torsdag 4 oktober 2018

Prata pengar i hushållet!

För drygt två år sedan skrev jag ett blogginlägg om ekonomi i parförhållanden, men eftersom bloggen hade en bråkdel så många läsare på den tiden är det nog inte så många som läst den.

Frågeställningarna finns dock kvar. När människor skiljer sig verkar det sällan vara barnen man bråkar om, man bråkar om pengar. Och det har man gjort redan tidigare, merparten av världens familjekonflikter är kopplade till ekonomi och de tycks sällan uppstå för att man pratat för mycket. Istället låtsas man som att ämnet inte finns ända tills det blir så påtagligt att det nästan blir löjligt.


Hur kan man inte snacka ekonomi i ett förhållande? Vad snackar man om då? Väldigt mycket i människors liv landar ju förr eller senare i privatekonomi eftersom det är den som avgör vad man har råd att göra, vad man har råd att låta bli och vad man kan införskaffa för att på olika sätt förbättra livet.

Kanske slår de också bort ämnet i tankarna och även inför sig själva låtas som att ekonomi inte är ett ämne som behöver lyftas förrän plånboken är tom eller fogden knackar på dörren. Men hur länge funkar det? Måste man inte vara bra blind för att inte upptäcka att ekonomi inte går att välja bort?


Oavsett vem som betalar räkningar eller handlar, om man har gemensam eller åtskild ekonomi, kan vi inte bara enas om att privatekonomiskt ansvar är en viktig del av att vara vuxen och att vuxna personer i ett förhållande kommunicerar med varandra om sånt som är viktigt?

30 kommentarer:

  1. jag vill ju inte va den som kastar första stenen, men trodde du levde ensam? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt, men som nästan alla människor har jag växt upp i en familj och känner och ser hur par agerar kring ekonomi, så jag tänkte inte låta det hindra mig från att ha åsikter.

      Häromdagen hörde jag en debatt om självmord där ingen av deltagarna själva hade tagit livet av sig ;-).

      Radera
    2. Och där kom teet ut genom näsan,,,,,, asgarv

      Radera
  2. Håller helt med dig, viktigt att kunna diskutera ekonomi som gäller familjen. Och detta är nog tyvärr inte ovanligt att det inte funkar, för mig personligen var det en stor orsak till en separation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och pengar är ju så kul också! Öppnar dörrar, skyddar mot problem, skapar framtid...

      Radera
  3. Jag har en fru som är totalt ointreserad av privatekonomi. Hon är dock ekonomiskt och har sunda värderingar, så inget problem i praktiken. Hon månadsparande i Indexfonder, hon får de flesta fördelarna du beskriver. Hon är helt enkelt inte intreserad men vill gärna ha tryggheten/friheten.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är man ju ändå i samma världsdel, när bägge förstår sparandets nytta. Många kanske önskar att kunna prata kvartalsrapporter vid matbordet utan att den andra gäspar, men så länge man inte försöka mixa en Sparo med en Slösa får man vara nöjd.

      Radera
    2. Jag försöker diskutera sådana intresanta saker ibland men det tas inte emot väl :-) Kan också nämna att frun är företagare och inte okunnig, utan bara ointreserad.

      Men tror som du säger att värderingarna är viktigare än intresset.

      Radera
    3. Det är nog sunt att man har olika intressen i livet. Om inte annat blir ju omgivningen galen på sådana där par som tycks sammanväxta, där bägge har exakt samma intressen, umgänge och åsikter.

      Radera
  4. I min familj har vi istället ordnat det som så att frugan står för konsumtionen, och jag för pengaflödet. Lugnast så :)
    Skämt åsido så är hon inte intresserad ett dugg av ekonomi, fast det har blivit betydligt bättre sedan vi träffades, så hon lyssnar på mina värderingar. Men hon ser inte riktigt värdet i att bygga en pengabinge. Det hade vart trevligt om man var 2 som drog åt samma håll, men nu är det inte så. Bara att acceptera.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckas bägge acceptera det så är det ju inget problem, eller åtminstone ett hanterbart sådant. Det låter ju som att ni har kompromissvilja också.

      Radera
  5. Underbar bild på elefanten i rummet!
    Den kommer jag låna vid tillfälle.
    Bra & intressant temaval för din spaning & bra skrivet.
    Som vanligt. :-).
    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag blir rent generad av dylika lovord.

      Jag gillar också elefanten.

