måndag 30 december 2019

Jobbsök i fel ände

Jag har jobbat med många invandrare. Mest finnar, men jag har funkat ihop med människor från hela världen, andra européer, amerikaner, afrikaner och asiater. En viktig pusselbit är språket. Utan ett gemensamt språk blir kommunikationen bristfällig, vilket förr eller senare leder till missförstånd, schismer och problem.


Därför tror jag att Oskarshamns kommun och länsstyrelsen biter sig i foten när de nu erbjuder ”nyanlända kvinnor” en skräddarsydd utbildning med körlektioner och jobbcoaching på arabiska. Körkort är en förutsättning för en del jobb och underlättar nästan alltid. Jag har aldrig jobbat som chaufför, men kan inte komma ihåg ett enda jobb där jag aldrig kört bil i tjänsten.

Men det finns ju väldigt många svenskar som har körkort, så även om de här kvinnorna lär sig att köra bil som gudar kommer de alltid hamna i skuggan av svenska arbetssökande så länge de inte pratar bra svenska (och det gör de uppenbarligen inte om de inte kan tillgodogöra sig svenskspråkiga körlektioner).


Projektledaren får i vanlig ordning inte en enda kritisk fråga från ”sakliga och oberoende SVT” när hon hänvisar till att trafikskolan säger att det kommer att gå bra för kvinnorna. Ja, hade det inte varit himla märkligt om de sagt något annat?!

Jag tror säkert att de elever som fixar körkortet kommer att anställas förutsatt att Oskarshamns kommun (som troligen blir det största arbetsgivaren) betalar lönen, men det är inte ”att komma ut på arbetsmarknaden”, det är att flytta en påse problem från vänster till höger hand. Om det var målet hade de lika gärna kunnat anlita kvinnorna för att göra ingenting.


Vi leker med tanken att du är småländsk företagare som behöver en chaufför. Du får välja mellan Hillevi, 52, uppväxt i Oskarshamn, och Hemrin, 52, från Damaskus, som bara kan några ord svenska. Om du behöver betala samma lön oavsett väljer du Hillevi tio gånger av tio bara hon har körkort. Inte pga ursprung, ras eller religion utan ekonomi. Den som säger något annat ljuger.

Alltså, lägg dessa resurser på att lära kvinnorna svenska, om målet verkligen är att de ska få riktiga jobb, inte att putsa statistiken.

47 kommentarer:

  1. Jag ser det som ännu ett bevis på att det måste till skarpt tjänstemannansvar, i annat fall kommer denna typ av individer fortsätta strössla med skattepengar tills konkursen.
    Ska vi gissa på att Moderaterna i den så kallade oppositionen inser det 2 minuter i tolv?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. M och S styr Oskarshamn med benäget stöd av L, så ingen oppositionsroll för M där.

      Och i de fall tjänstemännen bara utför politikernas planer tycker jag inte att de kan belastas, men det är väldigt mycket som är konstigt här.

      1. Projektet beviljas 378000 kr av länsstyrelsen. Det är enda siffran i artikeln, men jag tvivlar på att den summan ens täcker körlektionerna. Sedan ska det till "jobbcoaching" och den där projektledaren jobbar knappast heller ideellt.
      2. Att man valt att diskriminera män och uttryckligen bara hjälper kvinnor hänvisar man till att kvinnorna är mer utsatta i långtidsarbetslöshet. Samtidigt kallar man kvinnorna för nyanlända, men de kan ju knappast vara både långtidsarbetslösa och nyanlända.

      Radera
    2. Jag tror knappast det här handlar om arbetsmarknadsåtgärder. Det handlar om riktade gåvor, mer eller mindre.

      Radera
    3. Åtminstone är ju det vad det blir om det inte ger riktiga (ej till 100 % skattefinansierade) jobb.

      Kanske kan det t o m ge färre jobb än annars. Säg att företaget som skulle ha anställt Hillevi, 52, istället kan få Hemrin, 52, helt gratis för att kommunen betalar ut hennes lön i bidrag. Då blir det ett "instegsjobb" (eller vad det kan heta den här veckan) och en arbetslös istället för ett riktigt jobb och en arbetslös.

