fredag 20 december 2019

60 spänn för ingenting

Min mammas lägenhet, som nu står tom, har dubbla elavtal. Ett för elnätet och ett för förbrukningen. Den första räkningen kan man ju inte göra något åt, men den där man betalar för den el man faktiskt använder går ju att pressa genom att inte använda el.


Bostaden står som sagt tom. Kyl och frys är avstängda, spisen, kaffebryggaren och tv:n har inte använts på flera månader. Den enda el som förbrukas löpande är till en väckarklocka i sovrummet och klockan i mikrovågsugnen. När jag är där för att vattna blommor, ta hem posten eller visa lägenheten för spekulanter tänds lampor, men bara då.

Den mest elintensiva verksamheten är dammsugaren, men den används bara tio minuter åt gången och eftersom ingen bor där behöver den inte tas fram särskilt ofta, kanske en gång i månaden. Jag tror att ni anar vad jag ska berätta nu. Räkningen för november, 30 dagar, hävdar att 21 kWh förbrukats under denna månad.


Hur i hela friden har jag kunnat bränna tjugoen tusen wattimmar i en tom och nedsläckt lägenhet med fjärrvärme? Det motsvarar dammsugning i femton timmar, en tv i tio dygn eller kaffebryggning av hundra koppar om dagen.

Gissningsvis märker ingen med normal elförbrukning om de skulle få betala för tjugo kWh extra. Eftersom jag ändå har använt el (när jag har visning lyser varenda lampa) skulle jag heller inte reagera om mätaren registrerat ett par kilowattimmar, även om det låter mycket, men 21 är helt enkelt orimligt.

24 kommentarer:

  1. :-))
    21000 wh möjligen!
    Har du kontrollerat så inte lägenheten har ett ventilationsaggregat i köksfläkten?
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är inte 21000 Wh samma sak som 21 kWh?

      Det är en vanlig, enkel kolfiberfläkt. Kan inte tänka mig att den drar el när fläkten står på 0.

      Radera
    2. Kalle ville försiktigt påpeka att det smugit sig in en liten tryckfelsnisse i ovanstående text. :-)

      När jag skrev om mikrovågsugn för ett tag sedan var det en snubbe som svarade att enligt hans mätningar drar den nästan lika mycket ipluggad som vid drift men 21 kwh känns fortfarande orimligt för det är en femtedel av vad vi drar per månad med 90 kwm och tre personer som inte är särdeles försiktiga.

      Radera
    3. Och jag ville lika försiktigt påpeka att jag inte ser var det tryckfelet är, men nu är jag med och kommer ändra.

      Ja, och den aktiva drifttiden för mikron under månaden är exakt noll minuter. Men jag pluggar ur den nu utifall att.

      Radera
  2. Ska erkänna att jag själv har dålig koll på det där. Det är tur att det på mina elräkningar brukar finnas en jämförande graf mot förbrukningen föregående år. Läser de av manuellt ännu, eller?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tes är lite grann att om mätaren alltid visar 21 kWh/månad för mycket kommer man inte märka det. Förrän man i stort sett är nere på noll.

      Ingen aning om hur mätaren läses av, men eftersom den är redovisad 31/10 och 30/11 (se min kassa bild ovan) måste den vara avläst på något sätt.

      Radera
    2. I Sverige är det lag på fjärravläsning sedan mer än 10 år. Det är med andra ord ingen som åker ut fysiskt och läser av mätaren.

      Radera
    3. Det verkar rimligt, men den är ju ändå avläst. Alltså, det är ju inte en uppskattad siffra som kommer att justeras senare. Som jag förstått det.

      Radera
  3. Jag var utomlands på ett jobb i 3 mån nyligen så jag stängde av all ström. Mina räkningar för de månaderna visade iallafall exakt noll kWh.
    Jag tvivlar starkt på att nätägaren skulle systematiskt överdebitera kunderna faktiskt. Jag tror mer på att det är fel på mätaren. Eller att något blivit felinkopplat mellan din lägenhet och mätaren i källaren. Eller kanske någon krypström. Eller att du helt enkelt förbrukat mer än du tror...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte alls säkert att det är ett medvetet fel. Däremot är jag rätt säker på att om felet hade varit åt andra hållet hade det lösts för länge sedan.

      Att jag förbrukat mer än jag tror kan jag inte föreställa mig (vilket i och för sig inte betyder att det inte kan vara så). Under de 30 dagar då det gick åt 21 kWh var lägenheten tom så när som på några timmar. Jag vet liksom inte vad som skulle kunna dra något annars.

