onsdag 11 december 2019

Bananer & äpplen

”Konst” som inte är konst utan – rent objekt – skit och trams har jag skrivit om förut och kommer säkert göra igen. Den här gången handlar det om en till väggen silvertejpad banan som sålts för hundratjugotusen dollar. Mm, det verkar ju som rimlig prissättning...


Nu har tydligen någon ätit upp bananen, men det är antagligen också en del av konstverket. Med risk för att jag också deltar i konsten ska jag ta på mig den hårda uppgiften att reda ut vad som gäller.

Konst kan uppröra. Det är dock inte ett krav. Det viktigaste med konst är att det har någon slags verkshöjd. Alla former av idioti är inte per automatik konst. Detta missförstånd beror nog på att marknadskrafterna upphör så fort det kommer till konst eftersom producenten ofta inte har sin utkomst ifrån vad han/hon producerar. I Sverige betyder det olika former av bidrag och stipendier.

En enig jury.

Inte heller köparen har alltid ”skin in the game” utan betalar med våra skattepengar. Som ett exempel någon i kommentarsfältet nyligen uppmärksammade mig på, en tre meter hög äppelskrutt i rostfritt stål till ett värde av 660000 kr, finansierad av Örebros skattebetalare. ”Det är bra att Vivallakullen nu blir ännu mer tillgänglig för alla, från barn till äldre”, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

På vilket sätt området blir mer tillgängligt av att man ställer överbetalt skrot på platsen berättar hon däremot inte. Men om den konstnärliga nivån skulle bestämmas av hur upprörda folk blir vore det här konst i världsklass. Låt Örebropartiets Markus Allard utveckla det:

24 kommentarer:

  1. Den där Marcus Allard alltså... så bra. Uppfriskande med en politiker som inte är korrupt och dessutom kritiserar sina kollegor. Han hade ju garanterat fått min röst om jag haft rösträtt där. Tyvärr kommer han nog aldrig komma till riksdagen med de åsikterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som att han skärpt upp språket lite grann efter sina tidigare virala succéer och fått lite mer flyt i flödet.

      Framförallt ser jag inte vilket parti han skulle kunna sitta i riksdagen för. Samtliga åtta sitter i den där församlingen enligt följande fördelning:

      Socialdemokraterna 21
      Moderaterna 12
      Sverigedemokraterna 6
      Centerpartiet 6
      Vänsterpartiet 5
      Kristdemokraterna 5
      Liberalerna 5
      Miljöpartiet 3

      Hade någon av dessa 63 personer hållit med honom och uppskattat raka, tydliga åsikter är jag övertygad om att det funnits ett klipp på det, men det gör det inte.

      Radera
    2. Enda partiet jag skulle kunna tänka mig vill värva honom är MED(-borglig samling). De är ju också emot offentligt slöseri. Men de verkar få svårt att nå 4% spärren.

      Radera
    3. Jag är skeptisk. När Arvid Haag använde lite tydlig och rak retorik av samma typ som Allard ombades han lämna MED snabbare än kvickt, vilket fick mig att undra om det fullständiga namnet borde vara MedGÖRlig samling.

      Radera
    4. Jag har svårt att se att en etablerad politiker som startar ett nytt parti eller byter parti kommer tillföra något nytt.

      Så är fallet med MED, oavsett vad de säger så är de en del av etablissemanget.

      Radera
    5. Fast MED har väl inga etablerade politiker? AFS vet jag har plockat över några riksdagsmän från SD, men i MED kommer jag inte på något sådant exempel. Dock delar jag din bild att de inte skulle tillföra något nytt.

      Radera
    6. MED har väl massvis av mer eller mindre etablerade politiker från andra partier i ledande positioner. Eller har jag helt fått saker om bakfoten?

      Ilan Sadé är gammal ordöfrande i centerns högskoleförbund, Josefin Utas är väl ex-aktiv miljöpartist etc

      Radera
    7. Inte säker på om Utas hade något förtroendeuppdrag i MP. Däremot är jag säker på att hon numera är ex-MED och i likhet med Katerina Janouch kallar sig "fri debattör" eller något sånt.

      Sadé vet jag ingenting om. Ordförande i centerns högskoleförbund låter i och för sig rätt opolitiskt och kvalar knappast in som "etablerad politiker". Jag hade i alla fall aldrig hört namnet tidigare, men det kan säga mer om mig.

