torsdag 26 december 2019

Billigt & ”billigt”

Så här i mellandagsreatider kan det inte nog påpekas att bara för att något sägs vara billigt behöver det inte vara det. Tvärtom många gånger! Vore det verkligen ett fynd skulle det inte behöva sägas, och näringsidkare är inte helt objektiva när de påstår sig leverera galet billiga tillbud.

Men en del kommer alltid köpa. Fyra toarullar på extrapris när det ändå blir billigare att köpa hel bal. Eller omvänt, erbjudanden om ”tre för två” är alltid dyra om man bara behöver en. Inte heller bör man handla ”fynd” som är dyrare än ett stenkast därifrån. Ingen poäng att handla på rea i en matbutik när affären bredvid är billigare till och med på den dyra affärens (ja, jag menar Ica) lockvaror.


Ibland kan det vara ännu närmare, i samma butik. Brysselkål säljs fryst året runt. Färsk finns bara på hösten/vintern och är då billigare. Förra veckan hade Willys rabatt på bägge varianterna, 500 gram färsk för 9,90 kr, 550 gram djupfryst för 16,90 kr. Kilopriset på den frysta är alltså 55 procent dyrare. Vill du prompt ha den fryst kan du alltså köpa färsk och slänga den i frysen. I de lägena blir jag nästan sugen på att ställa mig vid Willys frysdisk bara för att se vem som ogillar pengar.

På börsen har vi A- och B-aktier. Om handeln är obefintlig i A-aktien kanske det ibland kan finnas skäl att tänka ett varv till, annars är det ju gratispengar att köpa A-aktier om de är billigare. Lik förbannat finns det köpare på B-aktien, annars skulle den bokstavligen gå ner till A-nivå på nolltid.


Och det gäller allt! Överprissatt skräp och fejkade reor skulle inte finnas utan köpare.

20 kommentarer:

  1. Fallet med SHB (som grafen visar) är jättekonstig. Precis ALLT är bättre med SHB's A-aktie; rösträtt, omsättning, optionshandel. Ändå kostar B-aktien oftast någon krona mer. Jag tror att det är någon (oktogonen kanske) som handlar för andras pengar som driver upp kursen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt är väl alltid bättre eller minst lika bra med A-aktien? Och i så fall borde den aldrig kunna hamna under B-kursen. Men till skillnad från dig har jag inga företagsspecifika kunskaper om SHB:s A och B. Använde bara grafen för att den illustrerade fenomenet.

      Radera
    2. Ja. För SHB är A-aktien alltid lika bra eller bättre, på allt.

      En annan underlig aktie är Hufvudstaden. Deras C-aktie har 100x så stor rösträtt som A-aktien. Här finns alltså en anledning att betala en liten premie. Men eftersom Lundberg stabilt äger mer än 90% av bolaget kommer man ändå aldrig kunna nå ett inflytande. Så att betala 2100:- för C-aktien när A kostar 184:- är bara korkat.

      Radera
    3. Haha! Det där med C- och D-aktier har jag aldrig begripit mig på och nu känns det som att jag gjort rätt i min avvaktande taktik. Jag fattar inte varför det ska finnas fler alternativ än A, B och preferens.

      Radera
    4. Jag tycker ett aktieslag räcker. Vill man ha makt borde man tvingas att betala i samma utsträckning som alla andra.
      Preferensaktier och D-aktier borde kallas något helt annat, för det är ju snarare obligationer än aktier.

      Radera
    5. Inget fel att bara köra A-aktier, men jag tycker A och B också funkar. Det är dessutom ett mycket gammalt system.

      D-aktier verkar kunna vara lite vad fan som helst, vilket i sig är ett problem. Preferensaktier är möjligtvis en slags obligation, men det blir fel att kalla dem det eftersom det också finns skillnader. "Preferensobligation" kanske, men då är det nästan enklast att ha det som det är. I det fallet (och samtliga andra) gäller det ändå för köparen att ta reda på vad han köper.

