fredag 12 april 2019

Låneåterbäring

Äldre tittare kanske minns TV-shop, ett program som sändes timme ut och timme in och som gick ut på att sälja en massa skit. Mest städgrejer, det var allt från dammsugare till silverputsmedel. Men det viktigaste var att slå till snabbt för ringde man och beställde inom en kvart fick man en badboll på köpet, till ett värde av fem spänn. Poängen med det var såklart att man inte skulle tänka efter, utvärdera eller jämföra.


Troligen funkade det, reklam brukar utformas så att den gör det. Och förmodligen gäller detsamma för Direkto, som den flitige kommentatorn Wien-Lars gjorde mig uppmärksam på. Direkto är en låneförmedlare som erbjuder lån med en ränta upp till 33,23 procent. Dyrt, tycker ni? Ingalunda! Man kan nämligen få upp till 2 procent i ”låneåterbäring”.
Få 2% av lånebeloppet tillbaka när du väljer ett lån genom Direkto oavsett långivare. Vi kallar detta för 'Låneåterbäring'.
Jag kallar det för lurendrejeri. Direkto letar upp ett lån åt dig, tar en bra slant i mellanskillnad och ger dig en ”badboll” för att lura dig att du sparar pengar när du bränner ränta. Namnet Direkto tyder på att det går snabbt, men vill de verkligen beskriva sitt erbjudande tycker jag ”Värdo” vore bättre.

18 kommentarer:

  1. Så jävla ovärt, som kidsen säger nuförtiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ovärt känns betydligt fräschare. Så fort jag ska använda moderna uttryck känner jag mig som gubben i Teliareklamen som lärde sig "Grymt flow":
      https://www.youtube.com/watch?v=JV0TQW4zb48

      Radera
  2. Ahh... Viken nostalgitripp du bjuder på. TV-shop stod ju för flera riktiga klassiker. En av mina favoriter var den där ljusskylten man kunde ha i bakrutan på sin bil. Den visade några fasta bilder som snurrades fram med en "fjärrkontroll". Bild på ett hjärta eller en tumme-upp, långt före Facebook för övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag missat. Mitt bestående minne är göteborgaren som städade med hög röst, dammsög med något speciellt munstycke och sprutade vatten i handfat och toalett där han med stor framgång fick bort jordalger (ett problem jag varken hört talas om förr eller senare). Resultatet blev alltid: "Det blir, som vi säger på göteborgska, det blir soperent!"

      Radera
    2. Ja den var också fin. "Med det gamla munstycket kom man ju knappt in under köksbordet!"

      Radera
    3. Haha! Vissa liknelser är bättre än andra :-).

      Radera
  3. Direkto låter som en ny sorts superhjälte från Marvel, ett riktigt dåligt namn om du frågar mig. Gamle Barnum hade dock varit stolt över dess affärsidé.

    Tyckte det var lite småkul med tv-shop när man var 13 och precis hade fått kabel-tv. Timmeslånga program om bilvax som tog bort alla repor på sandblästrade motorhuvar, dammsugare som sög upp precis allt, även vatten och lera, motionsredskap som gav dig magrutor på 5 veckor. Etc etc. Underhållande på ett töntigt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter som ett dåligt namn både för ett företag och för en superhjälte.

      Grejen med TV-shop var ju också att det ofta var det enda som sändes. Ville man se tv mitt på dagen eller mitt på natten kunde man ha testbild och TV-shop att välja mellan.

      Radera
  4. Wow.
    Affärsidén känns relaterat till dit blogginlägg från förra veckan om går-det-så-går-det-försäljning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men till skillnad från den affärsidén tror jag det här går.

      Radera
  5. På temat bedrägeri kan jag nämna Norwegian denna veckan.
    Bokade häromdagen en långdistansresa med dom, dagen efter får jag ett mail som lyder "Ikke gå glipp av muligheten til å bli med på auksjonen. Våre seter i Premium-kabinen selges kjapt, men du kan legge inn et bud på de som er igjen. Bestem deg for en pris og gi et bud, så kan det være du som får en oppgradering til Premium! Ikke gå glipp av muligheten til å nyte litt ekstra luksus. Legg inn et bud."

    Ok, uppenbart att deras premium platser säljer riktigt jävla dåligt eftersom de skickar ett sånt mail, gick in å kollade och såg att 5/56 säten var reserverade i premium.
    Tja kan ju lägga ett skambud på typ 300 tänkte jag, gick in på länken då visar det sig att jag bara har möjlighet att bjuda mellan 1950-7200 NOK, skillnaden i pris från början var ungefär 2300kr (och en helt ny premiumbiljett kostar strax under 7200)!
    Undra om det är många som "går på" det här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det säkert, alla vill ju vinna även om det är roligare när "vinsten" är bättre än en biljett till ordinarie pris :-)!

      Radera
  6. Är du inte lite hård nu mot Direkto? Jag menar, det är ju ingen skillnad emot hur Riksdagen håller på vart fjärde år? Förutom att det är en större omfattning på det sistnämnda bedrägeriet.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte vara kund hos dem heller ;-).

      Radera
  7. Direkto, Lendo, Consida, Consector... kärt barn har många namn. Låneförmedlarbusinessen brukade vara lukrativ, men många av de mindre förmedlarna har slagits ut och andra använder allt fulare metoder i kampen om kunderna. Till skillnad från bankerna har de inga sofistikerade riskmodeller utan det är en väldigt enkel affärsmodell som går ut på att "hjälpa" kunderna att minimera räntekostnaden. Gissa vem som betalar i slutändan? Jag säger inte att blancolån är enbart positivt, men det var renare när lån förmedlades via direktansökningar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Consector är ett företag med rätt märkliga tjänster.

      Jag har också svårt att förstå hur det ska bli billigare för slutkunden att det trycks in en extra mellanhand i ekvationen. Det finns undantag, men jag har en känsla av att varken långivare eller låntagare har någon större nytta av dessa gökar.

      Radera
  8. En badboll på köpet? Om du verkligen är intresserad av hur det funkar på lånemarknaden på riktigt är du välkommen att ringa eller mejla oss. Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läst texten tänker jag mig att du kanske anar svaret på den frågan. Informationen på er hemsida räckte bra för mig.

      Radera