alls i mina ögon att hedra sitt ursprung. Ds.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syftningsfelens mästare... James Bondfilmer med Daniel Craig är bra, tycker jag.

      Radera
    2. Jag har svårt för superhjältar i allmänhet. Beträffande Bond var det inte fjanterier som störde mig utan mer att det mesta var så osannolikt. Mest flygande lastbilar, hemliga vapen och flintskalliga skurkar med taskig brytning. Och ingen spänning eftersom man visste att Bond alltid skulle klara allt.

      Nej, inget fel att hedra sitt ursprung, men jag har inga norska rötter. Jag uppskattar dock firandet på nationaldagen och är tacksam för hur bra de tagit emot mig. Mycket bättre än vad jag hade trott. Jag var rädd att de skulle se mig som representant för stöddige "storebror", men har inte mött något alls av det.

      Radera
    3. "Mest flygande lastbilar, hemliga vapen och flintskalliga skurkar med taskig brytning."

      Och bondbrudar som Ursula Andress. Osannolikt sexig. https://media.vogue.fr/photos/5c5c66da488cdc653fdf4976/2:3/w_2560%2Cc_limit/film_dr_no_starring_ursula__jpg_6460_jpeg_9369.jpg

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Jo, men jag håller precis med. Superhjältefilmer är oftast en övning i löjligheter och excess, därav måste jag lyfta de som ändå (nåja) har ett mått av realism. Sedan finns det ju inte så många actionfilmer jag gillar måste jag säga, inte min kopp thé.
      /JB

      Radera
    5. Hon slår Maud Adams i alla fall.

      Tacka vet jag Stålmannen, om man måste välja.

      Radera
    6. Och då menar jag alltså inte Stålmannens sex appeal, utan i egenskap av superhjälte.

      Radera
  12. Du behöver köpa dig en matchande Porsche till det garaget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stålmannens fästmö har ett tråkigt liv. Han är ju världens snabbaste man!

      Radera