tisdag 21 februari 2017

Volvo Cars

Strax innan jul började det glunkas om att Volvo Cars är på väg att börsnoteras, när några stora institutioner klev in i bolaget. Sedan dess har bolaget gett ut nya A-aktier och beslutat att ansluta dem till Euroclear. Till synes verkar allt göras som förberedelser för en notering på Stockholmsbörsen.


Jag vet inte vad de ska där och göra, men det kan finnas flera skäl till det, de flesta väldigt ekonomiska. Det märkliga tycker jag är alla människor som tror stenhårt på bolaget och nästan oberoende av villkor är beredda att skyffla in sina pengar.

Så här ser jag på saken. Volvo PV var en fantastisk bil. Volvo Duett möjligen ännu bättre. Amazonen var en snygg modell, men alla som kört Amazon vet att den inte precis låg som ett strykjärn på vägen. Volvo 140, 240 och möjligen 740 hade också sina poänger även om Volvo Personvagnar – i mitt tycke – vid det laget hade börjat tappa det.


Genom historien har bilmärken gått från älskade till hatade och tvärtom. Ta bara hur synen på japanska bilar ändrats från att de först började bli vanliga i Sverige och ansågs vara billigt skräp. GM har väl gått i motsatt riktning, från toppkvalité till överprisad smörja. Volvo har åtminstone från 90-talet och framåt varit ett ganska dyrt bilmärke mest känt för sin höga bränsleförbrukning. Inte särskilt snygga, inte ett premiummärke, inte... någonting.

Jag kan absolut tänka mig att hoppa på en introduktion i Volvo Cars eller äga aktier en längre tid ifall priset känns rätt, men jag skulle inte tälta utanför börsen för att komma först i kön, det kan jag säga redan nu.

33 kommentarer:

  1. Ah vad jag saknar min gamla 240. Att köra eco-drive för att komma under 1 liter per mil, den manuella choken som var lika känslig för beröring som en såpbubbla och alla verktyg och bra-att-ha-saker i kofferten.

    Även att få bakhjulssladd och att byta lampor själv kan jag sakna idag.

    Teckna aktier? Tja, kanske som du skriver Micke men inget tvång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bara en sån sak som att kunna byta lampor själv på bara några sekunder! Och tändstift, -kablar, fläktrem... Men det gäller ju tyvärr inte bara Volvo utan alla märken. Tänk om pendeln skulle slå tillbaka och något företag börjar sälja bilar där man strävar efter användarvänlighet.

      Radera
  2. Vad jag funderar på är vad folk i andra länder har för syn på Volvo? I Sverige så är den på gott och ont en Svenssonbil oavsett hur lyxig den är. En XC90 är mer svensson än en BMW eller Mercedes även om volvon är dubbelt så dyr skulle jag vilja påstå. Funkar premium grejen utomlands?

    För den som vill ha storpackande arbetshästar (typ 240 på sin tid) så är det nog snarare Skoda som gäller idag...eller nåt asiatiskt...Volvo är rätt långt ner på den listan. Som av en händelse så gav vi bort en av våra bilar i dagarna vilket jag firar på bloggen idag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror (med betoning på tror) inte att de lyckats få premiumimage någonstans. Volvo är i bästa fall känd för sin säkerhet, i sämsta för sin bränsleåtgång, men mest av allt tror jag den ses som lite tråkig. Det lär inte flyga i länder där det inte ligger en Volvoverkstad i varje kommun.

      Alltid finns det något att fira, även om att ge bort bilar känns som en lite desperat anledning. Själv ska jag sätta mig i bilen och åka och veckohandla. En Volvo...

      Radera
  3. Varför ha bil, när risken är hög att den blir uppbränd på natten?

    Brändes 1 600 bilar i Sverige förra året. Det ger ett utslag om 1 person på 6250 personer kommer få sin bil uppbränd under 2017.

    Är det värt risken att ha bilen kvar på parkeringen? Bor man i en "no-go"-zon, kan man rimligen säga att risken är betydligt högre, kanske 1 på 100.

    En av mina bekanta blev uppringd på natten:

    "Hallå, är de Ronny."

    "Ja, vad är det, jag ligger och sover."

    "Det här är polisen i Södertörn. Din bil blev nedbränd i natt av ett par gangsters."

    "Va, jaha, jag hade det på känn, det bränns dag och natt här."

    Min bekant är boende i sköna, behagliga, gemytliga, pittoreska Hallunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bodde jag i Hallunda skulle jag lägga alla pengar på ett nytt boende.

