torsdag 2 juni 2016

Barns sparkunskaper

Varenda ekonomibloggare verkar lära sina barn allt de kan om sparande, aktiehandel och dubbel bokföring, men hur går det med resten? Såg en gammal undersökning från Intrum Justitia som sa att svenska föräldrar är näst sämst i Europa på att lära sina barn om privatekonomi. Sämst är Storbritannien. Bäst påstås föräldrar i Ungern och Grekland vara. Ungern fattar jag, men Grekland?! Det är ju inte precis ett land med svart bälte i sparande.

Har svenskar helt enkelt haft det för bra och därför inte tränat upp sin krismedvetenhet? Eller handlar det om att de första curlingbarnen nu kommit upp i gymnasieåldern och på allvar börjar få lida av att mamma och pappa skonat dem från alla problem och beslut som format tidigare generationer till att bli vuxna?


Min känsla är att svenska föräldrar inte heller får någon vidare hjälp från skolan med att ge barnen privatekonomiska verktyg för att klara sina liv. Hallands floder, grekisk mytologi och namnen på viktiga karaktärer i sagoboken Bibeln har alltjämt större plats i undervisningen än handfasta råd om budget och sparande.

Detta resulterar i sin tur gissningsvis i minst en generation som bara hjälpligt förstår orsak och verkan av privatekonomiska beslut. Det ligger i människans natur att utvecklas med ålder vare sig vi vill eller inte, men jag tvivlar på att en femtonåring som är oförmögen att hushålla med sitt studiebidrag kommer att bli ett sparorakel när han eller hon flyttar hemifrån bara för att inkomster och utgifter växer.


Det pratas om bobubbla, att bostadspriserna ska ner och att många kommer att få gå från hus och hem när räntan så småningom tar fart. Senast var det Anders Borg som varnade. Jag är mer nyfiken på vad som ska hända när dagens barn och ungdomar ställs i en verklighet när räntan inte längre är 0 (eller ännu lägre) utan kanske +5 %. Kommer de som inte upplevt ränta och som uppenbarligen inte fått den förklarad för sig av föräldrar och lärare att kunna hantera den situationen? Knappast.

Men notera att jag skriver att jag är nyfiken, inte rädd för vad som då kommer att hända. Att det går åt helvete för Sverige ser jag som oundvikligt alldeles oavsett. Däremot kommer det att ge oss som har pengar och kunskaper ännu fler möjligheter. ”Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.” - Matteus 13:12. Se där, bibelkunskaper kanske inte är helt värdelösa, trots allt.

10 kommentarer:

  1. Ja, svenska barn är bortklemade och bortskämda. Inte barnens fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, kunskap kommer ju inte av sig själv och man kan inte begära att barn ska ut och skaffa sig lärdomar de inte ens vet att de saknar. Får man det inte från föräldrar eller skola är läget mer eller mindre hopplöst.

      Radera
  2. Är nog föräldrarna mera än skolan som förändrats till det sämre, var inget större fokus på ekonomi på min tid heller i undervisningssammanhang vad jag minns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Jag fattar inte varför man fokuserar hemkunskap på att baka och laga mat. Viktigt det med, men mindre än privatekonomi. Och så idiotämnet barnkunskap på det. Tacka tusan för att sms-lån säljer som smör i solsken!

      Radera
  3. Att skämma bort sina barn är nog ingen bra idé, Har själv sett hur det kan gå! Det ända inom ekonomi i skolan är väl lite om företagsekonomi??
    Här hemma har vi börjat lite smått med veckopeng, så den lille får handla lite själv och se vad det räcker till.

    Går ju bra så länge det finns kontanter att tillgå, blir lite svårare att förstå om det bara finns pengar på kort..

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick inte läsa någon företagsekonomi förrän på gymnasiet, och då är man ju nästan vuxen (eller var åtminstone då). Det hrä borde in på högstadiet som allra senast, tycker jag.

      Ja, kreditkort är nog inte toppbra pedagogik :-).

      Radera
    2. Om man inte kan grundläggande mattematik så är det nog ingen idé. Problemet med svenska skolan är att samhällskunskap tar upp all skoltid (min åsikt) och läxtid. Så var det där jag jobbat. En klass i 8an kunde allt om Afrikas länders gränser men inte procenträkning // Aktiemamma

      Radera
    3. Bedrövlig prioritering! Logiskt sett kan man klara sig hela livet utan afrikanska geografikunskaper (och bibelkunskaper, mytologi, utrotade skalbaggar mm), men utan grundläggande matte är man handikappad.

      Radera
  4. Bibelversen handlar om tro, dvs åt den som har tro skall det ges så mycket mer i gemenskap med Jesus. Men den som inte är äkta och ärlig i sin tro, åt honom tas även det han tror han kommer att få av Herren på den yttersta dagen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag anade att det var någon hake, men citatet funkar säkert även för ekonomi eller annat som är relevant även i dagens samhälle.

      Radera