lördag 16 april 2016

Snåla förebilder

Snål betyder sniken, girig, närig, missunnsam, ogenerös, småaktig och ogin. Känns nästan lite negativt... Jag föredrar att se mig som sparsam och ekonomisk. Igår blev jag kallad "spar-junkie" på Twitter, men har inga problem med etiketten snål heller.

Det hänger väl på vart man riktar snålheten? Jag vill inte strö pengar omkring mig. Framförallt försöker jag låta bli att köpa sånt jag finner onödigt, och när jag bestämt mig för ett köp lägger jag ibland galet mycket energi på att hitta billigaste inköpsstället. Men det där drabbar ingen! I ord som missunnsam och småaktig ingår ju att man utnyttjar sin omgivning. Det gör inte jag.

Ska en kostnad delas är jag den förste att hala fram plånboken och jag tror verkligen att ingen som känner mig uppfattar mig som ogenerös eller sniken. Så när jag kallar mig snål ser jag det som positivt. Som motsatsen till slösaktig. Jag vill slå ett slag för snålheten. När det gäller t ex bilar är snål en komplimang. Alla vill ha en bensinsnål bil. Nu är ju inte jag en bil, men ni fattar.

Jag kallar mig gärna snål, men är inte immun mot folks tankar och fördomar. Alltså känns det bra att det finns mer framgångsrika människor än jag med en – i mitt tycke – sund syn på pengar. Här är några av mina snålförebilder.

Ingvar Kamprad

Grundare av Ikea och Sveriges rikaste man med en förmögenhet på drygt 600 miljarder, 600000000000 kr. På frågan om sparsamhet sa han följande i en intervju: ”Folk kallar mig snål, och det gör mig inget.” That's my man!

Kamprad har infört en resepolicy på Ikea att man alltid flyger ekonomiklass, aldrig förstaklass för firmans pengar. Det sägs att han även uppmanar sina anställda att skriva på bägge sidorna på pappret.

Och inte verkar han vara slösaktigare på fritiden. Han gör stor sak av att han klär sig i loppisfynd och när han bodde i Schweiz räknade han ut att bästa prutläget på den lokala grönsaksmarknaden var på lördagseftermiddagar. Det som inte såldes då fick ofta slängas, så strax innan stängning gick Ingvar dit och skambjöd medan frugan stod på behörigt avstånd och skämdes.

Jag tror egentligen inte så mycket på den småländska sparsamheten (har träffat för många slösande smålänningar för det), men Ingvar håller fanan högt.

Warren Buffett

Världens rikaste man (lite beroende på dollarkursen) bor kvar i det hus han köpte 1957 och sägs ”leva ett sparsamt liv” (vad det nu innebär när man har mest av alla, han har t ex ett eget jetplan). Han har två ekonomiska regler: 1. Don't lose money. 2. Don't forget rule number 1.

Precis som Kamprad snålar han även med firmans pengar. Han tar ut hundratusen dollar om året i lön. Det är i och för sig en bra lön, men varenda avdankad riksdagspolitiker tar ju ut det dubbla för att klippa några band som landshövding. Ingen hade misstyckt om Buffett tiodubblat sin lön. Men den modesta lönen till trots skänker han ändå bort miljonbelopp. Man behöver som sagt inte vara missunnsam bara för att man är sparsam.

Günther Mårder

Nordnets gamle sparekonom, som uppfann Twitterhashtagen #sparadkrona, fortsatte att leva privatekonomiskt studentliv när han blev vd för Aktiespararna. Det där kan jag känna igen mig i. Även om jag aldrig varit i närheten av Günthers inkomster har jag ibland tjänat bra, men jag har aldrig förstått varför man per automatik ska höja sina omkostnader bara för att man kan.

Bland andra bevingade uttryck sa han följande i en DI-intervju: ”Skulle alla svenskar leva som jag, skulle alla hjul sluta snurra.” Även det kan jag känna igen mig i.

Gamlingar

Grovt generaliserat var hela generationen födda fram till 1930 sparsamma till sin natur. De och tidigare generationer hade inget val. Nu har mina mor- och farföräldrar vikt in kepsen, men jag är glad att jag hann se lite av deras tänk att ta vara på saker, kläder och pengar. Så väsensskilt från den slit- och slängkultur som växt fram därefter.

Okej, det är kanske inte vettigt att spara en kartong märkt ”snören för korta att knyta”, men det är tusan så mycket vettigare än att kasta bort fullt fungerande kläder, skor, leksaker, möbler, klockor, prylar... bara för att.

8 kommentarer:

  1. Anders Krasse…🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han verkar vara en intressant människa.

      Radera
  2. Preppern Johan Wahlström.. han lever på syrade grönsaker och äter för 25 kronor om dagen.. 🙂

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sjalvforsorjande-johan-lever-pa-25kr-om-dagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kommer jag ihåg! Hade för mig att jag bloggat om honom, men hittar det inte nu, så kanske pratade jag bara om honom i en opublicerad mejlkonversation. Intressant snubbe hur som helst.

      Radera
  3. Min kvinnliga snålförebild som inspirerar mig är Hanna Olvenmark

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dålig förebild. Jag har tipsat om "Portionen under tian" flera gånger här på bloggen.

      Radera
  4. Anna-Maria Persson från Arbrå har 600 kronor i månaden till mat och kläder… vissa månader pressades budgeten på matvaror ner till 200 kronor i månaden…..

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/anna-maria-fran-arbra-lagger-600-kronor-i-manaden-pa-mat--p62sy3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev faktiskt några rader om henne:
      https://sparosverige.blogspot.com/2023/08/de-ljuger.html

      Radera