söndag 26 mars 2023

Håll dig hemma!

När man firar ska man på krogen, när man är ledig ska man utomlands och det tråkigaste som finns anses vara att sitta hemma. Varför det?

Av veckans sju dagar jobbar de flesta fem. Det är således mycket viktigare att lära sig trivas med vardag än med helgdag. Jag har också gått till jobbet mer eller mindre direkt från krogen, men slutade med det i tjugoårsåldern eftersom det är skitjobbigt.

Att lära sig att trivas hemma är inte bara sömn- och tidsbesparande. Det sparar också pengar eftersom hemmet redan finns där och man åker på att betala för det vare sig man är där eller inte. Dessutom är det ingen större mening med att fixa fin inredning, flotta möbler, ett praktiskt kök och en dyr hemmabioanläggning om man inte använder det.

Var och en väljer själv, men de människor jag känner som inte trivs hemma utan ständigt är på resande fot, drar på utlandssemester ett par gånger om året och umgås med vänner på restaurang istället för i hemmet är också de med klart sämst ekonomi.

Alltså, om du inte trivs hemma kan det allra mest effektiva spartipset vara att ställa dig frågan varför, och så se till att ändra på det.

22 kommentarer:

  1. Ytterligare en fördel med att hålla sig hemma: mindre folk.
    Äta middag hemma: jag lagar mat med fokus på bra råvaror, jag väljer musik och kan äta en hängmörad oxfilé med ett bra rödtjut för samma pris som en sunkig varmrätt på restaurang. Eventuella middagsgäster har jag valt helt själv och jag slipper se och lyssna på allahanda patrask i restaurangen.
    Kolla film hemma: jag väljer exakt när filmen börjar, vilken liggposition jag vill ha i soffan och vilka snacks jag vill ha. Vill jag dricka en öl till filmen går det bra. Vill jag pausa filmen och gå och hämta en ny öl går det bra. Och inga äckliga biobesökare som smaskar, prasslar och skrattar eller pratar hela tiden.
    Träna hemma: jag kan köra roddmaskin i kalsonger, lyssna på Iron Maiden, köra ett effektivt cirkelpass på tjugo minuter eftersom inga äckliga gymmänniskor är i vägen.
    Jobba hemifrån: oändliga fördelar, men mest nöjd är jag med att slippa de äckliga konversationerna vid den äckliga kaffeautomaten som gör odrickbart kaffe. Fyfan.

    Märks det att jag gillar mig själv bättre än folk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att ana att du gillar dig själv mer än folk i allmänhet ja. Med det sagt så är det faktiskt...fullt förståeligt. Folk i allmänhet är obildade, lägger energi på korkade saker som att veta vem som legat med vem i senaste avsnittet av paradise hotell och låter sig ledas som får av media.

      Radera
    2. Jag håller med om alltihop. Möjligen saknar jag en kaffeautomat med gratiskaffe.

      Radera
  2. "Borta bra men hemma bäst". Kul att göra saker utanför hemmet emellanåt för lite umgänge och en annan miljö. Att ha ett hyfsat tak över huvudet är däremot ovärderligt. Det är fantastiskt och en ynnest att ha ett hem som man trivs i och använder./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man behöver ju inte kedja fast sig i hemmet, bara man ser till att trivas.

      Radera
  3. Exakt, att trivas med vardagen är i längden viktigare än helgdagar och annan ledighet. Flyttade till glesbygden från en storstad trots bra jobb och fin inkomst just p.g.a. vardagen. Kan sköta mycket hemifrån idag och trivs på ett helt annat sätt med att vara just hemma. Sämre inkomst men mindre utgifter har lett till en om inte bättre så minst lika bra totalekonomi. Mindre stress i vardagen har även lett till en bättre hälsa. Att ha ett bra hem och verkligen trivas med att vara hemma kan aldrig överskattas. /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort samma resa (två gånger faktiskt) och känner likadant. I stan bodde man - på landsbygden lever man. Boendet och allt runt omkring blir en livsstil på ett helt annat sätt.

