Och det finns grund för min aversion
mot pendling. Engelska forskare har räknat ut att tjugo minuter
extra pendling har samma effekt på psyket som en nittonprocentig
löneminskning.
Jag är tveksam till siffrorna (inte minst för att jag undrar hur
man räknar ut att det är just tjugo minuter och nitton procent, inte tvärtom), men jag tror på fenomenet.
Särskilt jobbigt är det med buss- och
tågresor. Även det håller jag med om. Är jag inte sur när resan
börjar blir jag det. Hemma kan jag lätt bränna en kvart på något
meningslöst, men är bussen tre minuter sen går jag i taket. Ibland
gör sig folk lustiga över att andra springer som dårar för att
hinna med tunnelbanan trots att en ny går om sex minuter, men jag
förstår dem.
Bil är obetydligt mindre jobbigt eftersom man slipper sitta bredvid andra och trängas. Eller jo, trängas kan man få göra ändå. Det här blir andra gången på kort tid som jag refererar till Falling Down, men det beror väl på att jag känner så här varje gång jag hamnar i bilkö:
Bil är obetydligt mindre jobbigt eftersom man slipper sitta bredvid andra och trängas. Eller jo, trängas kan man få göra ändå. Det här blir andra gången på kort tid som jag refererar till Falling Down, men det beror väl på att jag känner så här varje gång jag hamnar i bilkö:
Och trots att alla är överens om att
vi borde köra mindre bil – oavsett om skälet är miljö, ekonomi
eller mental hälsa – verkar inte distansarbetena bli fler.
Istället trängs vi i städer där det finns för få bostäder.