lördag 7 april 2018

Körkort på livstid

Jag brukar klaga på statens sätt att dra in pengar, så nu tänkte jag väga upp det med ett tips för hur de skulle kunna få in mer.

Vart tionde år skickar Transportstyrelsen ut ett brev att det är dags att förnya körkortet. Allt som krävs är en namnteckning, ett foto och 250 kr. För lastbilsbehörighet behöver man åtminstone lämna en hälsodeklaration med jämna mellanrum från att man fyllt 45 år, men allt som krävs för att ha körkort för bil är att man vart tionde år klarar av att skriva sitt namn på ett papper.


Min MS-sjuke far hade körkort till sin död trots att han långt tidigare miste förmågan att köra bil. På slutet hade han inte ens klarat att få in nyckeln i tändningslåset, men rätt att köra hade han. Nu hade han också vett att inte köra, utan förnyade körkortet bara för att det är ett bra och billigt id-kort.

Men jag har haft flera släktingar som definitivt inte slutat när de borde (medan andra inte kört bil på många decennier, men fortfarande har rätt att göra det). Vidare har jag hört skräckhistorier både från läkare och trafikredaktioner. Varje år återkallas ett par tusen körkort av hälsoskäl, men ingen vet mörkertalet.


PRO motsätter sig obligatoriska hälsokontroller för äldre förare med hänvisning till att yngre förare toppar olycksstatistiken. De har de i och för sig rätt i, men med statistik kan man visa mycket. PRO:s medlemmar kanske inte kör så ofta, eller stressar fram olyckor mellan andra trafikanter.

Här kommer mitt förslag, helt utan åldersdiskriminering. Låt oss alla göra ett test vart tionde år. De obligatoriska kostnaderna för att ta körkort ligger på knappt 5000 kr. Det är teoriprov, uppkörning, halkbana, synundersökning osv. Det får vi ha råd med om vi vill köra bil, men kanske behövs inte hela paketet varje gång. Hälsokontroll, syntest, uppkörning och en halvdag där man går igenom nya trafikregler med ett skriftligt prov på slutet känns väl rimligt?

Computer says: No!

Den som misslyckas borde få göra om det tills det går. Att köra bil bland andra trafikanter måste vara förbehållet dem som klarar av det. Trafikolyckor kostar pengar (och liv!) för samhället, och med det här förslaget får staten pengar av alla bilförare bosatta i Sverige. Win/win!

22 kommentarer:

  1. Hur många olyckor orsakas egentligen av den lilla grupp personer som kanske inte skall köra bil pga ålder? Den besparingen måste vägas mot den olycka man orsakar de personer som av staten blir tillsagda att de ej längre själva får avgöra om de är kapabla att köra bil eller ej (vilket de flesta personer vi nu talar om faktiskt på egen hand kommer fram till).

    Samtidigt som vi diskuterar huruvida äldre personer skall få använda våra vägar springer tiotusentals vålds- och sexualbrottslingar omkring fritt i samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föreslår alltså återkommande körprov/hälsotest för alla körkortsinnehavare oavsett ålder. En 35-åring kan ju ha tagit körkort för 17 år sedan och därefter inte kört en meter samtidigt som personen fått grön starr.

      Det finns många problem i samhället och vi kan knappast fokusera på bara ett åt gången. Detta förslag tar dessutom inte resurser från det problem du nämner.

      Radera
    2. Vet flera som ej borde köra pga ålder/sjukdom däe personen i fråga saknar insikt att ta beslutet att köra. Både läkare o anhöriga undviker ofta diskussionen då det upplevs obehagligt/kränkande.

      Sen har du gruppen son ser dåligt men skäms att inse att de ska ha glasögon, primärt män.

      Radera
    3. Det är svårt som anhörig att ifrågasätta en människas körförmåga. Det handlar inte om bara om bilkörning, körkortet innebär en frihet och är ett slags kvitto på att man fortfarande är "med". Jag tycker dessutom att det här problemet är lite för viktigt och stort för att det ska ligga på anhöriga att övertyga.

      Radera
  2. Visst var det väl så att du själv inte brytt dig om att ta körkort? Det är lätt att lägga fram förslag när man själv inte drabbas. ;)

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag tog körkort när jag var 19, så med mina föreslagna tioårsintervaller hade jag varit tvungen att göra två extra kontroller vid det här laget. Det hade jag gärna gjort om det ökat trafiksäkerheten och sparat liv.

      Men du har helt rätt i att jag ändå hade kunnat komma med förslaget. Jag har t ex starka åsikter om att lån subventioneras av staten. Lätt för mig att säga som inte har några lån. Och jag ogillar narkotika trots att jag aldrig testat. Jag skulle inte tveka att uttala mig om självmord och dödshjälp trots att jag själv lever osv.

      Radera
    2. Klockrent svar!

      Radera
    3. Klockrent svar!!!

