måndag 22 april 2019

Robotdammsugare

Städrobotar är populära. Kanske är de bra för dammallergiker, barnfamiljer eller för den som har hårande husdjur. Själv dammsuger jag kanske en gång i månaden och det tar mig 10-15 minuter. Tidsbesparande åtgärder i all ära, men det är inte här jag ska sätta in stöten.

Andra är annorlunda och för de allra annorlundaste finns Bosch Roxxter BRS1ACAM som städar din bostad för det facila priset av 16999 kr. Då kan du styra den via din smartphone om du är ute på stan och tänker att just exakt NU vore det bra att dra igång dammsugaren.


Det finns robotdammsugare för några hundralappar också, men ska man ha något som håller, städar och inte slår sönder hemmet verkar man få ge ett antal tusenlappar.

Som med all ny teknik står jag vid sidan om och har fullt upp med att skaka på huvudet, men jag blundar inte för möjligheten att vi alla sitter med en sån här maskin så småningom. Tills vidare kör jag på med min gamla maskin från 1900-talet. Den suger (vilket i detta sammanhang är något bra). Städrobot vill jag inte ha, men jag kan tänka mig en lågbudgetvariant, mopptofflor:

41 kommentarer:

  1. Mopptofflor verkar ju vara en lysande idé! Såna skulle jag seriöst vilja ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett par tillräckligt lurviga sockar borde funka lika bra, men mopptofflor finns lite här och där: https://www.bluebox.se/Mopptofflor

      Radera
    2. Jag har redan spanat in några, ligger i varukorgen men jag ska jämföra lite innan jag slår till ��. Under tiden man plockar undan blir det ju halvstädat på golvet iaf ��

      Radera
    3. När jag fastnar i skrivandet kan det bli långa planlösa promenader i lägenheten, men jag undrar om inte sådana där tofflor mest skulle flytta runt dammet.

      Radera
  2. i städproceduren tycker jag inte det är dammsugningen som är de jobbiga. det är allt runtomkring. damma, torka, plocka undan, lyfta på soffan osv. när de uppfinner en robot som gör att det så ska jag köpa en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller verkligen med. Varken dammsugning eller moppning av ett tomt golv är särskilt betungande. I väntan på den där uppfinningen försöker jag lösa problemet genom att ha färre saker.

      Radera
    2. Å det är som poesi i mina öron. Tänker på författaren till "Hejdå Saker" som flyttat från sin i hans ögon för stora 35m2:a till en 20m2 som är helt tom dagtid (på kvällarna rullar han ut sin sovmatta) och han ser det som terapi att dammsuga de tomma golvytorna varje dag. En gång i månaden? Är du inte klok? Jag klarar max 10 dagar men då måste jag dammsuga extra mycket för att få upp serotoninet igen.

      En sak som bekymrar mig mycket med de där robotdammsugarna är att de, precis som du är inne på, faktiskt verkar gå sönder ibland (även de dyrare modellerna). En normal dammsugare kostar sällan mer än ett par tusen och håller i regel åtminstone 10 år. Jag hade blivit så oerhört irriterad om jag skaffat en robot-dito för det tredubbla och den sedan hade gått sönder. Bara tanken på det gör mig förbannad.

      Radera
    3. Skrev upp den där boken på läslistan (författaren heter Fumio Sasaki, om jag minns rätt... i alla fall ungefär), men hörde så mycket skit om den att det inte blivit av.

      Serotonin håller jag mig ifrån. Tacka vet jag damm :-).

      Tror jag har haft min dammsugare i åtminstone tjugo år. Fick den av min mor som tyckte att den var slut.

      Radera
  3. Kanske vore nåt för oss med en sån dammsugare, men de lyfter inte på saker eller? Vi har ju oftast (när det inte är städat) massa träningsväskor, vanliga väskor i hallen och sen är det alla skor. Sen byggs små högar och kan plötsligt ligga en hög i badrummet som ska tvättas. Samt hundens alla leksaker, ben (ej de blodiga, de äts på handduk som maskinen säkert kommer ta emot), spel, nån strumpa eller kläder som plötsligt ligger golvet. Inneboendes rum är allt på golvet. Vårt sovrum är det täcken, kuddar, dator, öppna lådor med saker där nåt ramlar ut.. vet inte om det är så bra ide för oss och lönsamt, vi lär behöva plocka en del först och då är man redan igång och kanske kan lägga de minuterna de tar att dammsuga. En gång månaden låter ju jätteskönt, inte ens tamburen oftare? Här är det nog 3-4 ggr månaden, fast två tar ju städfirman..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de vänder när de möter på motstånd (lite grann som en och annan samhällsdebattör).

      En gång i månaden kan vara högt räknat, har jag mycket att göra blir det längre intervaller. Har en stor dörrmatta där jag försöker hålla ytterskorna för kommer gruset längre än så skulle det spridas till fler rum.