      Radera
  4. Enklast är väl att slå av strömmen helt.

    Du har sannolikt fjärravläsning och kanhända drar den funktionen någon Wh. Andra felkällor kan kanske vara precisionen i själva mätaren.
    /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter smart, men jag tror inte att jag har tillgång till den där mätaren så att jag ser om det går ström då. Och att i efterhand gå på elbolaget och säga att huvudströmbrytaren var avslagen är svårbevisat.

      Radera
  5. Det borde finnas en huvudströmbrytare i lägenheten, och då där elpropparna sitter.
    Om du inte hittar huvudströmbrytaren kan du alltid skruva ur alla proppar (om du har gammal elinstallation), eller slå om brytarna på automstsäkringarna (om du har nyare installation).

    Då har du brutit all ström in till lägenheten, varför skulle du vilja ha något på när det är tomt och ingen är där?

    21 kWh förresten, det är lika mycket som jag förbrukar på en månad, och då har jag visserligen trimmat både antalet apparater liksom vanor under några år för att komma ner i förbrukning, och att då en tom lägenhet skulle ha en likadan förbrukning låter minst sagt konstigt.

    Ja, 3 kr per kWh för elen, det kunde man inte tro för några år sedan. Och högre ska det tydligen bli, för el, se det är farliga grejer det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns en huvudströmbrytare i lägenheten, men där finns ingen mätare.

      När man har regelbundna visningar kan det vara praktiskt att klockor funkar och inte står och blinkar på 0:00, i övrigt behövs/används ingen ström.

      Ibland låter el som jordens frälsning, men dyrt ska det vara, det är tydligt.

      Radera
  6. Se det som en prissänkning. På 1920-talet kostade elen 8 kr kWh i dagens pengar i vart fall i den norra delen av landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullt möjligt. KWh-priset har jag inte sagt så mycket om, i en lägenhet gör det ju ingen större skillnad. Det som stört mig med elpriset är alla fasta kostnader och skatter. Och så nu då, när det känns som att jag får betala för el jag inte använt.

      Stärkt av kommentarerna här ställde jag en fråga om det till föreningen tidigare idag, men de jobbade nog inte så många timmar idag. Jag glömmer alltid bort att Sverige står still på fredagarna.

      Radera
    2. Jag stör mig också på de fasta kostnaderna för de är två gånger så höga som förbrukningen.

      Jag blev uppenbarligen debiterad min köparens el och vatten för det var jag som stod på lägenheten när de fakturerade. Jag hade en diskussion med kundtjänst om att brf inte har någon juridisk grund för att fakturera mig för den perioden. De skulle skicka frågan till ngn avdelning som antagligen är julledig nu i några veckor. Köparen är en petig typ så satte räkningen på betalning så får jag se vad Riksbyggen säger i slutändan. För 60 spänn finns det ingen chans att jag kontaktar köparen.

      Radera
    3. Jag var med om en ännu galnare variant på det där. Jag hade ett internetabonnemang på mitt fasta telefonnät (ja, det var ett tag sedan). Något år efter att jag slutat använda det startade en annan människa som hade fått mitt telefonnummer ett internetabonnemang hos samma leverantör. Räkningen gick till mig och när jag påpekade det för företaget tyckte de att jag skulle kontakta deras nya kund och be denna betala min räkning.

      Radera
  7. Svar
    1. Jag kommer inte ligga sömnlös över detta, vi snackar trots allt om mindre än 2 kr/dag. Men det retar mig. Framförallt om de har tagit 2 kr för mycket varje dag i fjorton år för då pratar vi pengar (som garanterat aldrig går att kräva tillbaka).

      Radera
  8. Huvudströmbrytaren brukar sitta i källaren där strömmen kommer in, där brukar alla i husets mätare sitta. Jag har det så i min bostadsrätt. Om du vänder på din räkning har du då inte en kolumn med tidigare förbrukning i procent angiven på baksidan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer, den är i källaren, och jag är rätt säker på att jag inte kommer åt att se den utan att få hjälp från fastighetsskötare. Jag har som sagt kontaktat dem, men hade nog taskig tajming med helgen.

      Nej, inga procentsiffror på baksidan.

      Radera
  9. 21 kWh utslaget på en 30-dagarsmånad innebär trots allt ändå bara en genomsnittlig förbrukning på 29W, så en elektrisk väckarklocka plus mikron i standby kan säkert dra såpass mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det låter i mesta laget även om mikron är lite av en bubblare i sammanhanget.

      Radera