Barbara Streisand lär ha varit
sångerska innan hon gick in för att på heltid vara gnällande
kändis. För mig är hon mest känd för Streisand-effekten. 2003 stämde hon en
fotograf på femtio miljoner dollar för att denne tagit en bild på
hennes hus. Resultatet blev att istället för att hindra folk att se
bilder på hennes palats fick bilden mer uppmärksamhet än
fotografen hade vågat drömma om. Rättsprocessen förlorade hon
också.
Vad lär vi oss av detta. Streisand har
vad det verkar inte lärt sig någonting, men vi andra ser kanske ett
exempel på ”att tiga är guld”. Nu är ju detta tjugo år sedan
och en del tycks ha glömt det. Aftonbladets ledarskribent Anders
Lindberg t ex, men vi tar det från början.
Alternativmediekanalen Swebbtv
lanserade ett eget rödvin, Swebbtv Montepulciano D’Abruzzo
Organic, och fick det distribuerat genom Systembolaget. Detta fick
tidskriften Expo att skriva en artikel där de kräver att
Systembolaget inköpschef av politiska skäl tar bort det från
sortimentet. Inköpschefen svarar att de inte tänker göra det
eftersom leverantören följt reglerna.
”Vi tar inte ställning till deras verksamhet, utan ser bara på om den produkt de säljer är legal eller inte.”
Expo rasar över Systembolagets
hållning och får stora delar av etablerad vänstermedia med sig.
”Verkligheten överträffar dikten” skriver Anders Lindberg till
sina 75900 följare på Twitter.
Detta kickade i sin tur igång de
politiska motståndarna. Chang Frick på Nyheteridag kör vinprovning
och kallar produkten för ”ett helt okej rödtjut”. Tankesmedjan
Timbro passar på att ge en känga till alkoholmonopolet: ”Upprörd?
Hade vi inte bara haft Ett Systembolag, hade du kunnat bojkotta
det.”
Streisand-effekten! Utan Expos och Aftonbladets
indirekta reklam hade många, mig själv inkluderat, missat det här
vinet. Utan att veta gissar jag att det största försäljningshindret
är just att få folk att överhuvudtaget känna till det.
Själv kommer jag inte att köpa
oavsett. 298 kr för en treliterslåda gör Montepulciano D'Abruzzo
Organic till ett av Systembolagets dyraste rödviner. Det är
ekologiskt, vilket antagligen motiverar ett högre pris, men även om
man bara tittar på ekologiska rödviner är det fortfarande ett av
de allra dyraste.
Jag är för snål för att köpa det
bara för att reta Anders Lindberg och jag har dessutom inte köpt
vin på flera år. Min poäng är dock att Expo och Lindberg
antagligen ökat försäljningen, tvärtemot deras vilja. Säljer det
riktigt bra kan det hamna i Systembolagets ordinarie sortiment,
lokalt eller nationellt. I så fall hoppas jag att Anders Lindberg
får en egen box som tack för hjälpen.