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    4. Ett riktigt bra förslag, jag haft körkort i 30 år, men i vissa perioder inte kört bil, pga boende i storstad och jobb med bra kollektiva förbindelser. Ett längre uppehåll på ca fem gjorde att när jag började köra bil så var jag förutom ovan också osäker. Har gjort s k körkortsprov på nätet och kan konstatera att jag inte skulle klara ett test genom att bara dimpa ner på skolbänken med erfarenhet av körning även om jag numera snittar 4000 mil om året. Vad är det med människor och kunskaps/bildningsskräck? Dessutom så är det företrädesevis problem med BMW, Mercedes och andra nyare bilar i det dyrare segmentet. Körriktningsvisaren är inte inmonterad.../C

      Radera
    5. Jag tror inte heller att blinkers finns i bilarna längre!

      Jag har kört hela tiden, men jag kör mycket mindre nu än när jag hade en anställning och 3,5 mil till jobbet. Men även om man underhåller kunskaperna ändras ju regler. När jag tog körkort fick jag t ex lär mig att bussar hade företräde ut från busshållplats på 50-sträckor, men inte på 70-. Hur är det vid 60? Sådana skyltar fanns inte på 90-talet och jag har ingen aning.

      Radera
  3. Hmm.. dom antal gånger jag varit nära en bilolycka. Så har det uteslutande berott på att en gammal man eller kvinna kört rak ut. Förr eller senare kommer det smälla. Kan bara hoppas att ingen blir allvarligt skadad då! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt fall har jag nog varit skyldig merparten av incidenterna, men varken reaktionsförmåga eller perception blir ju bättre med åren.

      Radera
  4. de pratade på p1 studio 1 i veckan om det. i Australien eller om de var nya zeeland så fanns de förslag på att äldre förare skulle ha en skylt bakpå bilen som en övningskörare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. DET tycker jag skulle kännas diskriminerande. Jag ser dessutom två problem med det (utan att veta mer än det du berättat): 1. Det är ju inget som säger att en äldre förare är sämre även om det skulle stämma för gruppen. 2. Vad har jag för glädje av att det sitter en äldreskylt bak på en bil jag möter i en korsning?

      Slutsats: De borde lyssna på mig istället :-).

      Radera
  5. Min mamma född 1937 får lov per automatik att köra mc och jag undrar stilla hur det skulle sluta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade jag förträngt! Det är inte så länge sedan den grejen försvann. Enligt Wikipedia fick man A-kort på köpet när man tog B-kort fram till 1975, så det finns gott om gubbar som kunnat köpa en HD till sig själva i 60-årspresent och ge sig ut i trafiken på två hjul för första gången.

      Radera
  6. Snart har vi bättre självkörande bilar, alltså ett framtida icke problem. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligt. Tills vidare väljer jag att se självkörande bilar som ett mycket reellt problem.

      Radera
  7. Nu är jag sen på bollen men löser inte det där sig så nu när Audi m.fl. kommer med förar-assisterande system ? Det är väl bara någon ynka mandatperiod innan bilarna är så pass självgående att körkortet blir onödigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, tror du att körkort är överflödiga om bara några år tror jag snarare att du är tidig på bollen ;-). Men vi får se.

      Radera
  8. Håller med dig till fullo. Körkortet ses idag av de flesta som en rättighet och inte den skyldighet som det borde vara.

    Jobbar inom vården med hjärnskador och kan säga att körkortet är den klart känsligaste frågan för patienterna, speciellt äldre herrar (blivit mordhotad två gånger när jag dragit körkort)

    Dock finns det nog ett lag-problem med att införa regler i efterhand. Någon mer lagkunnig får rätta mig, men en myndighet får inte ta tillbaka tillstånd hur som helst eller ändra i reglerna om det är till nackdel för den enskilda individen(den svaga parten i målet)

    Jag tex är så gammal att jag med mitt B-körkort får framföra en buss (så länge den är omregistrerad till B2-fordon). Skulle aldrig få för mig att försöka....för jag tror att det skulle sluta i förskräckelse. Men denna rättighet kan de inte ta bort, de tog istället bort det från alla nya körkort efter -96.
    Samma sak som ovan med någons mormor/ farmor som får köra motorcykel.

    Men jag tror det skulle vara mycket nyttigt att förvandla synen på körkortet från en rättighet till en skyldighet. Bara för att du en gång lyckades med en uppkörning så innebär det inte att du kan fortsätta köra trafiksäkert tills du dör.

    Sen kanske inte detta är det mest kostnadseffektiva sättet att minska olyckorna och det får man ta med i beräkningen om man nu skulle titta på denna lösning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar att det är känsligt att få körkortet ifrågasatt. Men om alla får sina behörigheter ifrågasatta löpande bordet det inte kännas så. Ändå surt att bli av med körkortet ifall man inte längre har reaktionsförmåga eller syn för det, men om alternativet är att människor dör får vi leva med det.

      Radera