torsdag 12 december 2019

Skicka inte julkort

Dags för julhataren att tycka till igen. Den här veckan skickar de flesta sina julkort trots att portot chockhöjs nästan varje år. Vid årsskiftet är det dags igen – upp 22 procent! Den i övrigt låga inflationen är inget som bekymrar PostNord. Att de får leverera allt färre brev löser det genom att göra det ännu dyrare.


Julportot är visserligen en femtioöring billigare, men det är ändå väldigt dyrt. Till detta tillkommer kostnaden för kortet. Och till vilken nytta? Skicka hellre ett långt mejl som visar att du verkligen tänker på adressaten. Eller – ännu hellre – ring!
God jul och gott nytt år! /Olle

Är det allt du har att säga till en människa du inte haft kontakt med på ett helt år kan du lika gärna skita i det. Jag glömmer aldrig när mina föräldrar satt med långa listor över vilka som skickat dem julkort förra året och som de därför ansåg sig tvungna att skicka samma meningslösa hälsning tillbaka till. Som ett kedjebrev där inte ens de första vinner.


Jag drar mig för att använda ”Det är faktiskt 2019”-argumentet, men det är ju det. Vi har nu massor av enklare, billigare och inte minst bättre kommunikationsmöjligheter. Visst kan man behålla traditioner, men gör inte det med dåliga traditioner. Jag är alltså inte emot att människor umgås, men julkort är ju nästan motsatsen.

23 kommentarer:

  1. Nu passar jag på att spara kort och porto.
    God Jul & Gott Nytt År Micke :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt! Jag tror ingen kommer sakna dem. Särskilt inte om de får ett telefonsamtal, besök, mejl eller t o m ett sms istället. ALLT är personligare än julkort.

      Radera
  2. Mina föräldrar skickar julkort till personer de inte träffat eller pratat med på flera år. Knappt att de skulle hälsa på varandra om de skulle stöta på varandra. Dock ska de fortsatt skicka julkort till dessa eftersom de fick julkort året innan och då "måste" man skicka tillbaka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt min erfarenhet! Jag var öppet kritisk mot det redan som barn.

      Radera
  3. Sonen gillar det och det är en mysig grej att ta en promenad till brevlådan med hans egenritade kort. Det är närmaste familjen som får så det blir inga stora pengar. Tiden vi sitter och ritar och skriver kort, klistrar frimärken och går och postar är fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, är det barnteckningar faller mitt argument om att det är opersonligt, men de allra flesta köper ju färdigtryckta motiv med fotmålade tomtar.

      Radera
    2. Ja dessa mun och fotmålare...

      Radera
    3. Fantastiskt att de kan måla med en pensel mellan tårna, men bilderna lämnar mig ofta rätt kall.

      Radera
  4. Jag önskar dig inte God Jul och Gott Nytt År här då julkortet till dig bör vara på väg, jag la det på lådan igår.

    Det är en bild på hela familjen som vi tog på Mallorca förra året som jag sedan gick till fotobutiken med för tryck och print. Det var rätt dyrt att bara beställa ett tio-tal så jag beställde ett par hundra då styckepriset halverades. Nu har jag julkort så det räcker och blir över att skicka till folk och fä.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag har fortfarande kvar promotionkort från min tid som artist. Det är en närbild av mig på fotosidan och eftersom jag har skägg måste det kunna klassas som julkort :-).

      Radera
  5. PLUS att man "måste" köpa en hel karta med julfrimärken. Går ej att köpa enstaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också sant, så då äts den där sparade femtioöringen kanske upp, ifall man köper tio julfrimärken när man lika gärna kunnat köpa nio vanliga.

      Radera
  6. Min svärmor skriver en årskrönika om hennes närmsta familj, viktiga händelser roliga mindre roliga. En liten bild och god jul önskningar. På så sätt får man lite mer än bara god jul och en bild på en bofink. HA EN ROKTIGT GOD JUL, blir säkert kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gillade jag. Snor idén direkt!

      Radera
    2. Det är väl big business i USA där man kan köpa julbrev av professionella brevskrivare som man fabulerar om familjens fantastiska år och hur framgångsrika ungar man har.

      Radera
    3. Det låter helt sjukt att någon annan ska sitta och hitta på ett liv åt en, men det låter tyvärr inte helt omöjligt att fenomenet verkligen finns.

      Radera
  7. Jag gillar traditioner och julkort och skickar till de som har betytt eller gjort något bra för mig det året. Mycket trevligare än ett sms eller mail. Men jag håller med om att ett samtal är bäst (men det utesluter inte julkort). /Babette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man bara skriver sitt namn på ett förtryckt kort med texten "God jul & gott nytt år!" tycker jag att ett sms eller mejl är minst lika trevligt, och där skriver man ju dessutom oftast mer.

      Radera
  8. Tur att det finns ett antal oligopol (post, elnät mm) som verkligen tar chansen att hjälpa Ingves att trycka upp inflationen?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man också se det. Själv har jag aldrig riktigt förstått poängen med det där inflationsmålet. För mig finns viktigare mål. Morgonmålet t ex, det är viktigt för att få en bra start på dagen.

      Radera
  9. Att skicka julkort är för mig en handling som visar "jag tänker på dig". Men jag skickar gärna kort året om, dock blir det liksom sällan att man kommer till skott... Men jag lägger lite tid på att hitta speciella kort och skriver gärna någon extra rad. Hoppas inte detta dör ut utan jag vill gärna att fler skickar kort och brev (helst till mig).

    Förr fick man ju skicka frankerade kuvert för att få idolbilder tillbaka. Detta är kanske något du också skulle göra? Som ett test av din läsarskara: "de måste ju vara idioter/genier eftersom de läser vad jag skriver, men till vilken grad?".

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckas man göra det personligt så. För de julkort jag fått och de jag sett som skickat julkort har det mer varit som tvångshandlingar, något som ska göras.

      Idolbilder har jag nog aldrig rekvirerat, minns inte att jag hade så många idoler. Och definitivt inte skickat, du ser ju hur jag ser ut :-).

      Radera