tisdag 10 december 2019

Jämför! - sponsrat av Financer.com

Jag gillar jämförelsesajter. Ofta kan man inte köpa siffrorna rakt av utan måste ändå dubbelkolla, men genom att använda en jämförelsesajt behöver man inte börja från noll och göra allt jobb själv utan får snabbt en översikt av alternativen. En del grejer är svåra att jämföra, löparskor och datorer kan jag hålla på och dutta med i flera veckor.


För finansiella tjänster är det lättare, där kvittar det nästan vem som levererar. Ett lån eller sparkonto blir inte bättre i den ena banken än i den andra, förutsatt att villkoren är desamma. På Financer.com kan man jämföra sms-lån. Hoppas och tror att ytterst få läsare av denna blogg har den böjelsen, men annat är desto vettigare. Som sidan där man jämför kreditkort. Där är det å andra sidan mycket att jämföra: ränta, möjligheten att samla bonus, valutaväxlingspåslag vid utlandsresor, och lite olika villkor som rabatter och vilka försäkringar som ingår.

Sen gillar jag kalkylatorer. Visst, man kan använda Excel eller en vanlig miniräknare, men jag är en lat människa när det kommer till att uppfinna hjul som andra redan uppfunnit. Ränta-på-ränta-kalkylatorn kommer jag att bokmärka. Precis så enkel som jag vill ha den. Möjligen kunde jag tänka mig att skippa stapel- och pajdiagrammen. Jag har alltid tyckt att siffror gör sig bäst i sifferform.


Det viktigaste är att inte lämna något åt slumpen. Ta inte första bästa lån eller bank för det kan mycket väl visa sig vara första tredjen bästa, vilket några år senare innebär en himla massa pengar som hade kunnat hamna i din ficka, men som istället ramlade över i någon annans.

OBS! Inlägget är ett reklamsamarbete med Financer.com, men åsikterna är mina.

4 kommentarer:

  1. Tack för dina ärliga åsikter Micke, det uppskattas!
    /Marcus Lindblad på Financer.com

    SvaraRadera
  2. Verkar vara en vettig sida, tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om inte annat får man en påminnelse om allt man borde kolla upp ifall man sitter på det bästa avtalet. Och den där kalkylatorsidan riskerar man att fastna i och räkna på olika scenarion för privatekonomin :-).

      Radera