lördag 27 april 2019

Kundklubbar

Jag är medlem, VIP, pluskund och allt vad det heter i några butiker. Antagligen fler än de flesta i förhållande till hur få ställen jag handlar på. Förr hade jag konton på någon matbutik och bensinmack, men nu är jag bara med om jag kan välja betalsätt och slipper öronmärka pengar. Man får specialerbjudanden eller bonus och det kostar inget.


Plånboken i P1 tycker annorlunda. De tycker att det stör att bli tillfrågad ifall man är medlem. Jag ser inte det problemet, jag svarar nej om jag inte är eller vill bli det. Ett ännu mindre problem (men större för Plånboken) är intrånget i den personliga integriteten.
Hur används exempelvis all data som företagen samlar in om våra köpvanor?
Ja, t ex rabblar Willys mina vanligaste köp när jag loggar in på deras hemsida. Jag kan leva med det. Är det någon som inte kan det? Jag upplever inte att de säljer mina personuppgifter eller spammar min inkorg. Bara att de känner till min mörka hemlighet, att jag köper tomatkross.


Vi lever i ett samhälle där staten kräver att få veta vilka webbsidor vi surfar på, filmar oss med fler och fler övervakningskameror och betalar massor av pengar för att hålla koll på att vi inte skriver något i konflikt med deras högst odefinierade ”värdegrund”. En värld där Google lagrar våra sökningar och kortföretagen våra transaktioner. Facebook anser sig äga rättigheterna till våra semesterbilder. Banken vill veta varifrån våra pengar kommer... I det ljuset känns det rätt fjuttigt att Willys vet att jag handlar tomater. Eller till och med sparris!

27 kommentarer:

  1. Samtidigt är det ju så att mänskligheten aldrig haft bättre möjligheter att manipulera massorna än nu. Det kanske inte är ett problem för den cyniske och medvetne, men samtidigt kommer det garanterat leda till överkonsumtion för många.
    När blir förresten den farlige Zuckerberg nästa president i usa, med hjälp av FB? De styr ju redan valutfallen och media i hög utsträckning. Tämligen framgångsrikt i sjuk mening.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Informationsflödet och konsumtionsmöjligheterna ställer absolut höga krav på oss som konsumenter, men jag vet inte om kundklubbarna lägger extra sten på den bördan.

      Och när det gäller Zuckerberg har jag en känsla av att Donald Trump inte var hans förstaval, så kanske måste han jobba lite mer med algoritmerna innan han har världsherravälde :-).

      Radera
  2. Beträffande kundklubbar så hade jag gärna sett att de löst tekniken betydligt smidigare än idag. År 2019 ska vi INTE behöva ännu ett kort extra i plånboken för varje kundklubb, samt ännu en kod att hantera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det tycker jag att de flesta har löst utmärkt. Jag har inte längre något medlemskap som kräver kort eller kod. Allt jag behöver (om jag inte vill handla med ett betalkort kopplat till kundklubben) är att kunna mitt personnummer.

      Radera
  3. Affärskedjornas "kundklubbar" gynnar i första hand affärskedjorna själva, inte medlemmen. Tro inget annat!
    Sedan är det upp till var och en att bedömma det verkligen är värt att lämna ut personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer, inköpsvanor med mera för att komma i åtnjutande av affärskedjans "medlemserbjudanden" /B.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag som kund gynnas av att få bonus på mina köp eller möjlighet att köpa vissa varor till nedsatt pris. Fast bara under förutsättning att jag inte köper något jag inte ändå hade köpt, dras jag med i köphysteri är det såklart inte bra.

      Men säg att matbutiken har ett erbjudande på selleri när jag behöver fylla kylen med grönsaker. Kanske hade jag köpt paprika eller squash istället, men nu väljer jag bort en av dem till förmån för nedsatt selleri. Jag kan inte se på vilket sätt jag därmed är lurad.

      Beträffande personuppgifterna är jag som jag skrev i texten betydligt mer orolig för staten, stora internetjättar och storbanker än jag är för svenska affärskedjor.

      Radera
    2. Vill också tillägga att de personuppgifter man tvingas ge ifrån sig för ett "medlemskap" är verklig hårdvaluta för de brottslingar som verkar inom det växande segmentet med nätbedrägerier. Hur garanterar affärskedjan säkerheten på insamlade uppgifter? Hur står sig medlemarnas personuppgifter vid en hackerattack? Vad är det som säger att de inte har oärlig personal anställd som obehörligt kan tillskansa sig medlemsregistret?

      Radera
    3. Ställer du den frågan till Google, Facebook, din bank och till staten också? För samtliga dessa har ju betydligt mer uppgifter att läcka.

      Som sagt, jag erkänner själv att jag handlar krossade tomater och sparris. Willys kan försöka sälja den uppgiften till någon, men jag tror inte att den är så mycket värd.

      Radera
    4. Vi har ju facit från hur Svenska staten hanterar all sin data. Finns det någonting alls just staten inte lyckats läcka eller hantera grovt oaktsamt? Men, där sover svensken vidare, vi har aldrig vart tryggare. För det säger de på SVT.

