fredag 15 april 2016

Gratis träningskläder

Mycket lite i vår värld är gratis, men min träning kommer skapligt nära. Jag är löpare. Inte av födsel, men av ohejdad vana. Jag har sprungit några maratonlopp och brukar nå mållinjen någon gång mittemellan att proffsen kutar in på 2.20 och att arrangörerna packar ihop vid solnedgången.

Men det här är ingen träningsblogg, så raskt över till pengarna. Att springa är såklart gratis, men utrustningen kostar en slant trots att det är en av de billigaste sporterna. Man bör ha ändamålsenliga kläder, fast det går att springa i vad som helst, åtminstone om man är dansk.


Innan man fastnat för löpning (som de flesta lyckas undvika hela livet) duger det gott med en sliten t-shirt och mjukisbyxor, men springer man tre gånger i veckan året runt vill man ha bättre grejer och då kostar det. Fast ändå inte. Själv har jag anmält mig till Yougovs webbpanel och fyller i deras marknadsundersökningar då och då, när jag har tid och inget bättre för mig. Efter varje genomförd undersökning får man poäng att handla för i deras poängshop där det finns allt möjligt, från köksknivar och elektronik till just träningskläder, av märket Craft. Utan att ens betala för frakten har jag fått hem följande kläder genom att bara betala med tid:


Även om jag ägnar mig åt en del barfotalöpning får väl skor anses som den viktigaste löparutrustningen. Jag har själv alltid 4-5 par jag växlar mellan. Bra löparskor kostar en dryg tusenlapp på de stora sportkedjorna och närmare tvåtusen på specialbutiker som Löplabbet och Runners' Store. Jag köper mina skor på nätet, vanligtvis från Start Fitness och Wiggle, för 500-600 kr paret, alltså halva priset eller bättre.


Det kan tyckas knepigt att köpa skor på nätet, men det finns tabeller för att räkna om storleken på sina gamla skor till den nya modellen. Håller man sig till samma märke går det också att maila tillverkaren för att höra vilken storlek man ska köpa. En enda gång har jag behövt skicka tillbaka ett par skor. Jag fick ont i knäna av dem, men trots att jag hade sprungit en mil i dem fick jag pengarna tillbaka. Och även om man skulle få stå för en extra fraktkostnad är det helt klart värt besväret. Ibland slänger de med ett par löparstrumpor på köpet också, som hade kostat över en hundring i en svensk butik.


Mina skor brukar hålla 120-150 mil, så totalkostnaden för mitt idrottande är runt 4 kr/mil, att jämföra med ett gymkort för 3000 kr och uppåt, och personliga tränare för flera hundra i timmen. Fast det förutsätter att jag bara springer för nöjes skull (och ja, jag förstår att många läsare starkt ifrågasätter nöjet, jag var som ni för bara några år sedan). Jag har sprungit för att handla mat eller göra postärenden och transportsprungit hem från vänner. Då hade alternativet varit bil eller kollektivtrafik, så ibland är löpningen ren vinst. Förutom den uppenbara vinsten alltså, att jag maximerar mitt välbefinnande och slipper bli tjock.

Kanske bäst att tillägga att varken Yougov, Craft, Start Fitness eller Wiggle betalat mig för denna text, men jag tycker att det är bra skit ändå.

3 kommentarer:

  1. Ahhhh!

    me like this inlägg :)

    Go training!

    SvaraRadera
  2. Detta var ett inlägg jag kan relatera till :-)

    Min strategi:
    - Springer nästan uteslutande i (gratis) företagskläder
    - Springer till jobbet 2 ggr / veckan (sparar restid, reskostnad på sommaren då jag inte har månadskort, får räkna av 45 minuters som arbetstid/friskvård)
    - Köper nya skor runt februari då de säljer ut förra årets modell för halva priset.

    Keep on running!

    SvaraRadera
  3. Tack drömmaren!

    Stefan: jag imponeras av din transportlöpning. Tyvärr (eller egentligen inte) har jag fem meter till jobbet, men ibland så.
    Jag köper också vanligtvis föregående modell, men det krånglar lite av att jag har strl 46,5, vilket sällan är den storlek som finns kvar sist.

    SvaraRadera