torsdag 23 mars 2023

Bibliotek

Offentliga bibliotek med kostnadsfria lån dök upp i Sverige på 1800-talet. Idag finns 1100 folkbibliotek plus mobila enheter i form av bokbussar och boklådor. Kostnaden för skattebetalarna är många miljarder, uppdelad på stat och kommuner.

Jag är inte alltid (nästan aldrig faktiskt) positiv till samhällsfinansierad service utöver den absolut nödvändiga som polis och försvarsmakt, men jag är övertygad om att bibliotek har en positivt inverkan på såväl medborgare som samhället i stort. De lär barn läsa, ger pensionärer meningsfulla mötesplatser och främjar fortbildning rent allmänt. Man skulle faktiskt kunna säga att bibliotek gynnar demokratin och den enskildes integritet. Det är mycket lättare att sätta sig på och köra med olärda människor.

För dig som individ vill jag propagera för läsande i allmänhet och bibliotek i synnerhet. Genom att läsa blir vi smartare och bättre på att uttrycka oss. Här finns också e-böcker och tidningar, men även ljudböcker och film för kostnadsfri utlåning. Du kan därför med fördel byta ut Netflix, HBO, Spotify, Viaplay och för all del även tv och radio mot biblioteket. På den tiden det delades ut gratistidningar i Stockholms lokaltrafik satt folk ofta och läste sådana på pendeltåg och bussar, men jag hade oftast med mig en biblioteksbok eftersom det ger otroligt mycket mer mening. Idag väljer jag boken framför telefonen i dylika situationer.

Här i Norge där jag befinner mig har man också en levande bibliotekskultur. Norska bibliotek funkar ungefär som svenska. Eller ja, utan slagsmål, droghandel och väktare, men i övrigt. Det är gratis att låna, men ger straffavgifter om man inte lämnar tillbaka i tid, och man kan logga in på nätet för att leta, reservera och låna om.

När jag gick i skolan påstods att Cornelis Vreeswijk lärde sig svenska genom att sitta på biblioteket och traggla igenom Nils Ferlins poesi. Senare har jag läst att Cornelis själv sagt att han lärde sig svenska genom att läsa Fantomen, men det hade inte sålt in litteraturen lika effektivt hos skoleleverna. Jag gillar ändå originalversionen av historien bättre, så nu läser jag biblioteksböcker av Jo Nesbø, Erlend Loe och Ingvar Ambjørnsen för att slipa på norskan.

56 kommentarer:

  1. Bibliotek har också en klar stordriftsfördel. Det är mycket mer resurseffektivt att gå till bibblan och låna en bok några veckor än att fylla en egen bokhylla med böcker som bara samlar damm. För hur ofta läser man samma bok två gånger egentligen? /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aktivt gjort mig av med böcker hemma. De jag sparar är de jag verkligen tänker att jag ska läsa om eller använda som uppslagsverk. Eller om jag är omnämnd i dem, då klarar egot varken att kasta eller sälja :-)

      Radera
  2. Jag tycker väl också att bibliotek bör finnas. Däremot tycker jag att själva lokalen har spelat ut sin roll. Fri tillgång till e-böcker och lån av fysisk bok kan ordnas via posten. Det hade definitivt sparat åtskilliga miljarder och tjänsten hade inte blivit särskilt mycket sämre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser biblioteket som en vettig möteslokal, och post kostar också pengar.

      Radera
  3. Även jag ser biblioteken som den stora vinstlotten för samhället inom den annars mycket bantningsbara kommunala kultursektorn.
    Servicenivån är hög dessutom enl min erfarenhet, två böcker som ej funnits har jag få inköpta relativt snabbt ("Naiv. Super" - Erlend Loe, "Tärningsspelaren" - Luke Reinhart) och övriga böcker som ej funnits har plockats hem från andra delar av landet på några dagar.
    Utrensningar har gett mig många intressanta äldre böcker för ett par kronor st. En massiv teknisk bok om hur man konstruerar en atombomb är en favorit. :-D
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två bra böcker, särskilt Tärningsspelaren. Atombombskonstruktion har däremot aldrig intresserat mig.

