torsdag 19 december 2019

And the winner isssssss

Tisdagens jultävling har fått sin upplösning. Det blev Dan som tog hem segern genom att tillägna boken sin lagledare Stig som behöver draghjälp med rökstoppet. Dans rimmade bidrag:
Ohoj!
Min kära lagledare och flytande boj,
han heter Stig och har det nu inte skoj.
Efter en stroke, bypass och läkarbesök
ligger han nu i soffan och fick sluta rök'.
Jag tänkte mig ge han en extra skjuts,
bort ifrån cigaretternas elakartade smuts.
Stig har vart rökfri sedan operation,
så detta bör firas med bok och pion.
Om denna bok kan hjälpa honom på traven,
få slippa graven och uppleva gaven.
 
Om jag nu lyckas vinna boken,
skicka den till mig som är en klok en.


Jag håller tummarna för Stig, för alla andra tävlandes vänner och anhöriga, och för alla andra som fimpar.

Det är faktiskt ett bra spartips att ställa upp i dylika tävlingar. Ofta är det inte så många som tävlar, särskilt om det finns något jobbigt moment (skriv en personlig motivering, en slogan under tjugo ord eller liknande), så om priset har ett värde för dig kan väntevärdet vara en okej timlön.


Jag fyller t ex i min bostadsförenings boendeenkät varje år eftersom första pris är en avdragen månadsavgift. Säg att 100 grannar är med, hyran ligger på 3500 kr och den tar tio minuter att fylla i. Då är timlönen 3500/100/(10/60)=210 kr, skattade pengar, och det kan det väl vara värt att knåpa för medan man väntar på att potatisen ska bli klar?

Jag vann själv en prenumeration på Veckans affärer på Facebook. Det tog mig inte ens fem minuter. Eftersom jag inte har någon öppen spis visade sig tidningen värdelös, men då vann jag i alla fall den kunskapen.

9 kommentarer:

  1. Jag deltar aldrig i några lotterier eller dylikt eftersom jag aldrig vinner något. Closed loop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vinner aldrig något eftersom jag aldrig deltar i några lotterier.
      /nils

      Radera
    2. Nils har en poäng här. "Plötsligt händer det", men bara om man är med i loppet.

      Radera
    3. Jaja, ni hade poängen bägge två.

      Radera
  2. "Eftersom jag inte har någon öppen spis visade sig tidningen värdelös"

    Ren poesi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ren sanning. Förresten ramlar det in så mycket lokaltidningar här är att jag skulle kunna lägga en hel tidning per dag åt att tända i spisen.

      Radera
  3. Ja, ibland händer det! Vann en iPad för några veckor sen genom att skriva en mycket kort och inte speciellt genomtänkt recension av ett kreditkort... Trodde först inte att det var sant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, då snackar vi skapliga pengar också. Inte som en pocketbok om att sluta röka :-).

      Radera