      Radera
    4. Körskolebranschen är ju en krisbransch sedan många år tillbaka, de är nog tacksamma att de får kunder som (någon annan) betalar. Med tanke på att det är flera hundratusentals människor som fått uppehållstillstånd de senaste åren i Sverige och så kommer det att fortsätta under minst de närmaste åren framöver, så vore det kanske intressant att köpa aktier i ett av dessa körskoleföretag, enklast är naturligtvis över börsen men är någon av dem noterade på börsen?

      Radera
    5. Tvivlar på att det finns något börsnoterat körskoleföretag och för att det ska vara "säkert" att investera i behöver det ju nästan vara en större kedja. En liten firma utlämnad till ett par tjänstemäns godtycke känns som rysk roulette.

      Radera
    6. Apropå undvika tjänstemäns godtycke, visst finns det väl möjlighet att blanka socialdemokraterna, inte dess rörelseresultat men däremot deras röstsiffror i valtider. Dvs i praktiken i form av spel hos spelbolagen?

      Radera
    7. Det kan man. Jag tror att jag skrivit ett inlägg om att spela på politiska resultat, men jag hittar det inte nu. Grämer mig fortfarande lite att jag inte spelade på Trump. Att han skulle vinna republikanernas nominering kändes kassaskåpssäkert och även i presidentvalet var oddsen larvigt bra.

      Radera
  2. Det skulle vara svenskdrillning och obligatorisk närvaro på lektionerna, samt krav på att uppnå en viss nivå på svenskan för att få bidrag.Har en god vän som för knappt femton år sedan kom till Sverige utan att kunna ett ord svenska. Svenskan är numera utmärkt, körkort taget, hus byggt och ett bra yrke har åstadkommits på de här åren. Tror inte ens själv att jag skulle kunnat varit lika ambitiös, men jag hade definitivt velat klara mig själv så fort som möjligt. Är uppväxt i den andan, att leva på bidrag är fel och inget man gör om man inte därtill är nödd och tvungen. Tyvärr kan det nog vara ganska slappt idag eller att pengarna fördelas på ett konstigt sätt när föräldrar med svårt handikappade barn inte får hjälp, cancersjuka är tvungna att gå tillbaka till arbetet o s v./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. M, inget av det du tar upp finns med i politiken hos Miljöpartiet. Alltså kommer det aldrig att genomföras, iallafall inte så länge MP sitter i riksdagen

      Radera
    2. Tänk då om din vän fått bidrag för allt annat än att lära sig svenska. Om han/hon fått lära sig att enda anledningen att invandrare inte anställs är rasism. Då kanske det varken blivit körkort, hus eller karriär.

      För jag klandrar inte de här invandrarna. Jag hade också glatt tagit emot ett gratis körkort om det hade erbjudits och samhällsklimatet hade intalat mig att jag var ett värnlöst offer.

      Men följden blir som du säger, att någon annan drabbas av utebliven hjälp, för pengar är en ändlig resurs. Man kan inte höja skatten till 100 procent.

      Radera
    3. Anonym: Nja, det är ju inte så att miljöpartiet har vetorätt i riksdagen, även om det verkar så ibland.

      Radera
    4. Klart att om man kom som flykting till "paradiset" Sverige, så tackade man säkert och tog emot i tron att i Sverige får man allt gratis.Tycker inte heller att det är deras fel utan det är dumma och naiva svenskar som inte inser, att för det första finns det nysvenskar som inte känner för Sverige som vi gör. De har redan sin tillhörighet som går före, kan vara klanen eller landet de flytt i från. För de andra, ju fler de blir inom en grupp desto mindre anpassning till övriga samhället, då sluter det sig mer till varandra, helt naturligt men kanske inte så bra,man behöver ju bara se hur det ser ut i Mellan Östern med klaner och olika religiösa grupper. Det som förvånar mig är att de finns många som har flytt våld och förtryck och samtidigt håller fast vid de förlegade strukturer som de flytt ifrån. Har jobbat på en klantänkararbetsplats inom LSS, där man ansåg att man inte skulle vända sig till polis eller andra myndigheter utan allt skulle göras upp inom arbetsgruppen, det är ett farligt tänk som mörkar utsatthet och ger självutnämnda makt./M

      Radera
    5. "Kanske inte så bra" var diplomatiskt uttryckt. Inte bra alls, men logiskt. Media brukar ta upp det om svenska pensionärer i Spanien som bosätter sig i små enklaver och inte lär sig språket. Då anses det vara ett väldigt problem trots att det rör sig om pensionärer. I Sverige gäller det betydligt större grupper, som man dessutom hoppas ska bidra ekonomiskt till samhället.

