Politisk shopping har jag skrivit om
tidigare, t ex när Aftonbladets Anders Lindberg gjorde (ofrivillig?) reklam för ett vin.
Dagens exempel tycker jag har en dimension till.
Den gamle skådespelaren Paolo Roberto
noterade att nordiska kriminologer ser Sverige som ett skräckexempel.
Ex-ministern Annika Strandhäll valde då att dra upp Robertos tidigare sexköp. Det hade såklart gått att göra på ett fyndigt sätt, men
hon jobbar inte så:
”Det kan vara bra att försöka att inte bidra till detta genom att t ex understödja trafficking och exploatering av unga kvinnor från öst. Bara ett tips.”
Planen var troligen att förmå läsare
att inte lyssna på Robertos inlägg om kriminalitet eftersom han
själv gjort kriminella handlingar. Roberto kastade (på allvar, tror
jag) ur sig frågan om det skulle funka att förtalsanmäla
Strandhäll, men valde istället att göra en ”strandhällsk”
rabattkod på sin webbshop, ”hurmångakärnkraftverk?”, ett skämt
om Strandhälls blunder som miljöminister, när hon inte hade en
susning om hur mycket kärnkraft Sverige lagt ner.
Detta resulterade (enligt honom!)
i ett nytt försäljningsrekord.
Huruvida det stämmer har jag ingen aning om, eller ens om det går
att kolla. Det spelar heller ingen roll. Robertos poäng var
att om Strandhäll jävlas med honom leder det till att han tjänar
mer pengar, och detta eftersom hon är impopulär.
Jag är inte säker på att Roberto heller är på väg att bli årets svensk, men till skillnad från Strandhäll är han inte främst i förtroendebranschen utan kränger olivolja och konserverade tomater. Själv säger han att han ville ge Strandhäll ”en lektion i kapitalism”. Den tror jag inte gick fram, men andra kanske lär sig att har man inget förtroendekapital får man heller ingen ränta på det.