lördag 21 december 2019

Återkoppling Opus

Igår blev jag intervjuad. Men något annat som hände igår och som betydligt fler bryr sig om är att det kom ett nytt bud på Opus. För ett par veckor sedan satt jag ju här och spekulerade i ett högre bud och igår kom det, 8,50 kr mot tidigare 7,75.

Att jag tar upp ämnet igen är inte för att klappa mig själv på axeln att jag gjorde rätt, i alla fall inte bara. Det är ett intressant läge jag inte varit med om tidigare. Det nya för mig är att uppköparna har bolagets vd på sin sida. Det är inte utan att man funderar över var hans lojalitet har funnits det senaste året – om han velat att det företag han driver ska gå bra så att aktien går upp, eller ner för att det företag han också är involverad i och som vill köpa upp Opus ska få komma in på en bra nivå?

Vidkun Quisling. Inte vd, kom bara att tänka på honom.

Och när nu budet höjs passar man på att ”smyga” in en vinstvarning på samma gång. För min del tycker jag att den lät lite krystad och börjar såklart fundera över om den är till för att få fler aktieägare att gå med på budet.

Jag hade i och för sig hoppats på ett ännu högre bud, men jag är inte heller sugen på att följa med tillbaka under 7 kr för att eventuellt få högre avkastning längre fram. Särskilt med tanke på att vd:n i så fall måste bort och en bra ersättare måste fram. Jag anar att fler tänker som jag för efter förra budet låg kursen aldrig under budnivå. Uppenbarligen hoppades många på mer. Efter detta bud har aktien konstant legat en tioöring under budet.

No, it isn't.

Som det känns nu väntar jag till inlösen och släpper mina aktier då, tillfreds men inte nöjd. Eller, snarare, med en sur bismak av att ha blivit lite manipulerad och utnyttjad.

2 kommentarer:

  1. Vad ska man säga, det stinker ju lika mycket kring den vdn som kring rutten sill, eller? Vinstvarning och budkonsortie med vd? God jul på er medaktieägare, eller?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde vara lite tryckt stämning i fikarummet på Opus just nu.

      Radera