måndag 16 december 2019

Buffert noll

Ibland får man tjata in betalningen för sånt man säljer på Tradera. En gång gnällde jag om det i denna blogg och nästan exakt två år senare är det nu dags igen.

Nu sålde jag en möbel för 90 kr. Inte mycket till vinst trots att jag fått den gratis, men roligare att någon hämtar och använder den än att släpa ner den till containern. Men efter en vecka hade köparen inte svarat på min fråga om hämtning, så jag påminde. Och påminde igen. Till slut gick jag över från mejl till sms och fick då följande meddelande:
Det har hänt lite saker sedan jag la budet och olyckor har hänt tyvärr. Skulle behöva höra om du kan lägga ut den på nytt. Eller om jag kan swisha dig pengarna och inte hämta den. Kan tyvärr inte ta emot den för tillfället.


Lam ursäkt, men det verkade ju inte vara pengarna det hängde på utan tidsbrist eller möjligen en livskris av något slag. Jag är inte avig utan föreslog att hon istället för att swisha mig för ingenting kunde swisha för möbeln och hämta den senare. Jag sa att hon kunde få vänta med hämtningen en månad eller två om så vore.

Kunden tackade för förståelsen och sa att hon skulle betala ”idag eller imorgon”. Jag lät det gå en vecka, sedan skickade jag ett nytt sms och den här gången fick jag inget svar alls. Vid det laget hade jag ingen större förhoppning om att få betalt, men lät det gå en vecka till, så nu var vi uppe i totalt tre.

Då anmälde jag den uteblivna betalningen till Tradera, mejlade kunden (nu sket jag i att hon inte läser mejl) och berättade att jag gett upp, anmält samt uppmanade henne att sluta handla på Tradera när hon inte klarar av det. För andra säljares skull, själv blockade jag henne från vidare köp, vilket jag också berättade. Efter tre minuter svarar hon att hon ”har väldiga problem med ekonomin just nu”.

Så var det med det erbjudandet att betala, men låta bli att hämta eftersom hon tyvärr inte kunde ”ta emot det för tillfället”. Jag klarar mig utan de där pengarna och skulle inte ha gått till inkasso med skulden även om jag hade kunnat. Däremot tappar jag tron på mänskligheten.

Torpedbranschen kan bli stor.

Här har vi en 22-årig kvinna som köper en allt utom livsnödvändig möbel för mindre än hundra spänn som hon inte har råd med. Jag tror henne, även om jag är övertygad om att hon med någon eller några rimliga prioriteringar hade sluppit framstå som en idiot.

Den här gången drabbades hon av ett surt mejl. Nästa gång (och högst troligt gången innan) blir det straffavgift och inkasso. Så småningom Kronofogden och betalningsanmärkningar. När åren gått och hon inte längre kommer undan med ungdomligt oförstånd och ett sött leende kan det sluta med en yxa i dörren och en tegelsten genom fönstret.

Mitt fel! Kan du förlåta?” (Nej, det är inte tjejen på bilden... osv)

För har man absolut noll koll, buffert, sunt förnuft eller överlevnadsinstinkt vid 22 tror jag nästan att loppet är kört för all framtid. Men så finns det de som hävdar att jag är en smula cynisk till min natur.

16 kommentarer:

  1. Sparo , det finns undantag!

    Vid 22 års ålder var jag helt pank med en del småskulder och en anmärkning hos Kronofogden.

    Nu är jag 33 år gammal och sedan jag upptäckt dig och andra ekonomibloggar, har jag byggt upp en aktiekonto på 700 000 kr.

    Jag har er att tacka för! Bara så du vet, du påverkar mer än vad du tror. Mitt mål är 5 mille ( 10 års fängelse på kontor) sedan utomlands.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer alltid att finnas undantag, någon som slutar knarka efter 50 år eller lär sig latin som 85-åring. Jättebra! Men i detta fall tror jag tyvärr att det är ovanligt.

      Radera
  2. Jag tycker hon låter som en mönsterväljare för S eller V. En samhällsparasit som kommer klara sig alldeles utmärkt i det här landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning, vi kom aldrig in på partipolitik :-).

      Och även om politikerna skulle kunna hjälpa till genom att exempelvis införa ämnet privatekonomi i skolan tycker jag ansvaret ligger hos föräldrarna och den enskilde. Detta borde helt enkelt vara en högprioriterad del av uppfostran och alldeles för viktigt för att delegera till politiker och myndigheter.

      Radera
  3. Bara så att vi får en uppfattning om storleken på problemen: två transaktioner på hur många? 100?
    Ligger uteblivna belopp i samma storleksordning eller lägre?

