tisdag 24 september 2024

Att slarva bort ett varumärke

Jag har gillat Biltema. Förutom att de finns lite överallt med sina enkla butiker där man snabbt får bra översikt har de billiga grejer till hemmet och bilen. Till och med till min femtio år gamla Volvo hittar jag en och annan nytillverkad reservdel till bra pris, som luftfilter till en B20-motor. Det har de inte på Circle K.

Men två saker stör mig. Det första är att de har satt i system att chockhöja priser genom att ersätta gamla produkter med väldigt snarlika. En färgburk för 99 kr har plötsligt utgått och ersatts av en för 169 kr, istället för att stå för att man räknat ut att marknaden kommer att svälja en sjuttioprocentig höjning.

Det andra irritationsmomentet är att deras färdiga paket ibland innehåller undermåliga komponenter. Ett som jag prövat flera gånger är detta relä- och kabelset för extraljus.

Reläet är bra, kablarna funkar, men kabelskorna är så dåliga att de är helt oanvändbara. Metallen i dem är så tunn att det kvittar vad man trycker ihop dem med för tång, de lossnar oavsett. När man väl vet om det kan man kasta de medföljande kabelskorna och köpa andra ganska billigt någon annanstans, men det kan ju ta en stund innan man inser att man inte råkat ut för ett tillfälligt fabrikationsfel. När jag insåg det mejlade jag Biltemas kundtjänst.

Svaret var att hela förpackningen kommer från en extern tillverkare. Jaha, svarade jag, men det är ju inte tillverkarens namn som står på förpackningen, det är Biltemas. Det Biltema kan göra är att 1. säga åt tillverkaren att skärpa sig och börja skicka med riktiga kabelskor, 2. säga åt dem att sluta skicka med kabelskor som ändå bara kommer att reta upp kunderna så vet vi redan från början att det inte ingår kabelskor som går att använda, eller 3. att skicka en låda av Biltemas egna kabelskor som de påstår är bättre (jag har inte vågat prova dem) till leverantören. Dessa förslag lämnade jag och avslutade med ett mindre glatt:

Jag vill på riktigt ha svar på hur ni tänker kring den uppkomna situationen. Att ni beklagar är lika oanvändbart som de kabelskor ni säljer i produkten.


Jag fick inget svar, vilket jag är övertygad om beror på att de valde 4. att inte göra någonting annat än att hoppas att kunderna ska nöja sig. I vissa fall har de säkert rätt. Kunder kommer att skylla på sin egen kabelskotång eller bara rycka på axlarna. Men inte alla. Jag känner folk som värderar reservdelar och prylar med uttryck som ”inget jävla Biltemaskräp” och jag följer en Youtubekanal som genomgående kallar företaget för ”Soptema”.

Äldre läsare kanske kommer ihåg varuhuskedjan EPA. Det gör egentligen inte jag, och jag ser att de bytte namn till Tempo i min tidiga barndom, men jag minns att man refererade till saker som ”epa”. Långt efter att varuhuset bytt namn var epa fortfarande ett begrepp för dålig kvalitet.

Det är det nog inte längre. Jag vet inte vad yngre människor säger idag, men i framtiden kanske de säger Biltema för att beskriva skräp. Synd i så fall, jag tyckte att den kedjan var värd ett bättre öde.

14 kommentarer:

  1. För länge sen jobbade jag på ett grossistföretag. Biltema var en kund vi inte kunde sälja till eftersom de krävde så låga priser att det inte gick att producera så billigt utan att bryta mot god sed på arbetsmarknaden. Det gick att sälja till ICA, Axfood och alla andra svenska kedjor. Men inte till Biltema och Dollarstore. Alla andra svenska kedjor var beredda att betala ett pris som gav de kinesiska arbetarna rimliga villkor, men inte Biltema och Dollarstore.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt där är knepigt. Som kund betalar jag gärna för att arbetare i låglöneländer ska få drägliga villkor, men jag vill inte betala för att en Ica-handlare ska få en större swimmingpool och det är väldigt svårt för mig att avgöra vart pengarna kommer att gå.

