Då och då framkommer exempel på att
människor lurats på pengar från sitt bankkonto. Oftast av företag
de anlitat, men som dragit mer från kontokortet än överenskommet. Det kan både bero på medvetna bluffar och
misstag gjorda av medarbetare och datorer.
Det underliga är väl att folk
inte märker att de har för lite pengar på kontot och kollar varför. Har man fått en dålig växlingskurs när man betalt en middag
på utlandssemestern är det kanske lätt hänt, men det finns så
mycket konstigare exempel.
Det kan vara en kostnad som dragits två
gånger, och det kan gälla tusentals kronor. Eller också upptäcks
att teleoperatören dragit några tior mer än man ska varenda månad
i upp till ett år. Jag upplever att tidningar och radioprogram är
fyllda av dessa historier och gemensamt för samtliga är att det
alltid tagit en bra stund innan den drabbade upptäckt det hela. De
har inga rutiner för att kontrollera saldot på sina konton, sparar
inte kvitton och avtal och ögnar på sin höjd igenom kontoutdraget
som hastigast. Så länge det hela tiden finns pengar till
nästkommande köp upplevs inte problemet.
Det som händer när man kommer till
sin leverantör flera månader i efterhand för att klaga på att man
fått betala för mycket är att man signalerar osäkerhet, visar att
man inte har koll. Är det ett företag man har löpande affärer med
kan problemet ha hunnit förvärras, och om man inte klagat första
gången man fått betala för mycket kan det såklart uppfattas som
att man varit nöjd och belåten, så länge inte pengarna tog slut.
Är det å andra sidan engångsaffärer är problemet istället att
motparten inte har någonting att vinna på att reda upp situationen
eftersom alla inblandade vid det här laget vet att
affärsförbindelsen redan är avslutad.
För bara tjugo år sedan hade vi inga
internetbanker. I bankböcker fylldes ränta och annat i manuellt och
man hade kassaböcker där man själv fick föra in sina
transaktioner. Nu är allt som krävs att man loggar in på sin
internetbank och kollar att uttag och insättningar stämmer, men jag
tror banne mig att de flesta hade bättre koll på sina konton förr!
Själv kollar jag internetbanken så
fort jag gjort ett kortköp eller en räkning gått iväg. Och –
lika viktigt – att de som ska betala pengar till mig också gör
det. När jag inte fått betalt för en faktura på förfallodagen
skickar jag följande morgon en påminnelse. Varje gång, utan
undantag. Inte ”Var fan är mina pengar, era jävla svin?!”, jag
ber dem bara artigt kontrollera att pengarna är på väg. Oavsett om
det är små eller stora belopp och små eller stora kunder. Detta
för att visa att jag har koll. Det gör mig inte immun mot lurendrejeri, men den som står upp löper mindre risk att bli överkörd.