    Själv har jag tänkt ta upp säljandet under 2020 så vore tacksam för klargörande från en erfaren säljare som du Sparo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Totalt har jag gjort knappt 900 försäljningar, men då räknar jag in Blocket, Bokbörsen och en eftermiddag på en loppis (svårt att strula med betalningen när man köper och överlämnar pengar samtidigt). Borde vara över 700 i alla fall. Bägge gångerna småbelopp. Fast några ytterligare små missöden har det varit. Högst ovetenskapligt kan jag väl säga att 99 gånger av 100 går det smärtfritt att sälja.

      Slår mig nu att det strulade en gång på Blocket också. En köpare ville att jag skulle skicka mot postförskott, men när han lät bli att betala hamnade postförskottsavgiften hos mig, så då lärde jag mig att aldrig mer gå med på det. Även den gången ett mindre belopp, max ett par hundralappar.

      Radera
  4. Jag hade inte varit så tolerant. Hämta nu eller inom någon dag och betala direkt på plats annars säljer jag till någon annan eller skänker bort den till någon som verkligen dyker upp.

    Varken en möbel eller 90 kr är ju av livavgörande betydelse.

    /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Blocket hade jag gjort likadant, men på Tradera har ju affären redan skett när kunden ska hämta, och avgiften till Tradera baserad på köpeskillingen ligger bokförd på mitt konto. Så då får jag antingen annullera affären med kunden och Tradera, eller också skita i alltihop och betala en avgift för en försäljning jag aldrig fått betalt för. Och säljer jag den till någon annan riskerar jag att få ett negativt omdöme (som försvårar framtida försäljningar) av den kund som hade tänkt hämta, men som är seg. Det mesta ska skickas till kunden efter fullgjord betalning och då är det lite enklare, men det går aldrig att vaccinera sig mot rötägg.

      Radera
    2. Aha! Har ingen koll på hur Tradera fungerar. Nu har jag lärt mig något nytt igen.

      /nils

      Radera
    3. Äh, det är jag som är så inne i det att jag utgår ifrån att alla vet. Det är helt enkelt en auktion där köpare och säljare får varandras kontaktuppgifter i samma stund som auktionen är klar, så då står man så att säga redan i kassan.

      Radera
  5. Låter jobbigt det där, att gå runt och ha ågren för småbelopp. Inte nog med det, ofta försöker folk pruta även om man skänkt bort grejorna eller sagt att prutning undanbedes. Så jag brukar oftast slänga skiten ändå.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, otroligt mycket ångest! Fattar inte hur man kan försätta sig i den situationen.

      Den stora fördelen med Tradera är att auktionsförfarandet omöjliggör prutning. Lagt bud gäller (normalt sett, det bygger ju lite på att folk fattar att köp innefattar betalning).

      Radera
  6. En person som inte har 90 kr extra på konto oavsett om det är dagen innan löning eller inte är en idiot helt enkelt. Håller med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte nödvändigtvis idiot, men saknar helt klart grundläggande kunskaper. Lite på samma sätt som vuxna som inte kan läsa och skriva - illa och svårreparerat.

      Radera
  7. Du som aldrig tittar på TV får ett tips här. Tror inte att nån annan bloggare tagit upp det än.
    I söndags på nyheterna (tror det var SVT) så var det ett snyftreportage med två pensionärer. En vänsterväljare och en högerväljare. Båda beklagade sig över hur liten, ynklig pensionen är. Förslaget från en av dem var att "garantipensionen måste höjas och vara som lägst 15 tusen i månaden, för ingen kan leva på mindre än så".
    !!!

    Sen orkade jag faktiskt inte höra mer! Till och med jag (som iböand är tålmodig) vred mig som en mask, så pinsamt tyckte jag att det var.

    Vad gör en pensionär som inte klarar sig på under femton tusen i månaden? De har inga hemmavarande barn med dyra aktiviteter. Medicinen går på högkostnadsskydd. Lokaltrafiken, muséer mm kostar mindre än för vanliga vuxna människor. Till och med maffärerna har pensionärsrabatt på tisdagar (jupp, 15 %). Och har de hus så är det färdigamorterat sen länge.

    Varför klarar sig inte en ensamstående pensionär på mindre än 15000 kr i månaden?

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Ja, om man inte kan leva på mindre än 15000 kr netto förstår jag att man tycker garantipensionen är låg. Min mamma fick ut knappt 9000 och det blev pengar över varje månad.

      Ingen aning om vad man gör av med så mycket pengar. Förutom vid dyrare inköp har jag nog själv aldrig bränt så mycket på en enskild månad. Tack för tipset! Ska absolut titta efter det och håller tummarna för att det finns någon skriven text också. SVT-klipp gör sig så dåligt i skriven form.

      Radera