måndag 1 augusti 2016

Juli i sammandrag

Terrordåd, statskupper och Allsång på Skansen. Hur mycket mer elände kan man kräva av en månad?

Blåbärsplockandet gick i alla fall enligt planerna. Eftersom det knappt regnat alls de senaste veckorna höll de på att torka bort, men jag lyckades bärga skörden dessförinnan. Har nu 25 liter i frysen, och har dessutom plockat till släkt och vänner. Jag myntade uttrycket frys-tetris när jag skulle beskriva stuvandet av en välfylld frys. Det här är livskvalitet:


Efter att jag skrev en promenadhyllning i inlägget Gratis transport läste jag om en närvaropromenad (ja, det står så) med titeln ”Tystnaden talar”. Lyssna på detta: ”En ledd 1,5 timmes promenadutflykt, en miniretrit, som väcker sinnen och fäster din uppmärksamhet på omgivningen.” Kostar en femhundring! En promenad där man går runt och håller käften i en och en halv timme, låter det som. Vidare låter det som en jävligt dålig deal.

Apropå dåligt steg värdet på min depå under juli med 2,97 % medan jämförelseindexet SIXPRX avancerade 5,53 %. Inget vidare, men man kan ju inte vinna jämt. Jag är egentligen förvånad att det inte gått sämre eftersom jag är så pass defensivt placerad och varje månad är beredd på att börsen ska rasa.


Jag köpte tillbaka mina oljecertifikat för sjätte gången i år. För tidigt, men de repar sig säkert. Övriga råvaror har gått bättre. Särskilt silver som steg med drygt 11 procent i juli. Största glädjeämnet är dock Opus, som stigit 22 procent. På minussidan hittas nyintroduktionen Gold Town Games som än så länge inte glatt mig en minut, samt mitt gamla sorgebarn Advenica som jag dock fortfarande tror stenhårt på.

Augusti och september är vanligtvis inga bra börsmånader, så mitt hopp om den stora smällen lever. Har några köp- och säljidéer. T ex funderar jag på att avyttra ABB och Sandvik. Bägge har gått bra på sistone, släppte fina Q2-rapporter och bägge har P/E-tal på 27. Jag tycker att de är fina bolag (ABB finare än Sandvik), men hur mycket uppsida kan det egentligen finnas nu? Det gäller för övrigt stora delar av börsen. När bolag som pendlat på P/E 15-20 är uppe på rekordnivåer med P/E 25 håller jag hårt i plånboken. Att minusräntan gör alternativen svaga motiverar inte vilka uppgångar som helst.

Jag drar iväg ett boktips även denna månad, den här gången med åtminstone en aning ekonomikoppling. Fader vår av Placeras chefredaktör Tomas Linnala. Den handlar om en skruvad adelsfamilj som ändå visar sig vara rätt normala i jämförelse med bokens alla andra dårar. Vill inte säga så mycket mer om någon till äventyrs skulle vilja läsa den själv, men den som uppskattade Hundraåringen som klev ut i en titel som är alldeles på tok för lång för att komma ihåg kan nog skratta gott åt den här med. Eller John Kennedy Tooles klassiker Dumskallarnas sammansvärjning. Finns där böcker går att köpa, men också där böcker går att låna, alltså på biblioteket.


Om ett par veckor är Sverige tillbaka i sina gamla gängor. Så även denna blogg, men tills dess fortsätter jag med nya inlägg ungefär varannan dag. Sedan öser jag på för fullt igen, och kanske är jag tjatig men jag vill återigen tacka alla läsare, både ni som kommenterar, mejlar och länkar och ni som "bara" läser. Trots att jag bloggat mindre i sommar (eftersom surfandet går ner på sommaren) fortsätter antalet läsare att öka, och häromdagen fick jag följande hyllning av en bloggranne:


Först ska jag återgälda vänligheten. Om du inte följer Omedveten eller medveten konsumtion - gör det! Inte för att jag säger det utan för att det är en välskriven blogg (både text- och innehållsmässigt) om privatekonomi. "Bara döda fiskar följer med strömmen", lyder ett gammalt uttryck jag försöker tänka på när jag gör mina val i livet. Denna skribent tycks i högsta grad ha anammat samma tanke och verkar trots den tvetydiga bloggtiteln ytterst medveten i sin konsumtion. Så när hon skriver att "man blir liksom lite lyrisk och kär när man finner en ny idol" kan jag bara hålla med.

Och jag blir på riktigt alldeles varm av vetskapen att min spretiga blandning av börs, hushålls- och spartips kryddad med en nypa snålhumor är uppskattad även av andra. Jag har gjort så många inställsamma karriärdrag i mitt liv, där jag brytt mig mer om vad jag tror "marknaden", bokare och chefer vill ha än vad jag själv vill göra. När jag startade bloggen var jag fast besluten att skriva på egna villkor. Så när jag får positiv respons går den rakt in i hjärtat eftersom det är uppskattning för en väldigt personlig produkt. Än en gång - tack, alla läsare!

