söndag 16 juni 2019

Ny poddfavorit

Hej, jag heter Micke och jag är poddnarkoman.

Trots att jag lyssnar på poddar flera timmar varje dag har jag svårt att hinna med alla poddar jag vill, så det börjar bli ganska tufft att komma in på min spellista, men nyligen hittade jag (kanske från läsartips, jag minns inte) en ny börspodd, Kvalitetsaktiepodden. Eller ny och ny, 1,5 år gammal, men ny för mig.


Poddarna Ola och Claes verkar vara något så ovanligt som aktienördar utan att vara skittråkiga, men heller inte aspirerande komiker. De är bara börsintresserade, gillar att snacka aktier och dela med sig av sin investeringsfilosofi.

Det märks dessutom att de befinner sig på befriande behörigt avstånd från Stureplan. Jag förstår engelska och har dessutom följt börsen så pass länge att jag oftast fattar språket i aktiepoddar, men jag stör mig ändå på poddar som tävlar i att använda så många branschspecifika uttryck som möjligt när de ”provajdar kåntänt”. Visst pratar Kvalitetsaktiepodden ”aktiecase” men inte sådana som ”andörpörfåårmar”, om ni förstår vad jag menar. De tycks sträva efter att presentera investeringsidéer på svenska för vanligt folk.


Nu ska de (i likhet med onödigt många andra poddar) ta semester, men den som är nyfiken kan absolut hugga ett äldre avsnitt. Det är en annan bra grej här. En del börspoddar riskerar att damma redan dagen efter publicering, medan ett Kvalitetsaktiepodden-avsnitt kan funka i månader. Har inte lyssnat på alla, så jag kan när som helst ta tillbaka allt och påstå motsatsen. Men än så länge ger jag tummen upp.

16 kommentarer:

  1. Hur kunde du ha missat den? Gillar deras podd skarpt, särskillt deras prat om macro och teknisk analys! 😉 Jag har lärt mig en hel del av dem och har lyckats minska ner antalet riktigt misslyckade aktieaffärer tack vare lite nya insikter. Inga mer aktieraketer eller turn arounds för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag helmissat den, eller om jag helt enkelt haft fullt och inte gett ännu en ekonomipodd chansen.

      Det där med att sluta leta raketer och fånga knivar tror jag mest är en åldersgrej, eller kanske allmän rutin. Ju längre tiden går ju mer inser vi att det kostar mer än det smakar att försöka.

      Radera
    2. Tips: Lyssna på början av avsnitt 13, där herrarna gör sig lustiga över en annan aktiepodd.. 😀

      Radera
    3. Stor humor :-)! Även om jag tycker att just den podd det refereras till (Börspodden för den som inte orkar lyssna) har genomgått en kvalitetsförbättring på sistone.

      Radera
  2. Svar
    1. Och vips avslöjas att jag inte ens läst din årskrönika 2017 (eller åtminstone inte lagt den på minnet). Jag ber om ursäkt i efterskott.

      Radera
  3. Vilka andra poddar har tagit sig in på din podd-topplista, Micke?

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bred församling inom olika områden, men börjar jag rabbla kommer jag nog reta en och annan poddare som inte är med, så jag låter bli :-).

      Radera
  4. Jag har hört namnet, men också missat att lyssna på den. Jag får ge den en chans nu!

    SvaraRadera
  5. Kvalitetsaktiepodden och Sparo - då har man bäddat för sig både på intäkts- och utgiftssidan. Kul att du också gillart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag känner mig definitivt stabilare på utgiftssidan.

      Radera
  6. Finns äldre avsnitt som förklarar hur de värderar aktier och för en nybörjare så är de väldigt lärorika. Dessutom är Ola och Claes trevliga att lyssna på, märks att de kan sin sak och behöver inte hävda sig. Min no 1 pod, tillsammans med Tyngre Träningssnack så klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min känsla också. De kan sin sak och behöver därför inte skriva lyssnaren det på näsan, vilket är befriande.

      Radera
  7. Har missat denna podd. Tack för tips :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem!

      Och om någon funderar på om jag får pengar för det här så får jag inte det, helt gratis konsumentupplysning.

      Radera