      Radera
    2. https://www.robotexperten.se/produkt/irobot-roomba-875-robotdammsugare/ den här verkar intressant, just för de med husdjur. fast tar de in i hörnen verkligen? Igår när jag städade drog jag med trasa in i hörnen badrummet och då samlas det massa små krulliga hår (inneboende, nån av dem, alla dessa håriga män, är som husdjur) som jag hatar och vill bli av med. Vill inte ha bara halvstädat hem så man ändå får komplettera med egen dammsugning, blir så jäkla mycket prylar också..

      Radera
    3. Annars tror jag på en tvångsklippning&rakningsmaskin för män där man kan lägga in dem medans de sover under natten och sen ta ut dem lena och hårfria på morgonen. Möjligen är maskinen så smart att den ger en lätt injektion innan så de inte kan protestera. Det skulle bespara mycket städ.

      Radera
    4. Jag tror att de tar sig in i hörnen, men jag är fel person att fråga. Tänker att de rullar dit längs listen.

      Den där maskinen du tänkt bygga tror jag blir svårt att få sälja i länder som kallar sig demokratier :-).

      Radera
    5. Fattar inte varför många män är så emot att _åtminstone_ trimma ned håret på kroppen. Annars skulle jag helst se rakning eller vaxning på alla. Låter annars skönt att bo själv, minns en tid när allt var pedantstädat när man bodde just själv men det blev aldrig långvarigt. Ibland kan jag verkligen sakna den tiden, tänk att bara ha sig själva att ta hand. Finns fördelar med singel&djurlösa livet och städningen är nog ett av dem..

      Radera
    6. En fördel är att det är lättare att ta hand om sin egen skit. Det finns ändå ingen att skylla på, så då slipper man lägga energi på det.

      Radera
    7. Sant. Vintertid får man ju dammsuga ännu oftare kom jag på. Tamburen är värst. Kan nog bli var och varannan dag då. Drömmer lite då och då om att gå tillbaka till det där singellivet, allt superclean, fast vete sjutton hur jag skulle klara mig. Skulle nog vara ok en månad och sen skulle jag känna mig jätteensam :-( Tyvärr - på gott och ont - lite för van att ha folk runt mig. Är ju som ett minikollektiv nu, sen flera som har nyckel hit med, så det springer in och ut folk lite för jämnan. Jag bor mest sängen iaf..

      Radera
    8. Jag har tre trappor upp till lägenheten, drygt 50 trappsteg, så när jag väl är framme vid ytterdörren har jag förhoppningsvis skakat av mig allt grus och lera från skorna.

      Radera
  4. Självgående apparater som tex robotgräsklippare är kanske lite åt latmaskhållet, men de är ju iallafall elektriska. Tänk hur det skulle vara med en bensindriven
    dammsugarrobot inne i vardagsrummet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore kul att kolla grannarnas reaktioner i lägenhetskomplexet. "Ja, det var nog min dammsugare du hörde i natt. Jag hittade en fantastisk bensinare som verkligen suger rent."

      Radera
  5. Nu tycker jag du är ute på hal is när du trampar på robotdammsugarna. Ämnet är mycket laddat i vårt hushåll. Flickvännen hatar roboten som hon menar bara blåser runt dammet. Faktum är att jag körde roboten precis efter en storstädning och den samlade upp en hel del. Detta ledde till en smått otrevlig diskussion oss emellan... Numera kör jag roboten när hon inte är hemma utan hennes vetskap. Som kattägare har man det alltid lite småsmutsigt hemma. Jag tycker att slarvig städning ofta är bättre än noggrann ibland när man har djur. Där fyller roboten verkligen sitt syfte. Jag försöker ha så lite som möjligt framme för att bara kunna starta upp roboten utan att behöva plocka innan. I hem med massa klutter blir den värdelös, men där är det å andra sidan svårt att hålla rent manuellt också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Michael, är flickvännen rädd för att bli arbetslös?

      Radera
    2. Sant, lättare för både maskin och människa att hålla tomma ytor rena.

      Känns ändå som en hanterbar meningsskiljaktighet även om jag tycker lite synd om roboten som ska behöva städa i lönndom :-).

      Radera
    3. @Anonym Kanske det. En generell ovilja att använda maskiner som hjälpmedel kanske. Ännu mer provocerande är när hon plockar ur saker ur diskmaskinen för att handdiska.

      Radera
    4. Mikael, nåväl, bättre än att gå i shoppinggallerian varje ledig stund.
      Med tanke på handisk så ligger ju fältet öppet för att köpa glas och porslin i secondhandaffärer, sånt som är extremt billigt för att ingen vill köpa det pga det måste just handdiskas....

