tisdag 16 juni 2020

Höjd moms – jippie!

Nu ska jag försvara Skatteverket.

Företaget Voi hyr ut så kallade elscootrar. Det är alltså fordon som ser ut som sparkcyklar, men drivs med el, körs både på trottoarer och på bilvägar och däremellan ligger de som farthinder för rullatorer, synskadade och andra.


Varför förklarar jag vad en elsparkcykel är, det fattar väl alla? Nej, inte Voi, de tror att de hyr ut taxibilar eller tåg. Jag ser ingen annan förklaring till varför de valt att betala 6 procent moms istället för 25, en momssats som ”enbart ska gälla för transporter där en person transporterar en annan”.

Detta eftersom de anser att dessa helvetesmaskiner är miljövänliga, en faktor som överhuvudtaget inte påverkar momsen. För övrigt ser jag inte det miljövänliga. Elsparkcyklar ersätter självklart varken tåg eller bussar. I första hand är de leksaker för barn och hipsters, i bästa fall används de istället för cykel eller promenad, bägge mer miljövänliga. Och nyttigare.


Och det redan utan att ta hänsyn till att livslängden för Vois elsparkcyklar enligt dem själva är 2-3 månader, men enligt andra bara en dryg månad. Dessa maskiner är alltså en symbol för slit- och slängsamhället. Visserligen är jag ingen förespråkare av moms, men ska vi ha moms ska elsparkcyklar definitivt ha den högsta satsen. Gärna en miljöskatt också.

30 kommentarer:

  1. Äntligen!

    Måtte detta skräp försvinna från våra gator. Kan inte komma på en enda sak som är positivt med detta. 100 % dåligt alla kategorier.

    Och nu fick jag precis en sak till, de fifflar med skatten och gör egna bedömningar kring hur mycket moms de skall betala.

    Pinsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner likadant! Vissa fenomen har ingen uppsida - barncancer, elsparkcyklar, Charlotte Perelli...

      Radera
  2. Har detta företag någonsin gjort en krona i vinst? Det verkar inte så. Något säger mig att de försvinner av sig själva till slut för jag har svårt att se någon tjäna pengar på detta.

    Men uppenbarligen har någon en annan uppfattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte, men med den omsättningen på sparkcyklar har jag svårt att se att det ska bli några kronor kvar när alla utgifter är borträknade.

      Radera
  3. Varje gång jag till fots eller på cykel möter en person på en dylik tingest kan jag inte låta bli att lagom högt säga "Fjant!". Dock bär ju de flesta som transporterar sig på detta handikappade (de har uppenbarligen tappat förmågan att gå) vis hörlurar, så hittills tycks ingen ha hört mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är för finkänslig (konflikträdd) för att säga det högt, men det är svårt att inte tänka.

      Radera
    2. Ibland är "lagom högt" ganska lågt...

      Radera
  4. Antalet av dessa mackapärer har ökat kraftigt ("har exploderat" på journalistspråk) i Stockholms innerstad den senaste veckan eller veckorna. Tycker mig se minst tre olika firmabeteckningar på dem där de står i klungor i väldigt många gathörn.
    Däremot syns endast ett färre antal av dem som rullar in pengar till ägarna, antar att det måste vara huvudsyftet med dessa apparater - att de ska ge kraftig avkastning till aktieägarna alltså eller kan det vara mer än så?
    Kanske kommer det straxt även kommunalägda diton, skattepengar finns det ju alltid gott om till olika sorters projekt, jag menar äppleskruttar i all ära men nog smäller kommunala åkbrädor högre - för här kan ju alla kommuner enkelt se till att aktivt bidra till att inte världstemperaturen ökar med fem grader och inte heller vattenståndet ökar med fem meter. Det ska ju inte endast vara förbehållet privata aktörer, politiker är faktiskt även de goda medmänniskor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte tror jag att de bedriver sin verksamhet för att göra världen bättre (för det gör de inte), så visst handlar det om att tjäna pengar. Och inte alls omöjligt att de hoppas att kommunala/statliga pengar ska ordna vinsten åt dem.