      Inte bara strukturerna, ibland hela landet. Titta på en demonstration med afghaner och du kommer upptäcka massvis av afghanska flaggor. Om jag tvingades fly från Sverige, jagad av den styrande regimen, skulle jag inte posera med den svenska flaggan under min exil, det skulle verka lite underligt.

      Radera
  3. Ja om någon får välja mellan att anställa Hillevi och Hemrin skulle som du skriver det flesta välja Annika :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, vad tusan kom hon ifrån ;-)? Tack för det, ändrat nu.

      Radera
  4. Vidare kan man anta följande: Hillevi bär inte religiösa plagg som symboliserar förtryck av kvinnor samt står för kränkande antaganden om mäns sexualitet och moral, hon följer inte en fascistisk ideologi förpackad i förment religion, hon bär inte på kulturella föreställningar som är inkompatibla med majoritetsbefolkningens syn demokrati/hbtq/kvinnor/judar/kristna/polyteister/mm.

    Mvh,

    /Invandrare från ett f.d. muslimskt, men numer ett sekulärt land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju också. Även om det skulle visa sig gå bra är det få eller ingen arbetsgivare som satsar egna pengar som skulle chansa om de inte behöver.

      Radera
  5. Precis min tanke när jag läste den där artikeln också. Att motivera dem att lära sig språk och att motivera dem att själva anstränga sig kommer gynna både dem och Sverige. Sänk bidragen så kommer folk att anstränga sig mer är min enkla lösning.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långsiktigt är det enda chansen. Kanske fanns det en tid när Sverige skrek efter arbetskraft i sådan grad att det gick att anställa folk först och sedan fick de lära sig språket efter hand, men så blir det aldrig mer. Nu verkar man knappt ens låtsas att de här ska få jobb på riktigt.

      Radera
    2. Jo jag håller med! Problemet vi har är att regeringspartierna hittar sina röster (och därmed sin makt) hos bidragstagarna. Därför känns det nästan hopplöst...

      Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera
    3. Ja, övriga partiers engagemang är mer svårbegripligt.

      Radera
    4. Jag kan rekommendera att lyssna på Ekots Lördagsintervju med moderatledaren Ulf Kristersson- det inger visst hopp.

      Jag tror problemet är att vi har ett "statsbärande" parti som vill sitta vid makten till nästan vilket pris som helst och då ger Miljöpartiets extrema politik oproportionerligt stark ställning.

      Imponerande av Miljöpartiet som trots sitt mycket låga väljarstöd lyckas få igenom stora delar av sin politik i denna (invandring/migration/integration) enormt viktiga fråga.

      Mvh

      Egon

      Radera
    5. Oj, Ulf Kristersson och hopp i samma mening! Det låter märkligt.

      Håller med om miljöpartiet. Imponerande att de med runt 5 procents väljarstöd får styra det mesta.

      Radera
  6. I särklass det dummaste jag någonsin läst. Språket MÅSTE komma först. Allt annat får komma därefter. Utan språket är du chanslös när det gäller att få ett jobb. En busschaufför som inte kan prata korrekt svenska hade jag anmält direkt, man måste ju kunna fråga vart bussen är på väg och så vidare.

    Att man ens kommer på denna tanken är ju fullständigt vansinne, och vederbörande borde avsättas på sin tjänst med omedelbar verkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förutom att man måste kunna kommunicera av rent praktiska skäl är det ofta en säkerhetsfråga också.

      Man inte bara kommer på idén. Man genomför den och intervjuas av landets journalistiska elit som inte har en enda kritisk fråga eller fundering om de verkligen tänkt rätt här. Det är rätt fascinerande faktiskt.

