tisdag 23 augusti 2016

Stor service från små leverantörer

Föredrar ni att handla av små eller stora leverantörer? Stora företag har i regel större resurser, stabilare hemsida, längre öppettider och fler som jobbar med kundservice. Men hur intresserade är de?


Jag har bytt webbhotell några gånger. Aldrig på eget initiativ utan för att leverantören inte längre erbjudit vettiga tjänster till vettiga priser. Ett företag köptes upp av en större konkurrent och chockhöjde priset. Jag bytte till ett mindre webbhotell. Det funkade bra något år, tills de bestämde sig för att lägga ner sitt webbhotell som tydligen bara var en liten bisyssla till deras egentliga verksamhet.

Mitt tekniska kunnande är rätt begränsat och varje gång jag byter leverantör blir det strul. Domänen ska pekas om till nya DNS-servrar, gamla filformat måste byta ändelse, gemener istället för versaler eller något annat som tar mig timmar eller dagar att klura ut. Senast det begav sig bestämde jag därför att nu ville jag ha tag i ett stort företag som skulle fortsätta i åratal.

Det blev precis tvärtom. Ett företag jag aldrig hört talas om var billigast på det jag ville ha. Jag ringde dit och fick en bra känsla. Så jag pekade om, bökade till och höll tummarna, igen. När jag fick problem mejlade jag kundtjänst och fick varje gång svar från samma kille. Och vänta... var det inte samma namn som den jag pratade med innan jag bytte leverantör? Så typiskt, mitt mål att hitta ett stort företag verkade ha resulterat i att jag nosat fram ett enmansföretag!


Men varje kontakt var positiv. Snabba, raka svar och fullt engagemang. En gång mejlade jag på påskafton och tänkte att jag med lite tur skulle få svar nästkommande vardag. Men nej då, tjugo minuter senare hade jag ett trevligt svar i inkorgen med klara besked som löste problemet. När får man det engagemanget från Telia eller något annat miljardbolag, det händer ju inte!

Dock har det hänt en gång tidigare. En vinter beställde jag ett par stövlar på internet av ett litet familjeföretag, men det blev något strul med betalningen. Jag missade att klicka i någon ruta och drabbades av en postförskottsavgift jag ville slippa. Så jag mejlade för att höra om jag inte kunde slanta in pengarna på något konto istället. Jodå, jag fick ett kontonummer. På nyårsdagen!

Min första optiker var enmansföretagare utanför alla kedjor och stordrifter. Han hade inte ens kundregistret datoriserat utan körde med kartotek. Han var inte billigast vare sig på glasögon eller linser och eftersom jag är en snåljåp borde det ha skurit sig många gånger om. Men det gjorde det inte för hans service var värd priset. Jag vet inte hur många linsbehållare jag fick gratis trots att han lätt hade kunnat ta några tior varje gång. Eller hur många gånger han tittade på mina ettårslinser efter sexton månader och konstaterade att de skulle hålla några månader till.

Vetskapen att inte bli blåst trots goda chanser är värd hur mycket som helst. Jag behöll optiker när jag flyttade. När jag flyttade tillbaka flyttade han sitt företag och jag fortsatte åka dit tills han la ner firman och gick i pension. Hade han fortsatt att ta emot kunder i sitt hem hade jag åkt dit också. ”Skulle ha gått till Specsavers...” Så fan heller!


Tyvärr är väl den typen av företag på väg ut. Överhuvudtaget känns service och yrkesstolthet som snart bortglömda traditioner. Kanske biter vi oss själva i foten när vi jagar lägstapriser. Kanske är det en oundviklig del av den så kallade utvecklingen. Tråkigt är det hur som helst.

4 kommentarer:

  1. Får man fråga den gode herrn vad han har på webbhotellet? Något lika intressant som denna fina blogg?

    Även jag är en erkänd snåljåp, även om hustrun hejdar mig från att nå dina nivåer, vilket naurligtvis leder till en och annan inte så intressant diskussion. Dock händer det ofta att jag inte väljer det billigaste just p.g.a. bra service. Ett exempel är tandläkare, där jag väljer att inte snåla (och faktiskt numera besöker regelbundet trots att det känns rackarns obekvämt och jag grämer mig inför besöken - det får mig också att borsta tänderna ordentligt).

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, min hemsida, inte särskilt intressant om man inte vill anlita mig att skriva något åt dem.

      Jag är nog i snålaste laget i vissa lägen. Ibland kan man slippa många problem med hjälp av någon extra papperslapp. Tandläkare kör jag Folktandvården och är ganska nöjd. Förutom att det är dyrt som sjutton, men de är nog ändå billigare än de flesta.

      Radera
    2. Jag såg på din hemsida att du medverkat i underverket "baren"! Tydligen inte under de bästa av förutsättningar, men jag såg faktiskt några avsnitt.

      Lite oklart varför jag väljer att dra upp just det, men jag ville visa att jag faktiskt läste ditt svar och tackar för det.

      Mvh

      Egon

      Radera
    3. Haha, medverkat och medverkat... De bjöd in artister att uppträda. Jag anade ungefär hur eländigt det skulle bli, men lurades av min bokare att ställa upp (så att han slapp tjata på någon annan). Har för mig att det gav typ en tusenlapp på faktura eftersom gaget baserades på inträde och marknadsföring inte var deras grej. Det bästa med dagen var att jag knappt syntes i bild :-).

      Radera