      Radera
    2. I ärlighetens namn har jag inte lusläst den, bara skummat. Uppskattar det bizarra i att boken öht existerar. Samt en gång i tiden köpts in. :-)
      /JB

      Radera
  4. Jag lånade en del e-böcker från biblioteket men förstod aldrig varför även dessa är beroende på vilken kommun man bor i. Borde inte alla ha tillgång till samma bokutbud oberoende var man bor? Ja, man kan beställa en fysisk bok men det tar tid och är inte lätt att ens veta att boken finns att låna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att e-böcker är så pass dyra för biblioteken att det är risk för snedfördelad ekonomi om man går över kommungränserna. Men visst borde det gå att lösa.

      Radera
  5. På biblioteket kan man väl dessutom läsa taxeringskalendern gratis :) Synd bara att de flesta bibliotek på medelstora och mindre orter byggdes på 70-talet och har därefter stått stilla i tiden. Gammalt, unket och trångt är ett ledord på många bibliotek jag besökt. Det är synd då jag verkligen gillar bibliotek, att det inte satsas mer på själva byggnaderna. Man undrar ju vad som hände där unde r70-talet, då det känns som om "allt" byggdes då, simhallar, skolor, bibliotek, Domus-skapelser i rödsvart betong osv. Nu är dessa byggnader ofta i behov av att antingen rivas eller totalrenoveras, men det verkar ingen ha tänkt på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte drabbats av det utan tvärtom upplevt fräscha bibliotekslokaler både i Sverige och Norge, stad och landsbygd.

      Radera
    2. Jag är uppväxt i ett mossigt 40-talsbibliotek och satt oftast där, mån, tis, tor 16-19. Van med det och aldrig stört. Nu har vi ett nybyggt, ljust o fräscht bibliotek med 10 meter i takhöjd och visst är det snyggt, men någonstans känns det nästan fel. :-)
      /JB

      Radera
    3. Ja, ett bibliotek får gärna vara i lite äldre lokaler.

      Radera
  6. Jag har bara goda minnen fran vart kvartersbibliotek. Tror att min familj och jag var de som lanade mest. Pa den tiden var det mycket ungdomsböcker förstas, Kulla-Gulla, barnen pa Frostmofjället, Kitty, Fem-böckerna, allt av Astrid Lindgren osv. Ja, haller med, bibliotek borde finnas överallt och vara gratis. Och bibliotekarierna borde fa mer cred (och högre lön), lang utbildning och alltid kunniga vad man än söker.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, bara goda minnen från alla bibliotek faktiskt. Det första biblioteket från barndomen låg i ett område där jag inte skulle våga besöka nu och det är lite sorgligt, men biblioteket var det inget fel på.

      Måste däremot erkänna att jag inte förstår varför bibliotekarier ska ha så lång utbildning. Visst är det bra om de har en gedigen kunskap kring produkterna, men jämför man med Elgiganten, Biltema eller H&M hade de ändå varit jätteduktiga efter en halvårsutbildning kombinerat med litteraturintresse.

      Radera
    2. Naja, jag tror nog att det tar mer än ett halvar att läsa in sig pa och lära sig litteratur av alla sorter.
      /Annika

      Radera
    3. Det gör det absolut, men jag menar att precis som säljaren på Elgiganten eller Biltema inte har koll på alla produkter de har på hyllorna behöver kanske inte bibliotekarien heller ha det.

      Radera

    4. Utbildningen heter biblioteks- och informationsvetenskap så den innehåller nog betydligt mer än att ha kunskap om böcker och författare.