      Radera
    2. Sveriges journalistelit får endast ställa kritiska frågor till de som inte har samma värdegrund som de själva, dvs samma som nuvarande regering.
      Och om det mot förmodan skulle ställa dylika frågor är de automatiskt bortkopplade från framtida inbjudan/intervjumöjlighet av de i högre politisk ställning, till förfång både för de själva men framförallt för tidningen/mediat/arbetsgivaren.

      Radera
    3. Eftersom det inte går att redigera i efterhand som Ano kommer här ett förtydligande på föregående kommentar:

      Sveriges journalistelit får endast ställa kritiska frågor till de som inte har samma värdegrund som de själva. Sveriges nuvarande regeringspartier och dess trogna har ju naturligtvis samma värdegrund som journalisteliten och slipper därmed självklart alla kritiska frågor.

      Och om det mot förmodan skulle ställa kritiska frågor inom områden som är "känsliga"/s.k. utmaningar dvs problem, så är de automatiskt bortkopplade från framtida inbjudan/intervjumöjlighet av de i högre politisk ställning, till förfång både för de själva men framförallt för tidningen/mediat/arbetsgivaren.

      Radera
    4. Visst är det märkligt att journalistiken har gått från att granska makten till att kontrollera och upprätthålla att alla håller med makten.

      Ingen kan redigera sina kommentarer i efterhand, inte jag heller.

      Radera
  7. Om det gick för Jan Gulliou att höras och synas på den tiden då internet inte fanns borde det idag finnas journalister med lite driv!

    Från att gå till skribent på "damtidning" eller ja jo..till att skriva om IB affären i en ganska liten vriden tidskrigt så gjorde han de bra.
    Ang svenska språket osv, verkar det hela vara på rätt väg iaf, för 5-10 år sedan så hade nog någon i tråden här ovan dragit rasistkortet. Ganska skönt att slippa se det nu.

    Vet inte, kanske är de läsare här som tycker och tänker ganska lika i de flesta frågor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guillou hörs ju fortfarande och jag tror inte att han fattat att internet finns ens nu utan skriver sina texter på skrivmaskin och faxar in dem till redaktionen :-).

      5-10 år sedan? Jag skulle säga i oktober. Och säkert nu med, bara inte just här den här gången. Rasism är annars knepigt eftersom gränserna är väldigt subjektiva. Dock tycker jag kortet fortfarande dras för snabbt. Det måste ju vara tillåtet att kritisera någon av en annan härkomst (som jag alltså inte gjort nu, Oskarshamns kommunstyrelse är mycket homogen) utan att automatiskt bli rasiststämplad.

      Radera
  8. Man borde få lön för insats och värde man skapar inte för att man dyker upp på jobbet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är att ett sånt system skulle innebära att en och annan politiker inte får någon lön utan ett inbetalningskort.

      Radera
    2. Tack, men det vore faktiskt kul!

      "Här kommer lönen på hundratjugotusen, Maud, men så drar vi av 53 miljarder som du slarvade bort i Nuon-skandalen."

      Radera
  9. Det borde gå att ge alla chansen till "gratis" körkort.
    Dra in ett par onödiga "jobb" inom statlig verksamhet.

    Inför någon slags körutbildning i lumpen, där körkort beviljas efter godkänd examen. Vid ev dötid i det millitära kan man fixa städdagar, där man får gå längs vägar och i städar och plocka nån vecka. Nytta och nöje! :) Anna samhällsnytta kan oxå ingå, leta efter saknade/ vilsna och bort irrade personer mm.
    Sedan får ungdomarna lära sig lite ordning och reda oxå inte helt oförtjänt..

    Det skall alltså vara en allmän värnplikt på riktigt.. Alla ska med..

    Där tror iaf jag att vi tappat en hel del, vilket syns idag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du ta det i omvänd ordning och börja med att införa allmän värnplikt för som det är nu är det väl bara några procent som gör lumpen.

      Jag tycker ändå inte att körkortet är en så hemsk spärr. Visst är det dyrt, men inte SÅ dyrt. Alla som vill ha körkort och har de fysiska och psykiska möjligheterna kan också ordna fram de ekonomiska.

      Radera
  10. Nej det är inte så dyrt, mitt gick på ca 2400kr exkl alla mil övningskörning som släkten stod för. Då körde man ju oftast när man ändå skulle åka nån stans. Lite inflation på det så kanske det landar runt 15000 kr idag.