      Radera
    5. God poäng. Willys eller Ica har aldrig lämnat ut skyddade personuppgifter till en misshandlad kvinnas gärningsman.

      Radera
    6. Vad i hela fridens namn får dig att tro jag har konto på Google, FB med flera sociala medier ;-) Mina banker ger i alla fall på ytan ett säkert intryck med sina koddosor och tvåstegsidentifieringar. Och "yes"! Du gissade rätt, jag pappersdeklarerar naturligtvis ;-)

      Ser säkerhets/bedrägeririsker som tillräckligt stora för att i möjligaste mån undvika att ge sanna och riktiga personuppgifter till företag/institutioner som inte förtjänar det.

      Vad vet vi om datasäkerheten hos Willys/ICA med flera? Egentligen?

      Sedan hänger jag inte riktigt med i argumentet om att det skulle vara okej när små aktörer att samlar persondata men inte okej när de stora gör samma sak? I min värld är båda precis lika illa. /B.J.

      Radera
    7. Eftersom jag inte är staten har jag naturligtvis inte information om vilka medlemskap du har. Statistiskt har du Facebook, Mastercard och en dator med åtminstone Youtubehistorik, om än inte ett Googlekonto, men exakt vad du har vet bara du. Och kanske din internetleverantör, svenska staten, Apple...

      Jag har aldrig påstått att det är okej för någon att utnyttja våra uppgifter, men när jag gick med i Willys Plus fick jag i alla fall godkänna vad de får använda mina personuppgifter till. När jag gick med i svenska staten kan jag inte påminna mig om att jag blev tvungen att göra aktiva integritetsval. Dessa kan dessutom ändra sig. Trots att jag röstade nej till att gå med i EG 1994 har det (helt ofrivilliga) medlemskapet inneburit ytterligare integritetsintrång.

      Och då menar jag att Willys vetskap om vad jag handlar i deras butik är piss i Mississippi i jämförelse med mycket annat.

      Radera
  4. Jag tror man skall skilja på individ och grupp här. (Sitter med mobilen...så kortare svar)

    Det är nog inga problem att Willys vet att DU köper tomat.
    Dock tror jag att de tjänar på att köpa information om kunderna för rabatter. Annars hade de inte gjort det.

    Det är på gruppnivå det blir problematiskt, informationen att tomatförsäljningen ökar varje tisdag går att utnyttja till att styra köpbeteenden hos "vanligt" folk.

    Tydligaste exemplet är ex billigare godis inför påsk. Bara man får in kunden i affären för att köpa godis så köper de hela påskhelgenss mat samtidigt.....

    Det är inget jätteproblem ännu.....mest för att algoritmerna för analys och vår kunskap om påverkan är rudimentär.....men eftersom det finns en drivkraft (pengar) så kommer företagen utveckla systemet.

    Vi vet redan idag att rätt placerade produkter höjer försäljningen. En svindyr och billig vara gör att du köper dyrare mellanprisvara än du tänkt dig. Rätt musik och dofter kan starkt påverka hur konsumtionen blir.

    Inte så kul om ens totala köpmönster analyseras så man allt mer subtilt påverkas att köpa mer.

    Just i detta så tror jag (förlåt för den förolämpande tonen) så är inte du normal. Ganska övertygad att du är en ganska extrem outliner vad det gäller konsumtion.


    Om ett system enbart har en drivkraft i en riktning (öka konsumtionen) så behövs en motkraft. Jag vet inte vad som är bäst.

    Utbildning? Alla har inte kapaciteten att vara självanalyserande....de bara reagerar. Så inte säker att detta skulle fungera...
    Självsanering....tror det blir ögontjäneri...men jag kan vara lite cynisk ibland.
    Lagstiftning. Svårt. Hur kan du förbjuda påverkan av kunden utan att tillåta information till kunden?
    Centraliserad produktion och försäljning från statligt monopol?....behöver jag svara här?


    Kort sagt, det är nog ett problem att Willys vet att du köper tomat, men det är bara en liten kugge i en större apparat (som inte är klar) som riskerar påverka världen på ett negativt (subjektiv bedömning) sätt.


    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kortare svar"? Tur att du inte satt vid datorn, då hade jag fått träningsvärk i scrollfingret ;-).

      "Dock tror jag att de tjänar på att köpa information om kunderna för rabatter."

      Just Willys har inga riktade rabatter baserade på vad kunden handlat tidigare, men självklart räknar/hoppas de på att vi ska handla mer hos dem än hos konkurrenterna just för att vi har ett mer organiserat kund/leverantör-förhållande.

      Visst kan uppgifterna användas, både på grupp- och individnivå, men jag är otroligt mycket mer orolig för organisationer som har "kundernas" sjukdomshistorik eller surfvanor. Att ens jämföra mina medlemskap hos Willys eller Clas Ohlson med statens krav att de ska kunna ta del av surfhistorik eller mejl känns galet.

      "Lagstiftning. Svårt."

      Ja, särskilt med tanke på att staten och deras samarbetsorganisation Google sitter på så mycket mer information om oss, och känns betydligt mer maktgalna och opålitliga än världens alla butikskedjor tillsammans.