      Radera
  2. På tal om lockpriser, så verkar det vara många som antar att bara för att en butik är billig så är den billig på allt?
    På Lidl erbjuder de tex mini-morötter jämte de stora, som ser ganska smakfulla och goda ut i jämförelse med de troligen genmanipulerade bauta som ligger bredvid. Bara det att de små är sådär 5 gånger dyrare i jämförelsepris. Trodde först jag såg fel, men icke. Har sett samma sak på Ica För Rika.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dyra varor har nog alla butiker gemensamt, det bör man vara medveten om. Jag har själv fått en Lidl på gångavstånd och är tyvärr inte imponerad. Deras mellanmjölk för 8 kr/liter är svårslagen, men redan på frukt & grönt har de en och annan vara på Ica-nivå.

      Radera
    2. min erfarenhet är att frysta grönsaker på lidl ligger i prisklass med ica basic eller coop extra. däremot är kvaliteten närmre premiummärkena än basic.
      jämförde ärtor och på coop extras vs lidl freshona var skillnaden enorm till lidls fördel.

      Radera
    3. De grönsaker jag främst köper frysta är spenat och broccoli och där är Lidl inte i närheten av Willys. Övriga vet jag väldigt lite om, men på din kommentar låter det som att Ica Basic har ett konkurrenskraftigt pris. Det hade jag aldrig gissat.

      Radera
  3. Köpte nötter på ett byggvaruhus till småfåglarna (jag vet, ekonomisk vansinne att mata vilda småfåglar men tycker det är trevligt att titta på dem från köksfönstret när jag dricker kaffe)

    Köp tvåfören, stora spannar till ett i mina ögon lite väl högt pris och jag tänkte, vill jag mata med tio kg nötter? Blir lite industriell känsla tänkte jag, tittade precis bredvid (på samma lastpall) fanns det små, nätförpackade påsar, räknade om till kilopris och fann att påsarna var exakt halva priset av det rabatterade spannapriset.

    En ytterligare reflektion gjorde jag av att spannaprisskylten var dubbelt så stor som påsprisskylten.

    (en andra reflektion jag gjorde med är att numera tittar ingen underligt på mig när Jag tar fram egen påse i affäterna, annars var det när jag började handla som tonåring för trettio år sedan....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så får vi nytta av skolans huvudräkning i vuxen ålder :-). Skyltstorleken ska jag tänka på nästa gång jag är i en affär. Kanske är det vanligt att dåliga erbjudanden får stora skyltar.

      Du menar egen bärkasse från affären? Jag funderade inte på om någon tittade snett, men jag återanvände påsarna redan då. De senaste femton åren använder jag tygkassar. Har aldrig gillat att gå runt och göra reklam utan att få betalt.

      Radera
    2. Det sista ang. reklam har jag funderat på. Ibland retas jag litet och tar med en Ica-kasse till Coop-affären.

      Radera
  4. Annars är fryst mat över lag bra på så sätt att det blir väldigt lite svinn. Den ruttnar inte. Oftast smakar den bara marginellt sämre. Man kan exempelvis köpa lök, hacka, och frysa in. #sparadkrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller köpa färdighackad, fryst lök. Willys tar 33 kr/kilo för denna produkt:
      https://www.willys.se/produkt/Gul-Lok-Hackad-Fryst-101023072_ST

      Men i mitt brysselkålsexempel var den frysta inte ens förädlad, så jag gjorde som du föreslår - köpte den färska och frös in den när jag kom hem.

      Radera
  5. det är ett bra styckepris du får till där men jag måste fråga om du har 70 lådor att frysa in i?

    SvaraRadera
  6. Välkommen, Högakusteninvesteraren! Bra jobb och bra pris. Själv funderar jag mest över frysutrymmet.

    SvaraRadera
  7. Underbart med frysta grönsaker �� frukt �� så mkt tid som sparas på att skölja och rensa

    SvaraRadera
  8. Hur menar du? Behöver man inte rensa och skölja frukt och bär som ska frysas?

    SvaraRadera