onsdag 25 december 2019

Zlatans näsa

Statyer funkar bäst när de föreställer döda människor. Var det inte tydligt förr har det blivit det med Zlatanstatyn i Malmö, som fått sin näsa avsågad och blivit sprejad så att han ser ut att lida av vitiligo. Brons-Zlatan ser nu ut som Michael Jackson!


Jag är själv helt ointresserad av fotboll, som jag upplever som den absolut tråkigaste idrotten. Zlatan roar mig också föga, han har ju samma utstrålning som en staty och verkar ungefär lika talför och intelligent också.

Men pengar intresserar mig. Bara tillverkningen av statyn kostade över en halv miljon. Sedan diskuterades det i ett år var den skulle stå. Från början var det tänkt att ställa upp den utanför Friends Arena, men till slut landade den i Malmö. Hur många skattekronor dessa diskussioner kostat vet jag inte, men varken politiker eller tjänstemän jobbar gratis.

Och det slutar inte där. En ny näsa går nog på en nätt slant och trots att detta var långtifrån första gången statyn utsatts för skadegörelse har bara bevakningen kostat Malmö stad tiotusentals kronor, och det är ju en kostnad som inte försvinner. Det är gissningsvis ett av skälen till varför man nu pratar om att flytta statyn (nya möten, taxametern tickar).


500 kilo Zlatan slänger man inte upp på takräcket på en personbil, så där ryker en slant till. Och var ska man ställa honom där han inte riskerar nya amputationer – Nordpolen? Nya bevakningskostnader för en ny kommun alltså. Mitt förslag:

Skänk Zlatan till Zlatan. Han kan väl ha statyn i sin egen trädgård? Jag är övertygad om att han är den som skulle uppskatta konstverket mest, och som bonus skulle det kanske bli lite mindre märkligt att han pratar om sig själv i tredje person ifall han faktiskt fanns som tredje person ute på gården.

14 kommentarer:

  1. Om vi bara har lite tålamod och förutsatt att statyn överlever ett tag till så kommer den föreställa en död person.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om Zlatan har hälsan lär han kunna vara här 50-60 år till och det tror jag inte statyn klarar utanför ett magasin. Har han dessutom mikrofoner ikring sig under dessa år är jag inte säker på att någon enda människa tycker att statyn är en bra idé för han har ju inte precis diplomatisk fingertoppskänsla i allt han säger.

      Radera
    2. Han skulle med andra ord "smälta" in rätt bra på UD.

      Radera
    3. Jag skulle bli lite förvånad om de erbjuder honom jobb. Skulle kännas lite konstigt om Zlatan vore ambassadör för någon annan än Zlatan.

      Radera
  2. Ja, men vadå, Malmö har väl råd. De skickar ju alltid räkningar till den där någon annan, eller hur. De kanske kunde anordna en av vänsterns sedvanligt misslyckade swish-insamlingar? Nej, det skulle ju inte funka för det folket är ju bara givmilda med andras pengar.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju det de inte har. De skulle kunna lägga några miljoner på något mycket vettigare än en metallklump.

      Radera
    2. Jag hör vad du säger, en Zlatan i trä var beställt!

      Radera
    3. Tror inte att det skulle bli mycket billigare för det, men åtminstone lättare att transportera.

      Radera
    4. En Zlatan i Trä hade dom satt fyr på precis som Elda upp Bilar😜

      Radera
    5. Den ansvariga för statyns budget i Malmö hade gissningsvis korkat upp champagnen om problemet hade kunnat lösas så snabbt och smidigt som en brand.

      Radera
  3. Beundrar din förmåga att hitta "look-alike" bilder. Zlatans med sitt manliga ego blir liknad vid Michael Jackson. Kanske inte vad Zlatan drömde om när han reste staty över sig själv, för han verkar ju haft en del att säga till om.
    Bollgeniet Zlatan verkar ha en lika tvivelaktig baksida som geniet Ingmar Bergman, där personen är uppdelad i två helt olika sidor som ligger långt ifrån varandra. Gick väl inte speciellt bra för landslaget när Zlatan var med, trots att han är ett bollgeni, men är han en bra lagspelare?/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har faktiskt jobbat med att ta fram lika-som-bär-bilder, kanske är det som att cykla.

      Med fotboll är det värre. Jag har nog inte sett en hel fotbollsmatch sedan Zlatan föddes, men jag har förstått att landslaget fick lite av en uppåtrekyl när Zlatan lämnade. Det verkar dock inte ha knäckt egot för han har väl aldrig haft så mycket åsikter om landslaget som efter det.

      Radera
  4. Haha! Klockrent inlägg, fick mig ett gott skratt 😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Att skriva något underhållande om fotboll trodde jag var helt omöjligt.

      Radera