      Radera
  6. Min bättre halva (som jag förövrigt trivs enormt bra med) och jag diskuterar ständigt ekonomi, spekulerar också i aktier. Vi har dock lejonparten av vårt kapital i div fonder. Hon blir dock tosig på mig när jag för mina lekpengar spekulerar i diverse certifikat med osunt hög hävstång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får väl påpeka att många köper bildelar, motorer, elgitarrer eller golfutrustning för sina "lekpengar" och det ger aldrig någon avkastning :-).

      Radera
  7. Jo, vuxna brukar diskutera viktiga saker. Problemet är väl snarare när de är för korkade för att ens fatta hur privatekonomi funkar? Jag har nog aldrig träffat ett par som inte diskuterat sin ekonomi, däremot flera par som har diskuterat det men ändå inte riktigt fattat hur de ska få ekonomin att gå ihop (trots bra löner)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du låter ju mer cynisk än... jag :-)! Du har rätt, man ska aldrig underskatta folks dumhet. Fast jag har träffat par som verkligen aldrig pratar ekonomi, åtminstone inte med varandra.

      Radera
    2. Jag skyller på min man-cold! :)
      Hur lyckas man undvika att prata ekonomi om man bor ihop och har familj ihop? Jag fattar verkligen inte! Det är säkert samma par som aldrig snackar sex och känslor heller...

      Radera
    3. Haha, krya på dig :-). Inte från cynismen, den är ett sundhetstecken i ett sjukt samhälle.

      Man tror väl att problemen ska försvinna om man inte låtsas om dem. För jag tror att man bör ha problem först, och förmodligen hänger allt ihop - små problem blir större när man inte pratar om dem.

      Radera
    4. Haha, tack! :) Cynismen är djupt rotad i min ryggmärg, så den går inte att få bort.

      Små problem blir definitivt större om man inte pratar om dem. Jag ser ju iofs att man hellre snackar om det innan det blir ett problem...

      Radera
    5. I en perfekt värld hinner ingenting bli ett problem, men det är vi ju alldeles för cyniska för att gå på :-).

      Radera
    6. Så sant, så sant. Oss lurar dem inte! ;)

      Radera
  8. Man blir så jäkla trött Sparo, något som inte tillhör dagens ämne men måste bara ta upp det.Nu har jämnstålldsmyndigheten skänkt en halv miljon till att menscertifiera arbetsplatser. Kvinnor som nojar för att de har mens, vad blir nästa steg fiscertifiering/ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du att du tillhör den lilla extremistiska grupp människor som tycker att det pratas tillräckligt om mens i offentligheten?!

      Skojar bara, visst blir man trött och visst måste jag skriva ett inlägg om det.

      Radera
  9. Absolut en förbättringsåtgärd i mitt förhållande, men det går ändå rätt bra. Varje månad så för vi över en summa pengar, oftast en fastställd procentsats av nettolönen, till ett gemensamt konto. Det brukar vara en rätt hög procentsats, men det som kvarstår får man göra vad man vill med utan inspel från den andre. Det tycker vi funkar rätt bra. En helt gemensam ekonomi där man måste fråga om lov för att köpa saker till sig själv, det vore astråkigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror som du att en helt gemensam ekonomi inte är optimal för särskilt många. Även om den andra är okej med ens utgifter känns det kanske oansvarigt att shoppa loss för gemensamma pengar, som att man borde fråga om lov.

      Radera
  10. Jag och min fru är inte på samma planet vad gäller ekonomi. Hon anser att varje krona ska levas upp med en gång, med motiveringen man vet inte hur länge man lever. Jag däremot hatar ovissheten att veta om pengarna räcker eller inte. Om något typ värmepumpen brakar tex. Jag har under ganska lång tid sparat i aktier och med tur o träning skrapat ihop en betydande summa. Nu knakar det i fogarna och jag känner mig dum som sparat då hon nu helt plötsligt intresserar sig för pengarna och vill ha hälften. Hur ska man handla i en sån situation? Plocka ut allt och bara blåsa pengarna ENL hennes devis. Ge bort dem till nån God sak eller liknande. Vill inte att slösa ska glida in på ett bananskal och få ta del av något hon motarbetat tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vilken soppa! Vore jag du skulle jag skaffa en bra advokat INNAN fogarna släpper. Att nu blåsa pengarna skulle inte straffa henne mer än det skulle straffa dig.

      Radera