Kanske blir det för mycket
navelskåderi när ekonomibloggare skriver om och till varandra, men
jag hoppas att jag kan göra detta intressant för fler än de
inblandade.
I lördags skrev Miljonär innan 30 ett slags svar på
mitt fredagsinlägg om att våga vägra nymodigheter.
Jag tycker ju att det är sunt och friskt att välja bort Netflix,
Spotify, tv och smartphone om man inte ser nyttan, medan Miljonären
anser att mitt sparande till skillnad från hans har nått ”extrema
proportioner”.
Han menar nog inget nedsättande med
det och vi har ingen intern extremisttävling, men jag tycker att det
är intressant att han tycker sig ha ett ”väldigt normalt liv”
där sparandet inte märks så tydligt utåt. För så ser även jag
på mig själv. Jag äter gott och nyttigt, försöker leva hyfsat
hälsosamt utan att dra det till extremer och kämpar som alla andra
med att få till en bra balans mellan måsten och lättja. Mina
vänner vet att jag gör en del prioriteringar de själva inte gör,
men jag är ingen freakshow.
Sedan tycker nog både jag och
Miljonären att det är rätt kul att framhäva de lite udda valen.
Miljonären att han haft en sparkvot på 85 procent och samlar
tomburkar i soprummet. Jag när jag transportspringer två mil och
poängterar att jag sparar 30 kr på det, samt min avsaknad av
smartphone. Jag vet inte vem av oss som är minst ”Medelsvensson”
och skiter i vilket.
För tjugo år sedan hade bara
tekniknördar en smartphone. För tio år sedan betydligt fler, men
man blev fortfarande inte knäppisförklarad utan. Netflix
streamingtjänster kom för tio år sedan, samtidigt med Spotify,
mobilt bank-id 2011 och Swish 2012. Så himla udda kan det väl ändå
inte vara att leva på en tekniknivå som var helt normal för bara
några år sedan?
Vi behöver inte ”lösa” detta och
enas kring en nedre gräns för normalitet. Alla gör som de vill.
Själv tror jag mig slippa en del frustration genom att inte
hoppa på allt nytt (precis som jag märker att andra mår bra av att
slippa sådant jag tvingas hantera. Jag instämmer i mycket som sägs
av en vis (men aning irriterad) dam som ringer Sveriges Radios
kundservice klockan två på natten med uppmaningen: ”Skit i alla
de här nymodigheterna! Försök att få det som har varit gammalt att fungera först!” Det är en vacker vision.