söndag 22 december 2019

Jag har privilegier – so sue me!

Jag och andra som lever snålt eller väljer bort heltidsjobb får ibland höra att det är en annan sak för oss, som har förutsättningarna, än för de som är fattiga på riktigt och tvingas leva snålt. ”Silversked i mun” och allt sånt.


Det är sant. Självvald ”fattigdom” är något helt annat än riktig. Det är lättare att spara om man har pengar och det känns inte som samma uppoffring när man vet att det är frivilligt. På samma sätt kan rikingar fasta eller campa, men skulle ha svårt att stå ut med att svälta eller bo i tält av tvång.

Men vi kan ju vända på det. Ska man jobba på bank fast man inte vill bara för att det är någon annans dröm? Självklart inte, och det är inte mitt fel att det finns världssvält och fattigdom. Människans främsta ansvar är att på bästa sätt ta hand om sig själv och de sina.


Dessutom har alla individer dörrar som är stängda. ”Du kan bli vad du vill” är en floskel ingen som tänkt egna tankar köper. Det allra mesta kan vi inte bli, vi får spela livet med de kort vi har. Därmed inte sagt att vi inte kan sträva mot mål och förbättra oss. Den som inte tycker sig kunna uppnå någonting kommer inte heller att göra det.

16 kommentarer:

  1. I dessa sammanhang så kan det kanske vara värt att påminna om att 80% av Usas miljonärer inte ärvde sin förmögenhet, utan skapade den själv? Det minns jag från när jag läste och recenserade The Millionaire Next Door. Det är kanske inte den uppfattning man får i den offentliga debatten direkt? Privilegier är något som måste förtjänas.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att siffrorna är ungefär desamma i Sverige, men jag håller med om att det inte är så det låter. Kanske är det därför miljonärskap fortfarande ibland låter liktydigt med lottovinnare.

      Radera
  2. Off Topic

    Bloggaren kan väl bjuda läsekretsen på sin julhälsning. Är visst något om att man skall smälla i sig femtusen kalorier och umgås med efterblivna släktingar.

    Ett recept på julaftonens vegetariska pizza?

    God Jul och ett Gott Nytt År

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pizzarecept har jag ett gammalt: https://sparosverige.blogspot.com/2018/02/pizza.html

      Julhälsning får jag återkomma med när det blir jul. Kanske återanvänder jag bara den gamla, misstänker att julafton inte är så internetintensiv att det är mödan värt att engagera sig :-).

      Radera
    2. Att kalla sina släktingar efterblivna kan ha sin risker. Ni har ju likartad genuppsättning :)
      /nils

      Radera
    3. Beror ju lite på hur nära de är i släktträdet. Ju längre bort, desto större risk att de ÄR efterblivna ;-).

      Radera
  3. Precis som vanligt så träffar du huvudet på spiken Sparo. Alla kan kanske inte bli vad som helst men alla har faktiskt väldigt många möjligheter i Sverige. Ibland gör det ont att se hur många som aldrig fått lära sig det utan beter sig som offer för omständigheter och tror att alla som lyckats med något inte de själva klarar enbart har haft tur. Oftast ligger det väldigt mycket hårt arbete bakom "turen".

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, det är som Stenmark som sa "Ju mer jag tränar desto mer 'tur' har jag".

      Radera
    2. Japp, det ligger väldigt mycket sanning och klokhet i det uttalandet. Även om jag är osäker på hur mycket smartness det låg bakom själva uttalandet i sig ;).

      Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera
    3. Bakom det tror jag det gjorde det, han hade säkert tänkt igenom det efter att ha surnat på att hans framgångar skrivits av som tur. Då är jag mer tveksam till klassikern: "Bollen är rund. Fast det är klart... det gäller ju int' schlaaalom."

      Radera
  4. Får ofta höra att det är väl ingen konst med frivilligt köpstopp. "Jag har minsann köpstopp för att jag inte kan köpa nånting..."
    Jag jobbar inte men sparar 10 % av det som kommer in ändå. Det går om man vill :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det inte är någon konst borde de också förskona dig från sitt avund, men det brukar tyvärr inte vara lika självklart.

      Radera