      Radera
    2. Finns definitivt fler som ej är "normala" att vara normal är snarare att vara programmerad till robot. Oavsett tycker jag dagens värld behöver mer av fötterna på jorden än att drivas in i låt oss kalla det "The Matrix". Få människor inser att de i realitet inte lever deras egna liv utan liv/förväntningar/drömmar som vi blivit programmerade att tro att detta är meningen med livet. Så här är världen uppbyggd, så här får du göra osv. Den dag man bryter sig loss är man inte densamma någonsin igen men "Ignorance is a bliss" som de säger. Finns så mycket man tror man vet men inte stämmer överens med hur verkligheten fungerar.

      En sak som jag tycker är synd är att man oftast litar blint på vad auktoritet säger och anser vara rätt. För att ta ett enkelt exempel låt staten ta hand om pensionssystemet vips så har vi sett hur det slutat och fortsättning följer. Vissa saker sköts bäst av privata aktörer men även av individer.

      Mvh Anonym-m

      Radera
    3. Svårt att säga vad och vem som är normal, men när det gäller konsumtion har man i slutändan ett personligt ansvar för det man köper, precis som du är inne på.

      Jag skulle säga att i stort sett alla system kräver individens engagemang. Ett samhälle har inget eget incitament att göra bra saker.

      Radera
  5. Har du inte läst om det senaste att alla appar på mobilen (du har ju inga men vi andra kanske) samlar in info precis var man rör sig? Vi är helt bevakade..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det. Det är svårt att leva ett liv utan en telefon och ett betalkort som registrerar hela ens liv. Och även om man skulle lyckas har vi en stat som ständigt vill veta mer om oss. De har gått från att vilja inhämta information om kriminella vid synnerliga skäl till att "för säkerhets skull" vilja veta allt om alla. För den som är hederlig har ju ändå ingenting att dölja...

      Radera
    2. De säljer infon sen till företag. Stod nyligen i en tidning, DI eller SvD tror jag. Just det där att man inget har att dölja om man är hederlig tycker jag är ren bullshit. Finns nåt som heter privatliv också. Sen finns det numera en annan gräslig site där man tom kan läsa ut vad folk jobbar med. Tänker inte ens namnge den här för onödigt den sprids, men där får man reda på allt. Perfekt för stalkers och andra som vill göra en illa att få reda på saker.

      Radera
    3. Ja, man kanske inte vill fläka ut hela sitt liv till beskådan även om man inte gjort något brottsligt.

      Och det är märkligt vad mycket info man får om folk överallt. Slå på någons telefonnummer på nätet och du får reda på storleken och byggåret på personens hus, tomtens storlek och vad fastigheten i enlighet med snittet i området borde vara värd. Vad tusan ska jag med allt detta till?!

      Radera
    4. Är ju för att kriminella ska kunna veta vilka de ska komma åt förstår du väl :) Jättepraktiskt. Skulle också vilja veta vad folk har för årsinkomst, jobbar med, vilken våning och dörr de bor i, vad grannarna heter, vad företaget omsätter, om de har husdjur - allt - om jag skulle börja stalka, göra inbrott eller på annat sätt komma åt någon.

      Radera
  6. Det där är intressant, med medlemskap i olika affärer och liknande. Själv är jag på gränsen till att vara læstadian när det kommer till sånt; det enda medlemskap jag har är det i Fantomen-klubben — har till och med mitt medlemskort kvar. Men annars får det vara, det finns så mycket information tillgänglig om alla i vår nation så det räcker och blir över.

    Och som Mrs Doubtfire säger, det går att se på vilket våningsplan man bor, typ våning tre första dörren till vänster, vem som bor på samma adress, vad alla grannar i huset heter, vilken inkomst man har, om man har bil och så fall vilken, vilka släktingar man har, barn, husdjur och vilken väg man tar till och från jobbet. Det är en av flera anledningar till att jag säger tack och adjö någon gång nästa år.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om det mesta här förutom slutsatsen. Jag tycker att några kundklubbar varken gör till eller från. Det stora problemet är de som vet så mycket mer om oss, inte butikskedjorna som bara vet vad vi handlar hos dem.

      Radera
  7. För den som vill skydda sig i någon mån finns det ju andra webbläsare som DuckDuckgo som tänker lite mer på sina kunder än vad Google, facebook, youtube mm gör.

    Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder i stort sett bara Duckduckgo, såväl privat som i jobbet, och har bara goda erfarenheter. Det enda den inte riktigt fixar lika bra som Google är bildsökningar, men det kommer säkert. Och ju fler som använder den, desto snabbare går det.

      Radera
  8. Jag ger fullkomligt fan i om Willys vet att jag gillar deras jordnötssmör, jag får mycket fina erbjudanden på saker som jag är intresserad av.

    Algoritmer hit och dit, det är bara att inte köpa trots reklam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Klarar man inte att stå emot impulsköp får man väl skriva en lista hemma utifrån behov och aktuella priser, och så handla strikt efter den vad som än händer. Och klarar man inte det är det dags att söka vård för då har man på riktigt ett beroende.

      Radera