söndag 24 november 2019

Jag har inte tid!

När mitt försäkringsbolag tidigare ville något skickade de ett brev. I fredags fick jag ett mejl där jag upplystes om att ”ett nytt digitalt dokument” upprättats. Men inte vad det innehöll, inte ens en hint. För att få veta det ombads jag surfa in på deras hemsida och logga in med bank-ID på ”Mina sidor”.

Det gäller din försäkring. Eventuellt.

Det kunde ju vara vad som helst, att de sagt upp min hemförsäkring eller kräver mig på pengar för en räkning jag inte betalat. Jag var väl inte jätteorolig, men tänkte att det måste vara något extraordinärt, för jag har aldrig upprättat ett konto eller elektronisk postbox där, så jag gjorde som det stod.

Väl framme fick jag leta en stund. Först gick jag till ”Meddelanden”, men där var det inget. Gick tillbaka till mejlet för att se om det verkligen kom från mitt försäkringsbolag eller om det fanns en länk där någon skumraskare i tredje världen skulle försöka lura av mig mitt lösenord. Nej då, en rimlig mejladress och ingen länk, så jag letade vidare.


Nu ramlade jag ur ”Mina sidor” och fick logga in på nytt. Sedan upptäckte jag att det låg under rubriken ”Dokument”. Följande text möter mig:
I detta försäkringsbrev finns viktig information om din försäkring. Vi rekommenderar dig att läsa igenom försäkringsbrevet noga och kontrollera att ditt fordon är rätt försäkrat.
Tre A4-sidor med tätskriven text. Ingen ledtråd om att något skulle vara nytt. Kanske förväntades jag leta upp det gamla försäkringsbrevet och jämföra mening för mening. Det skulle ta en kvart. Alltså ytterligare en kvart för vid det här laget hade jag nog redan lagt en kvart på det här tramset.


Det må vara ett I-landsproblem, men varför kan de inte bara mejla ut dokumentet?! Istället för att säga: ”Psst, vi vet en grej, men vi säger inte vad det är. Vill du veta får du leta.” Är det utveckling?!

18 kommentarer:

  1. Tror vi har samma försäkringsbolag. Får ett sånt mej varje månad typ. Har gett upp försöken att kolla upp vad det är för nåt. I övrigt ett bra bolag, så lite synd att de är så otydliga där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är du betydligt hårdare drabbad än mig. Jag har ett vagt minne av att jag kan fått det tidigare, men mycket mer än ett om året är det inte.

      Jag gillar dem också i övrigt (och ger mig fan på att konkurrenterna är likadana). Bara märkligt att de inte ställer sig frågan om detta beteende är något som uppskattas.

      Radera
  2. OT Täppas Fogelberg måste ut för nu ska ju Ring P1 "förnyas", in kommer nämligen: Göran Greider.
    Han tickar alla boxar som statsradion kräver, rena svärmorsdrömmen för moder Svea.
    Om han tackar nej får vi som tur är Helle Klein, för hon uppskattar och förstår ju värdet av en predikstol hon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helle Klein skulle säkert hoppa på uppdraget. Göran Greider tror jag inte skulle göra det. Han gillar visserligen att låta käften gå, men inte med okända människor i telefon, tror jag.

      Radera
  3. Är det nu vi ser de stora vinsterna med digitaliseringen tror du :)
    Känns lite som automatiserade idiotutskick, eller?
    Kan vara eu-lagar som kräver det också? Ta tex det där med att alla banker idag tvingas skicka ut daglig icke önskad epost så fort du har en position du ligger back i en viss procent. Det är ju definitionen av korkat. Men politiker anser säkert att det är smart.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. EU tvingar knappast ett försäkringsbolag att inte skicka ut dokument utan istället gömma dem under inloggning på sin hemsida. Mycket kan man beskylla dem för, men inte det.

      De där bankutskicken har jag missat. Och tyvärr beror det inte på att jag aldrig backar.

      Radera
  4. Att de inte inkluderar dokumentet beror säkert på GDPR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter märkligt. De kan väl mejla krypterat i så fall? Dessutom stod det inget av värde i dokumentet, jag hade inte reagerat om de skickat informationen som vykort.

      Radera
    2. Nu jobbar jag visserligen inte för ett försäkringsbolag utan för ett stort internationellt företag med privatpersoner som kunder. Vi skickar inte heller ut dokument över mail vanligtvis utan man ska då logga in för att ta del av det. Detta är på grund av GDPR.

      Radera
    3. Helt galet! Men det borde åtminstone inte vara förbjudet att berätta om det är något nytt i dokumentet eller ifall årets försäkringsbrev är identiskt med föregående års.

      Radera
  5. Antar du har LF, jag får också det där meddelandet ibland, har gett upp att försöka förstå vad det är, gissar det kan vara en efaktura eller nåt. LF är bra på mycket, men deras hantering kring digitala dokument, och speciellt efakturor är extremt rörig. Det krävs många klick för att hitta ens efakturor och titta på dem, och det går inte via appen, märkligt nog. Jag har i alla fall inte lyckats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag och jag delar din bild, men minst en person i kommentarsfältet spekulerar ju i att detta skulle bero på GDPR och i så fall borde alla andra försäkringsbolag ha ungefär samma rutin. Själv har jag - som vanligt - ingen aning.

      Radera
  6. Jag har fått sådana Mail med. Men vågade aldrig öppna det, Sen kom det på papper i brevlådan. Efter ca en vecka. Alltså bara att skippa och öppna, så kommer det med post

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, låter som en kanonidé! Om det funkar, vore ju snopet om det kommer krav istället.

      Radera
  7. Det är nästan en poetisk illustration över hur vi äter upp oss själva i vår strävan efter att gör allt korrekt. Jag har ju ett rätt ansträngt förhållande till GDPR och det var nog den sista kursen i att katalogisera kunduppgifter utifrån fem parametrar som gjorde att min exit ur gängse yrkesliv kändes som ett okomplicerat beslut (jobbade likt Anonym 17:33 då i en internationell koncern som såg potentiell bot om 5% på omsättningen som jobbig). Företagande får för sstort inslag av juridik och admin vilket sker på bekostnad av enkelhet och tydlighet (samt arbetsglädje om du frågar mig för jag är inte jurist som skott sig på EU:s GDPR-perspektiv).

    Få jurister vet (eller bryr sig om) att kunden har max ett klick och två sekunders intressespann när det gäller att ta till sig ny information.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem har inte ett ansträngt förhållande till GDPR? Möjligen de byråkrater som ser en chans att skylla krångliga rutiner på en yttre fiende.

      "Eller bryr sig" tror jag passar bättre. Eller - ännu värre - det kanske passar dem utmärkt att man numera kan "gömma" besvärande info i GDPR-labyrinter.

      Radera
  8. De borde ju inte vara så svårt för dem att skicka en "diff" där men tydligt kan se ändringarna, exempelvis gulmarkerade. Tror det är väldigt få som faktiskt läser alla sidor..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde vara väldigt enkelt, och att skicka flera sidor tättskriven text ger ju sken av att de vill smuggla igenom något obehagligt. För precis som du säger är det nog många som inte läser.

      Radera