tisdag 24 december 2019

God jävla jul!

Julafton igen. Firades traditionsenligt med min mor så sent som för ett år sedan. Anade redan då att det skulle bli hennes sista, och så blev det. En del sörjer sina döda särskilt mycket under högtider. Jag tycker inte att det är någon större skillnad, men sen har jag väl aldrig varit så mycket för att fira jul. Åtminstone inte i vuxen ålder.

Apropå jul och nära och kära såg jag denna önskan:


Troligen inte helt autentisk, men nog ligger det ett korn av sanning och skaver på botten. Jag är ju en sån där kuf som går runt och tittar på verkligheten när jag är utomhus och jag ser ofta föräldrar som är ute med sina barn och ändå har en mobiltelefon i ansiktet, särskilt om barnen sitter/ligger i vagn och därför inte kan springa iväg. Jag har själv ett umgänge på nätet, men tänk på att livet pågår även utanför den där rutan.

Kanske särskilt i juletid. Människorna på Instagram, eller var ni nu håller till, kommer att finnas där även i januari, men tant Beata kanske inte sitter i den där fåtöljen nästa jul. Det är klart att du ska följa min blogg även över jul och nyår, men lägg ner internet däremellan.


Det ska jag göra nu. För att spara lite tid har jag nämligen gjort som kungen borde göra, återanvänt en gammal julhälsning som fortfarande håller ihop skapligt. Det är bara meningen om Arne Weise som känns lite dammig efter året som gått, men ni kan se just det lite bildligt.

15 kommentarer:

  1. God Jul önskar Snålgrisarna! Håller med att det är tragiskt med alla människor som går med näsan ner i de där telefonerna. Hoppas de tänker på sin familj och vänner och lägger bort telefonen under julaftonen. Det kommer vi att göra i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde inte grisar gillade jul ;-). Men det är rätt, häng med suggan och kultingarna!

      Radera
  2. Ja, det är lite sjukt att julen för många mest av allt tycks vara en högtid för totalt meningslös konsumtion.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, trist att det alltid landar där. Halloween, Black Friday och andra nymodigheter är ju till för det, men julen och påsken kunde gärna skonas.

      Radera
  3. Snyggt jobbat som alltid!

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  4. God jul, kära du! För mig är det numera mest en transportsträcka, för all del med gott umgänge och lika god mat, men klappar är sedan länge strengt verboten.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, men själv är jag mer inne på Morgan Paulssons tankar i Hipphipp när kollegorna säger "Det är ju i alla fall juafton!":

      "I Sverige ja! I Pakistan är det tisdag."

      Inga klappar här heller, funkade bäst när man var barn.

      Radera
  5. Önskar en God Jul.

    Har placerat mig själv i karantän. Den dunder-snörvel-host-nys-förkylning jag har vill jag inte ge någon i julklapp. Framför allt inte till de äldre päron som nyligen båda haft kontakt med sjukvården.

    Men vill bara påminna alla. Året har 364 andra dagar än julafton. Som också går bra att umgås med nära, kära och tant Beata på.

    Jag är själv och det är julafton. Tror jag gör en svamprisotto (egenplockade kantareller). Man är väl inte motvalls kärring för inget. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars vore väl förkylning en oväntad och överraskande julklapp ;-).

      Viktigt påpekande om övriga 364 dagar. Det är väl bara det att många tar chansen på julen. Beata kanske inte vill störa övriga året och de yngre släktingarna ger henne ingen anledning att ompröva.

      Själv brukar jag göra pizza på julafton (samma motvallstänk). Har inte bestämt mig än. Ska springa ett ordentligt långpass på två timmar. Risken är att jag är så trött eller hungrig efter det att det får bli något enklare och snabbare.

      Radera
  6. God Jul! Inget julfirande för mig i år heller. Jobb som vanligt. Känns helt ok att träffa familj och vänner någon annan gång istället under mer avslappnade former.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul! Tänker mig att lönen är skaplig också med lite helgdagstillägg. Har jobbat jul och midsommar för många år sedan och det var ju inte värre att jobba då, bara lönsammare.

      Radera