söndag 14 april 2019

Statlig badbollsbonus

I förrgår skrev jag om en låneförmedlare som använder samma taktik som gamla TV-shop – släng med en badboll på köpet för att lura folk att ta ogenomtänkta beslut. En badboll är ju aldrig fel!


Det slog mig att det finns en organisation med betydligt högre renommé som ägnar sig åt ett liknande trick – Skatteverket. Godkänner du alla förtryckta uppgifter och inte har några ändringar eller invändningar får du skatteåterbäringen innan du hunnit blinka. Om du deklarerar på nätet! Vill du använda pappersblanketter ska du såklart straffas och hånas. Det slösar ju på myndighetens resurser som de annars kan ägna åt att jaga dig och dina avdrag.

Och nog verkar det fungera. Som vanligt handlar nyhetsflödet mycket mer om att få så snabb skatteåterbäring som möjligt än att nogsamt kontrollera att man inte betalar för mycket skatt. Sedan jublas det över skatteåterbäringen trots att den bara betyder att du 1. ofrivilligt lånat ut pengar till staten och 2. till slut fått tillbaka dina egna pengar.


De som kräver icke-förifyllda avdrag och klagar på att de fått betala för mycket skatt återfinns i mycket högre utsträckning i gruppen som får kvarskatt än de som får tillbaka. Detta trots att ingenting säger att de är mer förfördelade. De flesta som fått pengar tillbaka är nöjda. Inte för att de betalat in rätt skatt (det vet vi inte) utan för att de får tillbaka – sina egna pengar.

14 kommentarer:

  1. Tycker det är intressant att när jag är skyldig staten riktigt mycket(läs sålt bostad med hög reavinst) så får jag slutskattebesked i september, tvärtom så kan man ge sig fan på att man får den i december. Som egenföretagare får man den oftast i december om man nu inte är skyldig staten pengar då verkar det vara september.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där har jag aldrig noterat och kan inte bekräfta datumen, men det stämmer säkert. Däremot är det ju så att om man är skyldig tillräckligt mycket pengar bör man helst betala in dem i februari, långt innan deklarationen skickats ut. Är staten skyldig får man dem inte extra tidigt och räntesatserna är milt uttryckt olika beroende på vem som är skyldig vem.

      Radera
    2. Jo men du får ju bara 1,25% ränta på det du är skyldig förrän slutskattebesked kommer, tillräckligt lågt för att investera i något med relativt säker avkastning om man gillar risk. Tre månader efter du fått besked är räntan 16% då jävlar vill man ha sett till att betalt :) Givetvis få du på innestående pengar noll procent ränta. Varför jag rekommenderar att folk jämkar lönen om man t.ex har ränteavdrag att få tillbaka. Men det är jag.

      Radera
    3. Ränta på en skuld man informerats om känns mer okej även om räntesatsen är hiskelig.

      Min inställning är att jag helst vill betala så lite skatt som möjligt i förväg. Jag har ju inte ett sånt där (som verkar ack så vanligt) sparkonto som automatiskt töms den 24:e varje månad, så har jag tjänat pengarna har jag också råd att betala skatten.

      Radera
  2. minns när en bekant "beklagade" sig på facebook att nu när hon inte hade lika mycket lån så fick hon tillbaka mindre på skatten...


    när jag skriver det kommer jag att tänka på en kille på jobb för flera år sedan som skulle rycka in i lumpen. folk föreslog att han skulle försöka slippa undan med argumentet att han hade ett arbete. men hans argument var att man fick ju, om de var 20000:-, i muckarbidrag och så mycket hade man inte kvar om man jobbade ett år istället. intressant resonemang tyckte jag. han hade nog iaf 15000:- efter skatt i månaden när han jobbade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiska historier, bägge två. Den andra, rekryten, tycker jag mig stöta på hela tiden. Folk kan intala sig själva att deras extremt dåliga beslut med mätbart dåliga resultat i slutändan kommer att leda till något bättre, så det var lika bra att de trampade runt i livet med huvudet under armen och lär således fortsätta att göra det.

      Radera
  3. Hela Sveriges samhällskonstruktion bygger väl idag på badbollsbonus? Betala in asmycket i skatt, arbeta ihjäl dig eftersom Reinfeldt predikar så i SVT, förutom de som inte behöver. Få sedan inget tillbaks. Låter väl som ett allt i allo prima erbjudande till svensken?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Makthavare försöker göra det som funkar för dem, och det här funkar uppenbarligen. Vi får ett par brödsmulor för att deklarera på det sätt överheten föredrar och då gör vi det, vi röstar för EU med argumentet att slippa visa pass när vi åker utomlands och så småningom kommer vi rösta för Euron (eller bara acceptera den ifall makten inte vågar låta oss rösta) med argumentet att det är skönt att slippa växla pengar. Historien kommer antagligen recensera oss med att svenskarna var ett bekvämt folk som gillade att vara till lags.

      Radera
    2. Som jag minns det så var främsta argumentet för EU att vi skulle få ta in "obegränsat" med alkohol!

      //Krusse

      Radera
    3. Det också, och även om jag tycker att det är ett klent argument för att betala tiotals miljarder per år för att få lämna bort makten över sitt eget land är det åtminstone ett argument jag förstår. Bor man långt söderut eller ändå har vägarna förbi kontinenten kan man spara pengar på att fylla bilen med vin eller öl. Att visa upp passet känns däremot inte farligt. Troligen finns det ändå inte en enda säkerhetskontroll på svenska flygplatser som går snabbare idag än innan vi gick med i unionen.

      Radera
  4. Kudos för GAS - en favorit när jag växte upp och Tornado gick på TV!

    Här där jag bor kan du när du har köpt tillräckligt mycket skit i mataffären byta kuponger mot förmånen att köpa någon annan skit till nedsatt pris, alltså man får inte ens skiten som kundbonus, oftast i plast och till 2-3 gånger vad samma vara kostar på IKEA. Det upphör aldrig att förvåna mig att kunderna ser det som en förmån liksom att företaget tycker att det är effektivt att låta deras anställda administrera eländet. Det vore lättare att bara ge en mindre rabatt automatiskt när man köpt tillräckligt mycket. Apropå inledningen, fastnade därefter vid Per Fritzells epos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. GAS har väldigt varierande kvalitet i mitt tycke. Under en filt i Madrid och Abduls mattaffär kan jag se igen och igen, en del annat är uselt.

      Som Willys-medlem får jag ibland personliga erbjudanden. Ibland bra, ofta grejer jag inte vill ha, men det händer också att jag inte ens tycker att de är prisvärda. Det blir inte billigt bara för att det står en skylt om att det är det.

      Radera
    2. Visst blandar de och ger, är väl som med Grotesco och andra humorgrupper att det beror på vilken sorts humor man uppskattar. Vissa älskar Claes Erikssons monologer, andra älskar de mer direkta sketcherna osv (och jag har en syster i Tanganyika!).

      Radera
    3. Så är det, tycke och smak. Sen finns det ju "humor" som rent objektivt inte är rolig: https://www.youtube.com/watch?v=cK0HjuTqvTc

      Radera