      Radera
    5. Det är klart att den gör. Min poäng är inte att det skulle vara en dålig utbildning. Jag ifrågasätter bara om alla som ska jobba på bibliotek behöver den. Jag har gått på bibliotek hela livet och mina frågor hittills har varit:
      1. "Hur gör jag om jag vill ha ett bibliotekskort?"
      2. "Jag har tappat mitt bibliotekskort, hur gör jag då?"
      3. "Det står att den här boken finns inne, men jag hittar den inte på hyllan. Var finns den då?"
      4. "Om jag ska använda kopiatorn, betalar jag innan eller efter?
      5. "Ursäkta, har ni toalett här?"

      Det kan säkert all personal svara på efter en vecka, med eller utan utbildning.

      Radera
  7. När jag växte upp i Sundsvall fick man bara låna på barn- och ungdomsavdelningen fram tills man fyllde 13 år. Minns fortfarande hur jag på min 13-årsdag stod och väntade till biblioteket öppnade. Sen gick jag in bland alla vuxenböcker och det var som paradiset öppnade sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju helt galet! Nästan lika dumt som att tvinga barn (ofta hela skolklasser) att läsa något riktigt jävla tråkigt som de aldrig hade valt själva. Det är litteraturundervisningens svar på musikskolans blockflöjt - så dödar man ett intresse.

      Radera
    2. Det är nog därför jag är omusikalisk, den där jävla blockflöjten!
      /Annika

      Radera
    3. Ja, den tror jag skrämde bort många från kommunala musikskolan. Det var helt enkelt inte tillräckligt kul att lära sig spela elgitarr att man först stod ut med ett års blockflöjtslektioner.

      Radera
    4. Blockflöjt -> Piano -> Piano + Cello.
      Cello dumpade jag senare, det ångrar jag idag, mycket expressivt och välljudande instrument om man är hyfsat duktig på det, vilket jag tror jag hade kunnat bli om jag haft lite bättre inställning och tagit det på mera allvar, men där och då kändes det som en önskan o extra pålaga från musiklärarna...
      /JB

      Radera
    5. Distad cello är aldrig fel:
      https://www.youtube.com/watch?v=_zX7LTk2EGw

      Radera
    6. Oj! Det där är mycket långt från min musiksmak, men jag kan inte låta bli att tycka det var j*kligt häftigt och intressant.
      /JB

      Radera
    7. Helt klart! När vi ändå är inne på kreativa finnar:
      https://www.youtube.com/watch?v=e4Ao-iNPPUc

      Radera
    8. Får först erkänna att jag sett den tidigare, men banjospelaren där, och hela gänget! Underskatta aldrig en kreativ finne! Fick en kick att dela på FB.

      Min andra favorit vad gäller finnar gör en cover på klassisk hårdrock:
      https://www.youtube.com/watch?v=ybl7QCcpYBk
      /JB

      Radera
    9. Jag slutade egentligen lyssna på musik för många år sedan, så jag har dålig koll på det mesta i musikväg.

      Radera
  8. Kan rekommendera Jan Kjærstad. Trilogin om TV-personligheten Jonas Wergeland (på norska: Forføreren, Eroberen, Oppdageren) är fantastisk. ”Den perfekte romanförfattaren finns och han heter Jan Kjærstad och han kommer från Norge”, skrev recensenten Thomas Götselius i Dagens Nyheter 2010.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det är en sån där författare jag sett lite varstans, men aldrig kommit mig för att läsa.

      Radera
  9. Jag minns när jag som liten fick för mig att jag skulle lära mig mer om aktier, jag knatade således iväg till lokala biblioteket. Tidigt 80-tal. Jag minns än besvikelsen när bibliotekarien såg ut som ett stolpskott och nästan undrade varför jag frågade dem om såna böcker. De hade 2 stycken. En av dem var den om Viking (om du kommer ihåg det analysprogrammet). Det var således då jag lärde mig teknisk analys för första gången.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa saker var inte bättre förr, det finns nog fler böcker om aktier på biblioteket idag. Men med det sagt borde varje bibliotekarie jubla när en ung person kommer in för att lära sig mer om ett ämne den brinner för.

