onsdag 13 april 2016

Tillverka pengar av sopor

När jag flyttade fick jag ett hälften så stort källarförråd, så trots att lägenheten var större blev förrådet proppfullt. Detta gjorde i sin tur att varje gång jag skulle hämta något där tog det tre timmar. En timme för att bära ut saker, en timme för att hitta det jag sökte och en timme för att knöla ihop alltihop tillräckligt hårt för att kunna stänga dörren igen. Att klättra runt i källarförråd är inte en hobby för mig, och eftersom jag var för snål för att slänga saker började jag sälja dem. Inte främst för att tjäna pengar utan för att förenkla min vardag.


Först testade jag gratissajter, för gratis är gott. Så småningom insåg jag att det finns en anledning till att det är gratis, det är värdelöst också. Så jag gick över till främst Blocket och Tradera, och märkte att uttrycket om ”den enes sopor” verkligen stämmer. Jag har sålt allt från möbler och musikinstrument till DVD-skivor och böcker. När jag renoverade köket sålde jag mina gamla vitvaror för över tusen spänn (och slapp bära iväg dem, bara en sån sak!).

Enligt en undersökning gjord av Blocket 2010 har varje hushåll i snitt fyllt sina förråd med gammal skit för 24000 kronor. Själv har jag sålt för betydligt mer, men så ser jag det också som ett pågående projekt. När jag väl hade tömt källarförrådet bestämde jag mig för att det inte skulle fyllas på nytt, så nu säljer jag av saker lite då och då.

Och tänk smart! Sälj sommarmöbler på våren och vinterjackor när första kylan kommer. Det kan tyckas uppenbart, men många verkar inte upptäcka den där extra uppsättningen vinterdäck förrän de bytt till sommardäck i slutet av mars när marknaden för vinterdäck är som marknaden för sand i öknen. Apropå timing är det inte fel att fundera över kundernas ekonomi. Sätt helst ut annonser/auktioner lagom till slutet av månaden när folk har fått lön och barnbidrag. Sånt som kan fungera som julklappar säljer man på hösten, och när december kommer är plånböckerna tomma, så då säljer man ingenting förrän framåt påsk.


Och om man vänder på det, handla gör man när marknaden är som sämst. Behöver du nya skidor köper du dem på våren och om du behöver en cykel väntar du till hösten. Och pruta! Tycker du att det är svårt kan du ta en sista-minuten-resa nästan vartsomhelst i hela världen och se hur det går till.


Vilka köper då? Alla möjliga faktiskt! Jag har betat av såväl kändisar som Lyxfällan-deltagare. Jag har bl a sålt en begagnad resväska till en moderat riksdagsman, en LP-box till en utrikeskorrespondent på SVT och en kopparkittel ropades in på Tradera av en folkkär schlagersångerska.

Ibland blir det väldigt personligt när jag får höra köpares berättelser. De kanske hade en likadan i sitt barndomshem för 60 år sedan. När jag sålde av min farmors dödsbo fanns en gammal bok av en baltisk författare. Denna bok hade funnits i decennier på köparens sommarställe, och handlade om människor som likt hennes förfäder flytt till Sverige. Nu hade boken lästs av generationer i hennes släkt och pärmarna höll knappt ihop längre. Men så hittade hon min annons och kunde för en knapp hundring glädja familjen med en bok i nyskick. Det gladde farmor i sin himmel, det är jag säker på.

4 kommentarer:

  1. Fasen va bra du skriver alltså! Hatten av:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det här kvalificerar inte ens in som smygreklam. Jag startade inte den här bloggen för att bli gratisreklampelare åt något skumt företag som inte ens har ett namn eller officell mailadress.

      Radera