tisdag 17 december 2019

Jultävling

Om en vecka är det jul, då man ger bort saker, om ytterligare en är det nyår, då man lovar en massa. Låt oss kombinera detta.


Ett av de vanligaste nyårslöftena är att sluta röka. Efter att själv ha gjort det, sedan nästan upplevt KOL och i år sett lungcancer på nära håll ända till det bittra slutet är det här något jag sympatiserar med alldeles väldigt. Själv slutade jag röka utan hjälpmedel, min enda drivkraft var rädsla, men alla sätt är bra.

Därför tänkte jag låta en läsare få Allen Carrs bok Äntligen icke-rökare!, som säger sig erbjuda "en metod som fungerar för resten av livet". Till dig själv eller som present till någon du vet vill sluta röka. Jag skickar den med servicegiganten PostNord vartsomhelst inom Sverige till den som senast i morgon onsdag kl 12.00 mejlat den bästa motiveringen till varför du vill ha boken, till sparobloggen@gmail.com. Det behöver inte vara en uppsats på tusen ord, jag vill bara ge boken till den person som bäst behöver den. Så glöm inte namn och postadress!


Motprestationen är att du (eller den person du ger bort den till) efter avslutad läsning ger den till någon annan som kan ha nytta av den, så att vi på detta sätt hjälps åt med att utrota denna farsot. Ja, jag fattar att jag inte kan hindra dig från att sälja boken och skänka pengarna till Al-Qaida, jag kan bara be och hoppas. Att sluta röka är bland det bästa man överhuvudtaget kan företa sig och det unnar jag alla!

God jul!

15 kommentarer:

  1. Och allra bäst är att inte ens börja...

    *Lägger in en prilla*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är åtminstone bättre. Men du har väl inte missat SparOmbudsmannens kampanj:
      https://3.bp.blogspot.com/-FViV7YJbRqI/WTqzGlrXPgI/AAAAAAAAC1A/uafJdcQEAvkQAIsmoMX00di7CWsk2eD0ACLcB/s320/varningstext.jpg

      Radera
    2. Haha!
      Ja, priset borde definitivt sänkas.
      Ja, kanske, men det kanske kan formuleras i mer positiva ordalag: Ger ett möjligt skydd mot risken att utsättas för veneriska sjukdomar!
      Tack för en bra blogg. God jul och gott nytt år!

      Radera
    3. Sant, finns alltid två sida av myntet ;-).

      Tack och god jul på dig själv!

      Radera
  2. Kul! Jag lyckades själv sluta med hjälp av boken för tio år sedan :) // Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt! Tror att jag själv når tio år i sommar.

      Radera
  3. Jag försökte börja röka när jag var i yngre tonåren men det gick inte. Ibland är det tur att man misslyckas ibland!

    /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att vara ihärdig för det smakade ju fan, det tror jag alla rökare är överens om. Kaffe gillade jag från kopp 1 eller möjligen 2. Cigaretter tog tid.

      Radera
  4. Ja fy fan. Jag har också upplevt rökningens baksidor på nära håll med min farmor som dog i spridd lungcancer. Den ångest, smärta och ånger hon hade de tre sista månaderna är inget jag önskar någon annan. Ge fan i rökning.

    SvaraRadera
  5. Men, va fan. Mina British Tobacco då...som gick upp massor igår av någon anledning.

    Vill tillägga att jag var aktiv VISIRare under grundskolan och aldrig rökt. Däremot skulle jag gärna vilja puffa på en cigarr och smutta på lite Rom och dansa lite med en mulattkvinna i Havanna. Det ser ju så mysigt ut (enligt reklamen)....

    Come to where the flavor is, Come to Norrland country.

    God Jul grumpy !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den reklamen har jag missat. Tacka vet jag Norrland - "Det är som eljest".

      Aktiv i VISIR i grundskolan?! Det låter som ett tufft läge i skolkorridoren.

      Radera
  6. Det var jag som var det tuffa läget i skolkorridoren :)

    Du känner kanske till reklamen bättre i ursprungsvarianten:

    "Come to where the flavor is, Come to Marlboro country"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är ledsen. Reklam i ljud och bild utsätts jag ytterst sällan för, men Marlboro Man känner jag till. Fast han fick väl cancer och dog, om jag minns rätt.

      Radera
  7. Vill börja bara för att ta reda på om det är verkligen så svårt att sluta, kanske det är bara ni som är för svaga? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga att det där är väldigt individuellt. Någon kan börja och sluta hur som helst utan minsta abstinens. Någon annan har ett helvete resten av livet oavsett.

      Radera