      Radera
  10. Ser att du satt i telekö till svenska skatteverket (antar att det är svenska då du annars kanske använt skatteetaten om det vore den norska) härom dan. Och hade svårt att komma fram till någon som kunde svara vettigt på någon/några av dina frågor.

    Men hade du inte flyttat från Sverige helt och hållet under 2021, så då borde väl skatteåret 2022 inte vara aktuellt för dig?
    Skatteverket kanske inte vill släppa dig (dina pengar alltså) och anser att du även är skattskyldig även 2022 - du vet, det är alltid skumt med människor som vill flytta från Sverige, särskilt om de faktiskt betalar skatt och inte uppbär bidrag. Och än mer så om personen i fråga har ett företag. Ja, då är det väl per default skatteflykt :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog kunnat använda ordet skatteverket ändå eftersom jag twittrar på svenska och ordet etat är norska för verk eller byrå. Men du har rätt i att det var den svenska.

      Vem och vad det gällde har du faktiskt inte med att göra, men har du tänkt fortsätta att kalla mig skatteflykting får du gärna redogöra för grunden till det. Man är inte anonym på internet bara för att man inte vågar stå för sina åsikter med namn, vet du.

      Radera
    2. Nä, tänker inte fortsätta att kalla dig det; dels för att förutsättningen var att det var skatteverket isåfall skulle gjort det och jag alltså därför inte ens börjat kalla dig det.

      I övrigt vet alla som varit i klorna på skatteverket att de anser dig ha rätt till dina pengar. Brukar ju börja med pappersfäktande och så småningom rätten.
      Fråga så gott som vilken småföretagere som helst :-(

      Då jag såg ditt inlägg på twitter så funderade jag på om det löst sig, men med tanke på ditt utfall på min fundering så antar jag att sånt som har med flytt och skatt är inget du fortsättningsvis vill ta upp. Vad det nu har med om man är anonym att göra eller inte?
      Ingen är väl förövrigt anonym på internet, och har väl aldrig varit. Det är det mest oinsatta personer som fortfarande tror.

      Radera
    3. Kände väl mest att "Men hade du inte flyttat från Sverige helt och hållet under 2021, så då borde väl skatteåret 2022 inte vara aktuellt för dig?" var i nyfiknaste laget för någon jag inte ens känner. Hade haft lite mer acceptans där jag faktiskt skrev att jag ringt dem än i kommentarsfältet under ett blogginlägg om bibliotek.

      Radera
    4. Ja, du skrev själv i ett svar till en kommentar att du flyttat 2021.

      "
      Annan anonym9 mars 2023 kl. 14:20

      OT Sparo, nu kan du med största sannolikhet se din deklaration. Kolla på skatteverkets hemsida, logga in och titta på den i pdf-format (det är alltså den som postas ut i brevlådan).
      Själva deklarerandet dröjer ytterliggare några dagar innan det öppnas.
      "

      Radera
    5. Ja, det stämmer. Är vi med det färdiga med ämnet för den här gången?

      Radera
  11. I Göteborg finns nåt som kallas meröppet. Jag kan alltså själv besöka biblioteket t ex på kvällen och låna mina böcker utan att någon personal finns på plats. Bibliotekarierna är nuförtiden inte personer man kan diskutera litteratur med eller be om boktips utan deras uppgift är att agera ithjälp åt flyktingar samt att anordna bebissång. Avveckla merparten av bibliotekarierna och lägg pengar på fler böcker istället. I Göteborg gör man tvärtom och kapar bokbudgeten men behåller personalen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det konceptet fanns även här i Norge och där jag bodde i Stockholm, men eftersom jag har turen att styra mina tider själv föredrar jag att inte ha tillgång till biblioteket i obemannat läge så slipper jag bli misstänkt om det händer något.

      IT-hjälp åt flyktingar kan jag köpa om det inte tar för mycket av deras tid i anspråk, men bebissång slipper jag helst på bibliotek. Jag är av den där bakåtsträvande sorten som tycker att bibliotek ska vara tysta.