      Radera
  4. Tumme upp på den. Men för att återkoppla till det där med fire. Det gäller ju där med. För visst har man läst en hel del bloggar och annat där det märks så väl att fire egentligen handlar om en önskan att fly vardagen. Varför då kan och bör man nog fråga sig allra först.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan du ha rätt i, även om det också kan handla om att göra om vardagen på ett sånt sätt att man börjar trivas med den.

      Radera
  5. Jag är en riktig hemmaråtta som trivs alldeles utmärkt inom det enkla men gedigna husets fyra väggar, ihop med schysst uteplats, 50 meter till skog med svamp o elljusspår o 300 meter till badkällsjö så kan jag ej be om mera.
    Känns alltid bra att komma hem igen när man varit borta.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så känner jag också. Det är inte alltid kul att åka iväg, men det känns alltid bra att komma hem.

      Radera
  6. Jag har egentligen trivts var än jag har bott (utom möjligen i Oslo, men det var ett tvaarigt jobb-gig och jag visste att jag skulle flytta). Men det var först när jag köpte min lägenhet där jag nu bor som jag direkt kände att här är jag hemma. Det hjälpte mig mycket att det var ett nybygge, som jag följde fran tom tomt till färdigt hus, och där jag själv bestämt all inredning och delvis ocksa lay-out.
    Det finns ju manga tv-program nuförtiden där folk är lyriska över gamla sketna kakelugnar och stuckaturer och allt vad det är. Det passar inte mig alls. Tur att vi är olika!
    Och ja, jag har transformerats till en hemmakatt. Det finns inget ställe pa jorden jag hellre vill vara.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kakelugnar gillar jag, men inte stuckaturer. Och visst är det tur att vi är olika, men Oslo skulle jag inte heller trivas i.

      Radera
  7. Ett annat halvrelaterat fenomen jag iakttagit är, även om det
    inte handlar om att spendera pengar, så handlar det iaf om otrivsel, att många tjejer, både unga och inte helt superunga, verkar ha ångest inför att sova ensamma, i sitt eget hem. De måste alltid ha en väninna där eller sova hos ngn annan. Varför flyttade de ens hemifrån liksom?/K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har träffat sådana och tycker att det är riktigt trist att de inte kan trivas i sitt eget sällskap.

      Radera
  8. Jag är en äkta hemmakatt, gillar iof att resa men blir så förvånad när jag hör allas planer inför sommaren, inte hemma en dag. Och mitt svar är att vi ska bara vara hemma. Och så känns det som om man borde skämmas över det svaret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en bekant som anser att en semesterdag som man tillbringar hemma är en bortslösad semesterdag. Spelar ingen roll att man varit vid badsjön i närheten, åkt skidor i skogen eller gått på utställningar eller muséer i närmaste storstad. För att det ska räknas så måste man "åka bort med övernattning"!
      I min familj tycker vi att en semesterdag som är oplanerad där vi tar dagen som den kommer är bland de bästa. Vakna, kolla vädret, vad vill vi göra idag (måste inte vara alla tillsammans), göra något eller ingenting. Ja, det är vilsamt för oss.

      Spargrisen

      Radera
    2. Visst är det märkligt att det anses finare att inte vilja vara i hemmet man själv skapat.

      Radera
  9. Byggde ett landställe, men vi är aldrig där. Både jag och min sambo älskar hemmets vrå. En och annan utflykt, men hemma är så jävla bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ni aldrig där kanske ni skulle överväga att sälja, eller åtminstone hyra ut.

      Radera
  10. Fast varför måste man älska att vara hemma?
    Om man är en person som älskar att äta ute, åka iväg på semester och inte vill vara hemma så ska man väl anpassa sig efter det?
    Hade jag varit lagd åt det hållet skulle jag köpa en så billig bostadsrätt med så få kvm som det är bekvämt med, strunta i inredning och allt krafs. Så har man prioriterat det som är viktigt i ens eget liv.
    Problemet blir ju istället när man ska ha både ett nyrenoverat hus i toppklass OCH göra allt det andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste man inte, men eftersom de flesta ändå spenderar rätt mycket tid hemma är det en fördel om man gör det. Men jag har den fullaste respekt för dem som tänker annorlunda, så länge de har tänkt och det inte bara "blivit så".

      Radera