      Radera
  2. De kallas inte Feltema för ingenting.

    SvaraRadera
  3. Pysslar en hel del med detailing/bilvård och det finns prisvärda godbitar i Biltemas sortiment, även om det mesta är alldeles för utspätt för att ha nån effekt. Deras polermedel gör ingen glad, likaså deras keramiska sprayprodukter som håller någon tvätt, sen är de väck. De har något som kallas för speed shine detailer som finns i enlitersförpackning. Vete fan vad det är, kändes och såg ut som vatten. Lämnades tillbaka.

    De har även däckglans som enkelt sprutas bort med högtryck.

    Saker som överraskat mig positivt är:

    - Quickdetailer (sprayvax, rosa som luktar jordgubb). Väldigt bra.
    - Ekologiskt fönsterputsmedel, billigt och väldigt bra.
    - Panel wipe proline (ipa, för 69 spänn väldigt bra och gör sitt jobb)
    - Kallavfettning. Prisvärd
    . Claybar, helt ok för priset, absolut jämförbar med konkurrenter som är aningen dyrare,

    Har testat både "dyra" märken och jämfört med Biltemas som jag brukar starta med. Ibland får man kasta/ge bort Biltemas grejor och ibland hittar man en vinnare. De har dock som du skriver en märklig förmåga att byta ut bra grejor mot mindre bra och kalla dem för samma sak. T.ex. deras quick detailer var MYCKET bra för två år sedan. Nu är den fortfarande prisvärd men långt ifrån lika bra.

    De har även keramisk lackskydd för 399 spänn, halva priset mot konkurrenterna och håller bätte. Nu ska den utgå, de har väl upptäckt att den är för bra så de ska byta ut den mot en mycket sämre produkt som blir dyrare. Jag köpte upp det lokala lagret så jag har ett bra tag.

    Mikrofiberdukarna är sådär, köper storpack istället från andra firmor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte upplevt att de bytt ut mot sämre grejer utan att de bytt ut mot en likvärdig (möjligen exakt samma) produkt som tyvärr kostar 70 procent mer.

      Färg har jag köpt där och den har varit helt okej i förhållande till priset, men tyvärr börjar de ha höjt för mycket för att det ska vara värt det.

      Radera
  4. Haha, jag fattar inte hälften vad ni skriver om här, men sa har jag heller aldrig haft egen bil. Men jag kan relatera till att bra produkter försvinner och ersätts med nagot i bästa fall billigare, men sämre. Det är väl s.k. produktutvecklare och inköpare tillsammans med ekonomifolk som ska spara pengar och höja vinsten till ägarna.

    Helt orelaterat. Jag fick en förfragan om lysa.se var nagot bra. Jag har ingen aning eftersom jag inte investerar i Sverige, men en ekonomisnubbe kollade lite och sa att de har laga avgifter (investerar med hjälp av robotar vad jag förstar) och insättningsgaranti. Nagon som har erfarenhet?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller ersätts med något dyrare och sämre eller åtminstone inte bättre. Som i filmen P&B där de tog bort droppkorken på schampoflaskan så att det skulle gå åt mer och så skrev de "NYHET!" med stora bokstäver. I övrigt var det samma skit.

      Jag har inte använt mig av Lysa, men vet att någon talat sig varm för dem i kommentarsfältet, så det kan mycket väl hända nu också. Insättningsgaranti har de helt säkert.

      Radera
  5. Allt var inte dåligt på EPA, jämfört med dagens "kvalité"... från alla dessa lågprisbutiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gäller ju att hitta det som är bra eller åtminstone bra i förhållande till priset. Det tycker jag gäller även nu. Som Axfoods lågprismärken Eldorado och Garant - ibland bra, ibland inte.

      Radera
  6. Skittema är ett annat ord jag hört. Biltema hade bra och billig ytdesinfektion, men självklart har den utgått. Blir inte förvånad om en liknande produkt dyker upp med ett betydligt dyrare pris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skittema ligger bättre i munnen än Soptema, det blir mer likt originalet.

      Jag blir inte heller förvånad om så blir fallet. De tycks ha satt det där i system.

      Radera