      Radera
    2. Ja, men alla har inte de möjligheterna. Jag hade förut samma inställning som du, och frågade en arbetskollega varför han inte flyttade från Alby? (Han var grek och invandrade under 70-talet med sin familj till Sverige från Grekland. Han röstade förövrigt på SD.) Han svarade: "Alla har inte den möjligheten." Han hade därmed inte ekonomiska möjligheter att flytta till ett svenskt område. Man kan väl säga att han skulle kunna ta ett annat arbete och tjäna mer pengar, men alla har kanske inte förmågan eller drivkraften att göra det (eller andra omständigheter, depression, muskelsjukdom, besvär etc.).

      Men visst, han kunde faktiskt arbeta mer för att få ihop till en bättre livssituation och ta sig från invandrarghettots bakgård, anser jag efter att ha mött honom. Så dyra som priserna är nu har jag ändå mer förståelse för hans situation. Alla vill inte ta ett lån och ha en skuldkvot på 600 % av ens bruttoinkomst. Alby är då ett billigare alternativ och ger lägre skuldkvot. '

      Värre är det för de svenskar som menar att de ska ha bostad från staten och absolut inte vill flytta till ett invandrarghetto, trots att de röstat för fler sådana genom att lägga en röst på ett av de invandrarvänliga partierna. Vi som röstat på invandrarfientliga partier har ändå varnat för utvecklingen.

      Radera
    3. Nej, jag förstår att alla inte har möjligheten, eller ens viljan att flytta. Jag svarade bara på hur jag skulle ha prioriterat i det läget. För faktum är att områden som Hallunda och Rinkeby inte är så mycket billigare att bo i än i förorter där det brinner färre bilar.

      Radera
    4. Hallunda verkar priserna ligga ett snäpp högre än i Rinkeby. Jämför jag en liknande lägenhet på 60 kvm i Rinkeby mot Järfälla (där det brinner färre bilar), är det 30 % lägre pris i Rinkeby. Det är faktiskt mycket pengar när det handlar om 3 miljoner. Alltså 1 miljon mindre i utgift och kan betyda att skuldkvoten sänks från 600 % till mer rimliga 400 % av bruttoinkomsten.

      Radera
    5. En miljon är inte kattskit, men jag tycker att det är märkligt att det ens lägenheter för två miljoner i Rinkeby, oavsett storlek.

      Hallunda är ännu konstigare. I Rinkeby har man åtminstone gångavstånd till många arbetsplatser i Kistaområdet, och till grönområden på Järvafältet. Hallunda kändes som bara betong och misär redan när jag var där senast, för 30 år sedan.

      Radera
    6. Det är mycket pengar och den där miljonen kan betyda mycket vid en ränteuppgång, arbetslöshet eller andra trångmål.

      Nja, jag bor ju i Botkyrka (i de svenskare delarna) och Hallunda har nog lite färre problem än Rinkeby. I alla fall är det mindre stenkastning, bränder och oroshärdar i Hallunda. Inte att föredra. Men det finns grader i helvetets ghetton.

      Fast visst är nog mitt område om tre eller fem år en oroshärd också. Man får gilla läget. Man kan inte alltid enbart flytta när det kommer flera hundra tusen människor från Mellanöstern och Nordafrika. Vi bor här och måste leva våra liv.

      Radera
  4. Vi har pratat om det tidigare Sparo och jag tror inte på Volvo. De har bilar som ingen utom svenskar (nästan) vill köpa och de är felprissatta enligt mig. Däremot kanske du har övertygat mig om att det kan vara bra att teckna aktier i dem när de introduceras...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag ingen aning om jag kommer att teckna aktier (om vi ens får chansen). Jag har i princip slutat med IPO:er eftersom man aningen får en tramspost, eller också får man full tilldelning och då kan man vara säker på att aktien går ner i källaren.

      Radera
    2. Jag har en V90 och måste säga att det är en fantastisk bil. De har verkligen lyckats med denna modell, med tanke på prislappen. Jag har för mig att bilen är subventionerad i Sverige, annars skulle de tappa väldigt mycket på tjänstebilsmarknaden. Det är nog inte något kineserna vill.

      Radera
    3. Känns som att du slår huvudet på spiken här. Om bilen kräver subventioner för att gå att sälja borde det bli svårt i de 99,999 % av marknaden som inte är Sverige.