      Radera
    5. Vi är några drivna bakåtsträvare även på det området:
      https://sparosverige.blogspot.com/2017/01/diskmaskin.html

      Radera
  6. Robotdammsugare hade inte passat hemma hos mig PGA husdjur. Min hund blir tokig på robotgräsklippare så kan inte tänka mig att det skulle vara något annat med robotdammsugaren. Sen har jag för få stora ytor känns det som. Många har redan skrivit att det jobbiga inte är att dammsuga utan mer plocka undan saker och lyfta på saker. En sak som jag också tycker är jobbigt med dammsugaren är själva dammsugaren. Den är bökig och tar stor plats och helt enkelt jobbig att ta fram och svår att förvara. Funderat lite på en sån handdammsugare av den anledningen...kan tillägga att jag funderat i 3 års tid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annat är det med katter:
      https://www.youtube.com/watch?v=mk4XB2wZqF4

      Antar att du får igen böket med handdammsugare när du ska tömma påsen. De smidigaste kan inte rymma särskilt mycket damm, tänker jag.

      Radera
  7. Blir det inte dammigt när du endast dammsuger en gång i månaden i snitt?
    Bor i en etta och drar också fram dammsugaren en gång i månaden ungefär. Dessemellan piskar jag mattor, dammtorkar golv,våttorkar och sopar varannan vecka.
    Kommer dammsugaren att gå sönder är det tveksamt om jag köper en ny eftersom det går bra att hålla rent för egen maskin och det blir minst lika bra om inte bättre. En robotdammsugare, no way i min lilla lägenhet, vilket bök. Hade jag däremot en hel hoper ungar och en karl skulle jag absolut ha en dammsugare,robot eller inte, det är väl då det verkligen behövs./Elsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, lite damm ska man väl tåla :-)? Generellt tror jag att vi (även jag) städar lite för mycket.

      Klart att det skulle funka även utan dammsugare, särskilt för mig som nästan inte har mattor, men nog tycker jag att den fyller sin funktion.

      Radera
  8. Jag ser genast exportmöjligheter för mopptofflan. MPTFL inc.
    Söker och får beviljat €30-40 miljoner i glesbygdsstöd och tillverkar den i Vittangi eller BräkneHoby. Vi bör även digitalisera den med en app så den går själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En app är givet, ingenting går att sälja utan app!

      Radera
  9. Robotdammsugare måste nog vara ngt av det mest överskattade man kan lägga sin pengar på. Att köpa städtjänst 2 gånger i månaden är dock rätt så prisvärt i mina ögon, om man får tag på bra personal.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill nog helst klara städningen själv, utan både robot och städare, men jag har sett larvigt låga timpriser. Man undrar hur mycket som återstår när moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt är betalt.

      Radera
  10. Måste säga att vår robotdammsugare fungerar utmärkt. Tror många missförstår och tror att roboten ersätter vanlig dammsugning helt. Däremot behövs det inte dammsugas närmelsevis lika ofta. Vi kör vår robot varannan dag och den stora skillnaden är att det dammar betydligt mindre på möbler samt att roboten tar under soffor, sängar som jag lätt slarvar med annars (om du har tillräckligt höga möbler). Vår veckostädning tar nu cirka 20 minuter mot tidigare 1.5 timme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är alla olika, med olika behov, men för att en städrobot skulle spara in en timme och tio minuters dammsugning för mig hade jag behövt ha en bostad på femhundra kvadrat.

      Radera
    2. Absolut är behoven olika. Glöm inte bort att du inte alls lika ofta behöver damma möbler, skaka mattor mm. Gör mycket på städtiden faktiskt. Vi har haft vår robot i snart 3 år och den kämpar på som en riktig krigare.

      Radera
    3. De få mattor jag har dammas en gång om året, vare sig det behövs eller inte.

      Radera
  11. Svårt kanske att räkna hem en robotdammsugare rent ekonomisk.

    Men i vårat hushåll bestående av mig, fru och två barn så tycker jag att den gör ett utomordentligt jobb. Istället för att ta fram dammsugaren 3ggr i veckan och hålla på 20 min / gång och sedan ta fram och rissuga köket efter att en sådan måltid ha imundigast så räcker det med att starta den med APPEN på mobilen.

    Ja du får se till att det är fritt för dammsugaren, men i mitt tycke är det inte jobbigare än att hålla på att flytta möblerna när man går med en vanlig dammsugare.

    I vårt hushåll var det jag som var skeptiskt och trodde att den skulle göra ett sämre jobb, men jag är överraskad över hur pass bra den tar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att plocka undan så att den kommer fram överallt är säkert en vanesak man snabbt får in, men tjugo minuter dammsugning tre gånger i veckan?! På ett par veckor kom ni upp i samma städmängd jag når på ett helt år.

      Radera
    2. Ja, jag vet inte. Jag tror inte att vi är extrema åt något håll...

      2 vuxna 2 barn. 116m2. Mörka golv(smuts syns bättre?)

      Radera
    3. Jag vet inte heller. För mig låter siffrorna extrema, både tiden och frekvensen.

      Radera