onsdag 20 april 2016

Färre affärer, bättre resultat?

Det är kul att handla värdepapper. Det är spännande att se kursen röra sig uppåt och nedåt när man är på väg att trycka på knappen för att köpa eller sälja, och det kan ge en adrenalinkick att se affären gå igenom. Femton års företagande har inte precis fått mig att älska bokföring, men en lyckad aktieaffär är till och med kul att mata in i Excel. De senaste dagarna har jag handlat mer än på länge: köpt oljecertifikat, blankat Volvo och SCA, hoppat på nyemissionen av 203 Web Group igår och sålde innehavet efter ett par timmar...

Men jag handlar inte för att kunna skryta om hur många miljoner jag omsatt utan för att tjäna pengar. Det är inte nödvändigtvis så att fler affärer gör högre avkastning. I mitt fall snarast tvärtom faktiskt. 2001 hade jag nästan 500 avslut på börsen, 2015 runt 50. Som ni säkert redan har gissat blev resultatet bättre förra året än 2001. Inte så konstigt, 2001 var ett pissår som blev extra svårtippat när det 11 september började regna flygplan från himlen i USA, 2015 gick börsen upp 6,6 procent. Men 2001 fick jag stryk av index och 2015 slog jag det. Och det var ingen tillfällig rush, jag fick stryk av index vartenda år i början av 00-talet. Både 2014 och 2015 spöade jag index och 2016 ser också bra ut.


Naturligtvis gör jag inte automatiskt bättre affärer genom att dra ned på antalet. Förhoppningsvis har jag lärt mig en del också, men det har underlättat att ha fokus på börsen i stort istället för att leta snabba pengar. Med många, kortsiktiga affärer blir avgifterna mer kännbara och antalet möjligheter att klanta till det ökar också. Men jag lägger inte mindre tid på börsen nu, tvärtom. Fast jag lär mig mer av att läsa artiklar och rapporter än att sitta på helspänn och vänta på att en femma ska bytas ut mot en sexa.

Förutom att göra färre affärer jobbar jag med färre tillgångsslag. När jag handlade som mest, 2000-2002, höll jag på mycket med optioner och warranter, som jag nästan helt släppt eftersom det gick för dåligt. Nu är det närapå bara aktier och fonder i portföljen. Jag gör kanske en warrantaffär om året, om jag känner mig tillräckligt säker på utfallet att jag vill spekulera i en kvartalsrapport. Någon ETF eller ett certifikat smyger sig ner ibland också (tre certifikat den senaste veckan, men det hör som sagt till ovanligheterna).

Jag säger absolut inte att jag har hittat något slags vinstoptimeringsfacit, men jag har kontinuerligt utvärderat vad som funkat bäst för mig. Det har tagit femton år (hittills, arbetet lär fortsätta så länge jag handlar) och har kostat mig både tid och pengar, men det hade kostat ännu mer att låta bli. Klarar man inte av att utvärdera det man gjort lär man heller inte utvecklas och då kör man inte bara huvudet i nya bergväggar utan även sådana man redan tjongat in i. Lite så tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar