1. Man hinner känna efter vad man har för behov. Om något alls. Bara för att en hushållsmaskin, möbel eller mojäng går sönder är det inte säkert att den måste ersättas. Men om den gör det är det viktigt att utvärdera sina behov. Rätt mobiltelefon för dig är inte rätt för mig osv.
2. Man hinner gå igenom marknaden,
kolla vad som finns och ta reda på vad andra konsumenter har tyckt.
Fråga vänner och bekanta vad de valt för lösning, om de är nöjda
och varför (inte). Släng ur dig frågan i sociala medier och
fikarummet på jobbet också. Har du tur får du också hjälp med
fråga 1, behovet: ”Jag köpte en bensindriven och är helnöjd för
den är mycket starkare än min gamla som dessutom lät så mycket
högre att grannarna hotade att ringa polisen.”
Läs undersökningar du tror på, men också kundrecensioner. Tänk bara på att recensionerna kan vara skrivna av uppfinnaren eller personalen på företaget som säljer den. Och det finns sajter och grupper med namn som ”Buy it once” eller ”Buy it for life”, som gjort det till sin grej att leta upp hållbara köp. Men återigen, du vet ju inte deras motiv. Skadar inte att lyssna, kritiskt.
Ibland spricker det ändå, men har jag
gjort min hemläxa känns det åtminstone bättre än om jag har slarvat, och
ibland blir det helrätt. Min brödrost (Salton, varumärket försvann
2007) använder jag varje dag sedan minst femton år, fortfarande som
ny. Min kaffebryggare (Bosch) fick jag av en kompis när han skulle
emigrera och inte ville släpa en bryggare över Atlanten. Måste
vara tio år sedan. Och så har vi den här:
Denna hushållsassistent använder
släkten för produktion av nyponsoppa. Min moster köpte den i
mitten av 1950-talet. Fast då var den begagnad.