      Radera
    2. Det har vi även i min lilla kommun med 10 000 inv + moms. Gäller huvudbiblioteket i kommunens stad, men utredning pågår om det även vore rimligt att införa i min lilla by, kommunens näst största tätort, där biblioteksfilialen bara har öppet några timmar en dag i veckan.
      Vore ju kanon tycker givetvis jag och jobbar för det så länge det framstår som ekonomiskt rimligt.
      /JB

      Radera
    3. Jag är väl cynisk, men jag tror inte att det kommer funka att släppa in folk på obemannade bibliotek samtidigt som man behöver väktare för att hålla bibliotekssökare i schack under dagtid.

      Radera
  12. Bibliotek är bra. Men jag har aldrig lyckats låna en bok av författaren Sven Hassel där. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får väl fylla i det som förslag på nya inköp.

      Radera
  13. Danmarks svar på Erich Maria Remarque. Kryddat med en rejäl dos Sture Dahlström. Tycker i alla fall jag ska tiläggas. 🤣🤣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig läst, men tror att han fanns på biblioteken i min barndom.

      Radera
  14. Lästips med andra ord. Om du gillar svulstiga och mustiga texter. Fast det handlar om halvkriminella som placerats i en tysk straffbataljon under andra världskriget. Pacifistisk och antinazistisk litteratur som nästan alltid ratades av biblioteken på 1970-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite svårt för sånt som handlar om krig och kanske främst andra världskriget. Jag är helt ointresserad och okunnig.

      Radera
  15. Lästips har jag svårt att hålla tyst om (som det mesta) om det kommer på tal. Inkommer med tre som justerat mitt tänkande och triggat igång hjärnan.

    "Dr Råtta" - William Kotzwinkle
    "Zen och konsten att sköta en motorcykel" - Robert M Pirzig
    sist men inte minst den otroliga
    "Gödel, Escher, Bach - Ett Evigt Gyllene Band" - Douglas Hofstadter

    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya bekantskaper för mig.

      Radera
    2. Kul, gissade att du läst "Zen". Den och "Dr. Råtta" är lättsmälta, GEB inte så mycket.
      /JB

      Radera
  16. Va alla är positiva till bibliotek. Själv tycker jag att man borde köpa de böcker man är intresserad av. Varför ska jag sponsra andras böcker? Ska vi ha andra gratis saker som betalas med skattepengar tycker ni? Bilar, båtar, boende? Kanske bara ska ta ut 100% skatt och så blir allt gratis. Nej ni, betala istället för er egen konsumtion och låt mig bestämma vad jag vill göra för mina pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är en stor skillnad på båtar och böcker. Om du (och kanske ännu hellre dina barn) läser böcker ökar bildningen och kunskapsnivån, vilket gynnar hela samhället. Om du köper en båt och kör runt med är det ingen annan som har glädje av det. Generellt tycker jag att skatten ska bekosta färre och saker och därmed sänkas, men just bibliotek tycker jag är en bra grej. Väl investerade skattepengar helt enkelt.

      Radera
    2. Jag håller med om att det är skillnad på båtar och böcker. Min poäng var att jag tycker att man ska stå för sin egen konsumtion. Sen att du tycker böcker är bra är ok men tvinga inte andra att betala för det. Var går gränsen? Någon annan tycker kanske att vi ska ha gratis film eller konst t.ex. Ska kommunen eller staten stå för konst också då? Vi vet ju hur det slutar. Kom ihåg att någon ska betala för kalaset också.
      Men, men, jag kommer nog aldrig passa in i Sverige. Folk här älskar ju höga skatter och att allt ska vara gratis. Mina åsikter går inte hem här.

      Radera
    3. Jag håller med dig om att man ska stå för sin egen konsumtion, men om vi ska ha skattefinansierad utbildning (och jag tror att det är en bra idé) tycker jag att bibliotek är välinvesterade pengar. Att någon annan tycker att gränsen ska gå någon annanstans (som 0 eller 100 procents skatt) är jag helt med på, jag tycker bara inte att de har rätt.

      Radera