      Radera
    8. Att man inte hört talas om alla dessa nobodies som möjligen var aktiva i andra partier är att det finns cirka en miljard uppdrag inom de etablerade partierna som man som vanlig människa varken visste, eller ens trodde, fanns.

      Jag har sannolikt inte hört talas om väldigt många politiker som ändå är etablerade eller har lagom höga poster inom olika politiska organ men jag sätter upp det på kontot för "de är ju så väldigt många att de är omöjliga att hålla koll på". Etablerade betyder inte att man nödvändigtvis är statsråd eller minister utan det räcker med att man tex har haft förtroendeuppdrag för att kallas etablerad, åtminstone i min bok. De flesta människor är trots allt inte ens medlem i ett politiskt parti.

      Radera
    9. Det är sant och jag har i ärlighetens namn inte kollat upp MED. De namn som nämnts i denna tråd är typ de jag känner till.

      Ja, etablerad behöver inte betyda kändis, men ordförande i ett högskoleförbund låter ju lite som en elevrådspost ;-).

      Radera
    10. Du har dock säkert rätt. De flesta kanske inte ens varit elevrådsordförande för något etablerat parti. Det var en fördom och en trådsanning från mig som jag faktiskt inte har sakliga belägg för.

      Radera
    11. Och jag har inga sakliga belägg för motsatsen :-). Jag bara upplever dem inte som ett parti av fd politiker. Tyvärr upplever jag dem inte heller som nytänkande eller relevanta och då kan resten kvitta.

      Radera
  2. Underbart klipp återigen av denna Allard.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Tråkigt att de inte har en kamera från andra hållet. Hade gärna sett ansiktsuttrycken på ledamöterna när han ställer frågan "Vad har vi fått för politiker nu egentligen?".

      Radera
  3. Ja, det är knepigt det där med konst, dårskapen kan dra iväg hur långt som helst och dölja helt andra motiv. Att det finns så mycket korkat folk som låter "konstnärer" komma undan med vad som helst bara de har satt ordet konst på skapelsen är ett problem, för att pengarna går till ingenting och allting kan tillåtas bara man kallar det för konst. Det är verkligen "Kejsarens nya kläder." När ett fåtal kan lura ett flertal eller kanske vill de bli lurade? Att vara intresserad av konst är ofta sett som att ta lite höjd över alla andra som inte förstår bättre, ett pretiöst snobberi som "vanligt folk" inte förstår. Många vill var med i den klubben för att få känna sig lite mer.
    Tycker inte att all konst är dåligt, en del är fantastisk, men förstår inte alls vurmandet för den/ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del konst är absolut fantastisk, men påfallande ofta är det den konsten som inte är beroende av att konstnären har kompisar på beslutande positioner i de församlingar som bestämmer vad våra skattepengar ska läggas på. Inte alltid, men ofta.

      Radera
  4. Kan man inte rösta på honom genom personval? Han är lysande bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får kolla med Örebropartiet, men jag tror inte att de ställer upp i några val utanför Örebro.

      Radera
  5. Marcus Allard, min nya idol! Vet han hur bra han är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning, men han blir nog förvånad över hur många som vill hylla en gammal marxist som ansågs för extrem för Vänsterpartiet ;-).

      Radera
  6. Sparo, din gamla konstmarodör. Vad är det för fel på banankonst nu då? Klart man måste ha sådant i ett bananland, eller?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger någon slags logik i vad du säger.

      Radera
  7. Jag upphör aldrig att förvånas vad det finns skattepengar till när politikerna verkligen anstränger sig. Nere i Blekinge har SD styrt om kulturbudgeten i Sölvesborgs kommun och detta fick kulturchefen att säga upp sig (tack). Det går att ändra på det som "sitter i väggarna" om man bara vill. Givetvis inte utan kraftigt motstånd från etablissemanget.

    Jag undrar om politikerna är lika frikostiga med sina egna pengar som de är med skattepengarna. Jag hade aldrig köpt något snösmältningsmedel för 200 kr kilot i alla fall... hur man ens kan komma på tanken att göra detta bara för att det är en kommun som ska köpa in det är för mig helt obegripligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen politiker (okej, kanske finns det något exempel någonstans i modern tid) är lika frikostig med sina egna pengar. Det är som att skattepengar är gratis. Tar de slut rekvirerar man mer.

      Radera