      Radera
  5. Jag kliver in i denna diskussionen med attityden: -Foten i klämm? Jajjemän!
    Noterar om inte helt galna så i vart fall ganska felaktiga påståenden i flera inlägg ovan.
    Micke du behöver inte tälta utanför börsen du kan få sova i bagageutrymmet på min V-70 :-)
    Volvo var besinslukande omoderna och verkligen en svenssonbil fram till runt 2010 skulle jag vilja säga. Visst, praktiska och säkra men ni har missat den resa Volvo har gjort utvecklingsmässigt. Ni kan inte jämföra dagens fantastiska bilar med gårdagens. Volvo är verkligen ett premiummärke, har ni ens varit ute och kört XC90, V/S-90 eller ens XC60? Volvo ligger i framkant och är världsledande på många områden, säkerhet, komfort, design, självkörande bilar osv. Utvecklingen fortgår och Volvo driver den, andra tillverkare tvingas hänga på. Nog om detta men till tvivlaren, ta en provtur i en årsmodell 2017/2018 och återkomm.
    Om jag skulle köpa aktier i bolaget? Troligen eftersom Volvo både nu och långsiktigt kommer att tillverka en produkt i världsklass, har en bra ledning, utvecklas och tjänar pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag jämför verkligen inte dagens Volvobilar med gårdagens. Gårdagens var ju snygga och i jämförelse med konkurrenterna inte särskilt törstiga (jag snackar nu Amazon och bakåt). Idag är de skitfula och inte konkurrenskraftiga på något sätt. Jag har aldrig hört någon utanför Sverige eller Volvoledningen kalla Volvo för ett premiummärke.

      Radera
    2. Att något är snyggt är subjektivt och i betrakatarens öga så att jämföra dåtidens bilar med dagens är bara ett tyckande. Om 30år kanske du tycker att dagens design är snygg och hade du tittat noga så har man snott linjer från P1800 modellen till dagens bilar.
      Är inte Volvo konkurenskraftiga? Ok, var det 2015 som Volvo var bäst säljande märke i Tyskland, Tyskar som är extremt kräsna valde alltså Volvo istället för BMW,Audi osv. Om Volvo inte varit konkurenskraftiga hade de varit döda för länge sedan, kolla SAAB.
      Vänta lite nu, Du brukar vara väldigt insatt i ämnen du diskuterar men bara för att du inte hört något betyder det att det inte inträffat? Har du sökt några klipp eller uttalande som Volvos ledning gjort de senaste 3 åren? Motorjournalister Världen over hyllar Volvobilarna och erkänner att det är ett premiummärke,inte bara som etikett utan dagens Volvobilar andas verkligen premium rakt igenom.

      Radera
    3. Jag har aldrig påstått att mina åsikter om själva bilen är annat än subjektivt tyckande. För övrigt tycker jag att P1800 är en av de fulaste sportbilar som gjorts (och då tycker jag ändå att sportbilar generellt är ganska fula).

      Allt är relativt, det har funnits mindre konkurrenskraftiga företag i världshistorien. Såklart! Jag säger ju att jag till och med överväger att köpa aktier vid en IPO i Volvo.

      Men nej, jag har som sagt inte hört att någon utanför Sverige eller företaget kallat Volvo för premiummärke. Jag säger inte att det inte finns någon som gjort det, men jag har inte hört det.

      För övrigt är detta ett blogginlägg, inte en doktorsavhandling. Det betyder inte att jag inte gör research, men vi får väl ha lite gradskillnader ändå. OM Volvo Cars börsintroduceras kommer jag gräva mer i ämnet, men om du har någon länk till objektiva röster som kallar Volvo premiummärke får du gärna presentera dem. Jag är inte faktaresistent.

      Radera
    4. Naturligvis, det din blogg och du skriver vad du vill på den med all rätt och skillnaden mellan en avhandling och en blogg är milsvid. Lite av meningen med din blogg måste ju också vara att du får mothugg en o annan gång av oliktänkande och jag högaktar faktiskt folk som kan ändra sig inför fakta så heder åt dig.

      Om du godtar vad ex. motorjournalister från utlandet skriver så bidrar jag med denna länk om XC90:

      http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150212/volvo-xc90-har-ar-betygen-fran-de-internationella-tidningarna

      En länk om nya V90cc:
      http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170129/volvo-v90-cross-country-provkord-test-betygen-internationella-tidningar-hyllas-av-pressen/

      Radera
    5. Mothugg är absolut önskvärda! Och självklart vill jag läsa utländska motorjournalisters syn, för som vi ju varit inne på (kanske framförallt jag, men där har jag inte fått mothugg) tenderar svenskar att ha en mer positiv syn på sånt som är eller åtminstone anses svenskt.

      Kanske letar jag fel när det gäller Volvo, men den första artikeln tyckte jag inte var så positiv. Särskilt inledningen om att XC90 ska "rädda Volvo" (låter inte stabilt att de behövas räddas), men också avsaknaden av knappar på skärmen.

      Men återigen, själv tycker jag att det är ett plus om bilen har fönstervevar istället för elhissar, där lägger jag ribban.

      Radera
  6. Volvo är alltmer ett premium märke vilket folk i utlandet börjar tycka. Eftersom jag bor i närheten där de tillverkar motorerna till Volvos motorer, så har jag testat de nya bilarna på den nya plattformen och WOW!
    Om du inte testat, våga testa och få en ny upplevelse:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innovationer inom bilindustrin är verkligen pärlor för svin när det kommer till mig. Jag tycker att utvecklingen har gått bakåt sedan början av 60-talet.

      Radera
    2. Jag har haft massa gamla bilar inkl en Saab i 10 år
      Nu har jag en XC60 på gamla sättet, kommer ny i vår tydligen, och klart bästa bilen jag haft!
      Men klart folk har olika smaker

      Radera
    3. Ja, jag överdriver inte när jag säger början av 60-talet. När folk brukar prata om "gamla bilar" menar de bilar som är 10-15 år gamla, jag menar 50 år och uppåt.

      Radera
    4. Jag är rädd om mina barn när de är med i bilen och säkerheten otroligt bättre än på 50-60 talet

      Radera
    5. Det sägs så, men jag har krockat med 90-talsbilar (det är nytt för mig, okej...;-) ) och med 60-talare och vore jag tvungen att göra det igen skulle jag välja 60-talaren varje gång. Ska man krocka med en annan bil vill man vara tung.

      Radera
  7. Hej,

    Läser din blogg, men har inte kommenterat så ofta. Jag uppskattar blandningen av ämnen, både privat ekonomiska, iakttagelser från samhället och aktier. Ligger helt i linje med mina intressen. Denna inledning kan du se som ett "tack för en bra blogg", eller bara bortse från den. Nu till frågan: hur tänker du kring "om priset är rätt på Volvo". Hur utvärderar du priset (modeller, tankar, jömförelser?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, både för att du läser och att du uppskattar!

      Bra fråga! Jag tycker att det är svårt att göra detta, vilket är en anledning till att jag är oerhört försiktig med börsintroduktioner. Volvo är ändå enklare att jämföra än när ett betydligt nyare företag i en mindre mogen bransch börsnoteras för då känns det ibland som bingo.

      Nu har vi ju inte sett erbjudandet än (eller om det ens blir ett), men förutsatt att de sätter ett fast pris bör det gå att jämföra nyckeltal som P/E och EV/Sales med andra företag. Fast det kommer ändå återstå frågetecken. Nu har vi väl ingen renodlad biltillverkare på Stockholmsbörsen och det blir inte helt rätt att jämföra nyckeltal med företag på andra börser. Skulle det börsnoteras en teleoperatör eller matproducent blir det lättare.

      På plussidan kommer det skrivas och talas jättemycket om Volvo inför en börsintroduktion och då har jag ett hum om vilka förståsigpåare jag ska lyssna särskilt mycket på. Men i slutändan blir det ju alltid en chansning.

      Radera
  8. Du har inte kört en Volvo från 2014 och framåt, eller hur? Har en 2015 V70, bästa bil jag haft i alla kategorier, Volvo är en premium bil, du kan inte säga något annat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. Jag har inte kört en sprillans Volvo och jag kan inte säga något annat än att din V70 är den bästa bil du haft.

      Alldeles oavsett det går inte mina tankar till huruvida jag ska köpa en ny Volvo (för det ska jag inte) utan om jag skulle vilja köpa aktier i Volvo Cars. Jag köper ibland aktier vars produkter jag inte alls gillar, eller undviker aktier i företag jag gillar. Ibland går det hand i hand, som i Com Hem som jag aldrig skulle drömma om att köpa eller bli kund i, men jag skulle kunna köpa Ica-aktier trots att jag inte handlat på Ica på tjugo år. Så det är lite grann en annan frågeställning.

      Radera
  9. En liknelse till Volvo är hur jag resonerar kring H&M. Jag har inte begripit varför H&M är så populära eller hur mycket folk handlar där. Jag har köpt någon skjorta, hängslen och lättare plagg till festen, inget mer. Men damer verkar handla kjolar och underkläder medan killar handlar byxor och jackor? Jag vet faktiskt inte ... men jag äger H&M för att det sagts att det bolaget ska man äga och är Stockholmsbörsens starkaste bolag.

    Fördelen med H&M är att det går att hitta någonting till alla. Men att handla flera plagg som är snygga har jag inte erfarenhet av.

    Jag har skurit ned i bolaget rejält och ska se om de kan bli lönsamma 2017 eller början av 2018.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har handlat en del på H&M, från strumpor till kostymer, och gillar deras butiker, men inser samtidigt att det inte är mig de går runt på. Min förhoppning (för jag äger också H&M) är att kidsen ska fortsätta handla där och att bolaget ska hitta rätt bland koncepten igen.

      Radera