måndag 20 januari 2020

Fejkade varumärken

Jag fick ett mejl från Net-Flix. Netflix, tänker du. Nej, Net-Flix. De ville uppmärksamma mig på att jag inte betalat och att mitt konto därför hamnat i viloläge. Nu har jag varken Netflix eller Net-Flix och anade att avsändaradressen info@j-stevia.or.jp inte var en officiell Netflixadress.

Det var såklart bara ett försök att fiska upp mina kontouppgifter och trots den förtroendeingivande avslutningen ”Vänligen skicka inte kreditkortsuppgifter via e-post av säkerhetsskäl” var de aldrig riktigt nära att lyckas.

Att dra nytta av andras upparbetade varumärken är annars inget nytt. Ni som var med på 80-talet minns förmodligen Sorbits tuggummi. Det var dåtidens Stimorol, kan man kanske säga. Plötslig dök Orbit upp och det kan inte uteslutas att Orbits tuggummi ville åka snålskjuts. Själv har jag alltid föredragit Nisses tuggummi med sin slagkraftiga slogan ”Nästan som ett riktigt tuggummi!”.


Säga vad man vill, ”ett paket fullt av gummi” är mer logiskt än den namnkunniga konkurrentens ”packet full of sunshine” med en reklamfilm i samma stil. Apropå solsken gillar jag kreativiteten i Sunbucks kaffe. Stjärna som stjärna liksom.


Ibland är det lätt att veta vad som var först av hönan och ägget, särskilt om äggen tryckts ner i en tub och kallas Svennes eller Kalles Kaviar. För övrigt kom pålägget Kalles Kaviar 42 år före det schweiziska ska- och reggaebandet med samma namn. Och många är vi som på semestern sett väldigt billiga ”märkesskor” från Adidas, Puma eller Nike. Eller åtminstone nästan.


Där får man åtminstone något, om än kanske inte riktigt den kvalitet man hade tänkt sig, men när Net-Flix eller Storytell ber dig skicka dina kontouppgifter (de enda uppgifterna om dig som de garanterat har ifall du verkligen vore kund) kan du vara säker på att det är en ren och skär bluff.

Fast en sak kan man vara säker på – det fungerar. Om inte väldigt många människor utan att tänka sig för klickade på länkar för att lämna ut lösenord eller installera trojaner i sina datorer skulle förfrågningarna minska. Det är marknaden som styr, även i bluffbranschen.

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Hyr kunde du ana att den mailadressen var fake? Du är verkligen en klipsk kille. ;)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är inte dum på det viset ;-).

      Radera
  2. Ett kul exempel är Wasa knäckebröd som ville jävlas med konkurrenten Leksands knäcke och lanserade ett billigt knäcke som de döpte till Mora. Tanken var dels att snylta lite men framförallt med det låga priset göra att orter i Dalarna känns lite billiga och "icke-premium".

    Nu gick det inte vägen utan man förlorade i rätten då det inte ansågs rimligt att baka bröd i Filipstad och döpa det till Mora. Men ett kul försök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut lovvärt :-)! En kompis till mig försökte starta ett företag med Mensträsk i namnet, men fick avslag eftersom hon saknade koppling till byn. Och då var det ingen konkurrens eller ortsdevalvering inblandad, hon tyckte mest att det var ett kul namn. Gissar att hon hade kunnat fått samtliga 30 bybor att godkänna firmanamnet, men det hade knappast hjälpt.

      Radera
  3. På stortorget i malmö finns shawarma king med i stort sett samma logga som Burger King 20 m ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt mig gissa att förhållandet mellan dem är lika varmt som mellan McDonald's och McDowell's:
      https://www.youtube.com/watch?v=djI_ret3S9g

      Radera
  4. Det är ganska vanligt det där ändå. Men att det funkar, år 2020? Rätt märkligt ändå.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å ena sidan borde konsumenterna bli mer vana vid internetscams. Det är mer naturligt att människor som växt upp med att handslag gäller inte greppar att det finns folk vars själva idé är att blåsa folk.

      Å andra sidan verkar mänskligheten rent allmänt bli dummare, så det är väl en dragkamp.

      Radera