    Om vi ska köra omvänd ordning så var tanken endast att det skulle vara bra för ordning i stort i denna bananrepublik ;)

    Man skulle även kunna påtvinga lite simpel privatekonomi i det allmänna, men där går nog gränsen! Finns nog ingen större spelare som vill gå över den gränsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att siffran stämmer (om än med stor variation). Rätt lite pengar utslaget på antalet år man har nytta av det.

      Jag är ingen anhängare av allmän värnplikt, men det är ingen stor fråga för mig och jag kan säkert låta mig övertygas. Privatekonomi skulle jag dock hellre lägga i den vanliga skolan. I värnpliktsålder är det så dags.

      Radera
    2. Allmän låter inte så bra, finns nog något bättre ord.
      Men istället för att gödsla med bidrag till höger och vänster. Så betalar jag hellre skatt till något man kan styra lite mer, samt kanske tom ha dra lite nytta av..

      Jag menar hallå, Bidrag för qvinnor att ta körkort för att få ett jobb,,,ehä ibland undrar jag hur det står till! Många folkvalda lever i en annan värld, där det viktigaste är att tänka på hur man kan säkra framtida jobbet för sig själv. Oftast 4 år framåt, vad man själv pysslar med är mindre viktigt..


      Var ska du flytta micke?

      Radera
    3. Du menar att projektet är ett utslag av populism? Fullt möjligt, och visst är det ett problem att politiker tänker i fyraårsperioder när så lite av samhällsbyggnad passas för det.

      Det säger jag inte ;-).

      Radera
  11. Svar
    1. Nej, så långt kan jag precisera att jag siktar på det så kallade Utlandet.

      Radera
  12. Ah låter gott, hoppas höra mer av det framöver.

    Lycka till som ensamkommande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, vill bara inte prata om det innan det är klart och svarar jag på frågor har jag ju börjat prata om det. Men jag återkommer absolut, ser fram emot att kunna göra det.

      Radera
  13. Efter långvarigt läsande av din utmärkta blogg har jag nu äntligen skaffat ett konto så jag kan kommentera!

    Efter att ha läst din analys av den här nyheten blev jag lite orolig. Jag är rädd att jag börjar bli PK!

    När jag först läste nyheten blev jag irriterad, givetvis. Jag funderade på om kommuner verkligen har laglig rätt att diskriminera alla andra kommuninvånare som har fel kön och etntiskt ursprung. Men så länge rätt människor diskrimineras brukar det ju vara ok. Och vilken hiskelig kostnad per person för dessa körkort. Jösses, vilken "satsning"! Men jag landade i att det kanske leder till att någon av kvinnorna får ett jobb, och att det då blir en plusaffär i slutändan. Någon ansvarig måste ju ha gjort den analysen.

    Jag missade det uppenbara - att körkort inte leder till jobb för den som inte ens kan språket tillräckligt bra för att lära sig vägmärken och dragläge. Det blev uppenbart när du skrev det.

    Skulle man ända välja att genomföra denna tveksamma satsning skulle kravet på motprestation givetvis vara att de lyckliga vinnarna skulle lära sig tillräckligt med svenska för att kunna köra bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var på tiden, men det går faktiskt att kommentera utan konto även om det är praktiskt att veta vem som är vem i längre trådar.

      Ja, någon ansvarig måste väl ha tänkt åtminstone något i den stilen (och kanske har en svåger som är körlärare) och journalisterna gör absolut ingenting för att man ska tänka något annat.

      Vägskyltarna är väl ganska gångbara även för den som inte kan svenska och dragläge funkar ju även om man inte kan det svenska ordet för det. Men även ett utpräglat chaufförsjobb har ju fler moment än att bara köra bil. Man ska kunna ta emot instruktioner, kanske lämna också, skriva tidrapporter osv. Har man möjlighet att anställa någon som kan perfekt svenska (och det har man i Oskarshamn, så himla mycket jobb finns det inte) kommer man att göra det, och då sitter de där. Visserligen med ett körkort de kan ha nytta av, så de klagar väl inte, men för kommunen vore det betydligt bättre om de lärde sig språket först.

      Radera