10 kommentarer:

  1. Såg att "Dumskallarna.." fanns för 1 kr på Tradera. För mkt imho, trodde förf var psyksjuk när jag läste den.
    Jag är erkänt sämst på småbolag, så vad är bra med Advenica? Såg ingen vinst, och en kund (skriv gärna helt inlägg!).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt, han VAR psyksjuk. Tog livet av sig och som jag minns det hände det innan boken blev utgiven, men att hans mor såg till att den blev förlagd efter hans död.

      Bra tips om ett Advenica-inlägg! Det måste jag fixa. När det gäller deras kunder är ett krux att eftersom det handlar om it-säkerhet vill de inte skylta med vilket system de köpt in. Således blir det telegram av typen "sydeuropeisk myndighet köper...".

      Radera
  2. Omedvetenellermedvetenkonsumtion2 augusti 2016 kl. 22:56

    Men åååh, Tack! :) Vad glad jag blir över raderna om min blogg!
    Kanske får vi ha idolträff när jag troligen ändå ska till Stockholm i början av september :)

    Blåbär. Jag älskar att plocka blåbär.
    Ja, bär överhuvudtaget.
    Men min frys är inte så stor, nej den existerar inte alls faktiskt, så än har jag bara plockat nio liter i år.
    Men nu har jag köpt mig en torkugn och vill prova mig fram att förvara maten torkad.
    Blir kanske mest test i år, då jag kommer igång så sent på säsongen.

    Undrar om de lämnar närvarorapport på närvaropromenaden, som ett intyg på att man medverkat. Nåt ska man väl få för femhundringen?!
    Nä men vilka hittepå det finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ju lite att leva upp till efter att du förärat min blogg en hel recension. Men jag menar det, kul när folk tänker i egna banor och kan formulera det intressant. Klart vi måste ha idolträff om du kommer till Stockholm! Så kan vi sitta och berömma varandras bloggar helt ohejdat ("Du är bäst!", "Nej, du!").

      Jag har funderat på om blåbär går att torka. Utrymmesmässigt är ju torkad mat smidigast. Torkad svamp är helt lysande, och det funkar även utan torkugn.

      Hade jag betalat femhundra spänn för att gå runt och tiga hade jag inte velat ha något papper på det efteråt :-).

      Radera
  3. Omedvetenellermedvetenkonsumtion3 augusti 2016 kl. 00:13

    Ja men ja, då vet vi att samtalsämnet inte kommer bli nåt problem! För sådär har jag sett på instagram att det går att hålla på i evighet och lite till!
    Annars, om man är orolig att samtalsämnena ska tryta, så kan man ju alltid bestämma sig på förhand att ha en närvaroträff.
    Frågan är bara vem som ska betala den där femhundringen till den andra.

    Ja, blåbär ska gå att torka, men en vän sa att det är bäst att mixa sönder dem före, så de säkert torkar helt.
    Ska bli spännande att prova sig fram!

    Haha, en poäng där! :)
    Men nu blev jag allt lite nyfiken på det där med att tiga tillsammans. Kanske är riktigt givande.
    Fast femhundringen är förstås en hake.
    Bjuda in vännerna till en närvarofest kan väl vara ett alternativ och bli billigare, samtidigt som man då gjort två flugor på smällen, träffat sina vänner och stillat sin nyfikenhet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instagram har jag skonat mig själv från, men det är min bild också - ryggdunksmaraton. Tigande i sig har jag inget emot. Alldeles för många låter käften gå alldeles för mycket. Men att någon tar betalt för att andra ska vara tysta är stötande. Den idén hade ju jag velat komma på!

      Närvarofest låter dock som ett billigt event. Redan fest nr 2 lär bli helt gratis eftersom man då tappat vännerna.

      Torkar man mixade blåbär, blir det inte pulver då? Ser fram emot en rapport sen så att jag kan undvika misstagen året därpå.

      Radera
    2. Tack för trevlig blogg!
      Blåbär går alldeles utmärkt att torka! De flesta av de små liven torkar på ett par dagar, medans några envisas med att förbli otorkade lääääänge. Har upptäckt att bär, täta, utan "ventil" är svårtorkade. Kanske kan man sticka hål på dessa? Något pillrigt dock.
      Det går utmärkt att mixa de torkade blåbären och använda i smoothies m m.
      Torkade blåbär i affären kostar runt 400 kr/kg!! Innehåller dessutom tillsatt socker.
      Jag torkar mina på trådbackar med myggnät i botten. Med fläkt går det snabbt att torka ganska stora mängder.

      Radera
    3. Tack för ett trevligt inlägg!

      Kul att höra att någon testat blåbärstorkning i större skala. Jag vill inte torka hela årsbehovet, men att torka en del skulle sänka trycket på frysen, så det måste absolut provas.

      Radera