      Radera
  5. Nästan alla som åker elskoter är unga och friska. De skulle lika gärna ha kunnat gå eller cykla.

    Att åka elskoter, eller tåg för den delen, är inte miljövänligt. Man får lätt det intrycket när man lyssnar och läser. Nästan alla tekniska transportmedel påverkar miljön i något led. Mer eller mindre förstås. /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lika gärna - hellre. Nästan ingen av oss får nog med motion.

      Och ja, elen är inte gratis för miljön, vilket det definitivt låter som i elbilsdebatten. Dessutom håller inga maskiner i evighet, i detta fall verkar de hålla i 40 dagar. Sedan belastas miljön med tillverkningen av en ny.

      Radera
    2. Det finns miljövänliga bilar, så säger biltillverkare, försäkringsbolag, banker, politiska partier, journalister mfl mfl. Googla/duck-duck-goa så ser du sida upp och sida ner med denna utsaga.

      Med så många röster som säger samma sak så måste det ju vara sant, särskilt om bilen är en diesel eller hybrid ;-)

      Radera
    3. Beror ju helt på vad man lägger in i begreppet miljövänlig. Så länge bilen inte är tillverkad av bambu kommer den ha negativ inverkan på miljön, men allt är relativt.

      Sen får man inte glömma bort att alla de uppräknade grupperna har ett intresse av att hålla uppe konsumtionen.

      Radera
    4. Om man har ett jobb i Stockholm city och inte har duschmöjligheter och inte får åka kollektivtrafik. Hur menar anonym på sina höga hästar att man ska ta sig till jobbet?

      Radera
    5. Om jag får svara skulle jag föreslå en stillsam cykeltur om du bor i förort. Om det inte är stekande sol och mitt i sommaren bör det gå utan att svettas. Tror dessutom inte att elscooter är ett reellt alternativ för sträckor längre än några kilometer, och i så fall funkar även promenad.

      Radera
    6. Kände inte till att staten förbjudit kollektivtrafik, men jag är ingen tankeläsare å andra sidan.
      Om det nu är förbjudet, hur kommer det sig att man ser sl-bussar överallt, tunnelbanetåg som ankommer och avgår, pendeltåg likaså, Roslagsbanan/tvärbana osv osv? SJ-tåg och dess konkurrenter rullar även.
      Och såg även taxibilar bara för någon minut sedan, som ju också klassas som kollektivtrafik. Antar att staten måste betala för att köra tomt för att på det sättet hålla arbetslösheten nere?

      Radera
    7. Nej, ingen har förbjudit, men det avråds från att nyttja kollektivtrafiken. Inte bara pga säkerhetsrisken och det höga priset utan också för att inte sprida covid-19.

      Radera
    8. Sparo. Jag försökte bara visa att det finns olika perspektiv på saker :o) Privata elscooters har blivit ett betydligt vanligare inslag bland folk som uppenbarligen åker till/från jobbet. Antagligen lär dom bli färre igen när höstvädret kommer och det inte finns ett skuldbeläggande för att använda kollektivtrafik :o)

      Radera
    9. Jodå, jag fattar. Och om folk köper sina "handikapphjälpmedel" själva och inte släpper dem på trottoaren har jag inget emot det.

      Radera
  6. Hur dom tjänar pengar på detta är en gåta för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om de gör det. -80 Mkr 2018 var ingen bra start.

      Radera
  7. Ligger de verkligen på gatorna? I min centralort, som inte ens klassas som stad, har jag knappt sett någon sådan alls. Har så svårt att ta till mig att folk skulle ställa sådant på trottoaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Stockholm ligger de bokstavligt talat i drivor, precis som på bilden här uppe.

      Radera
  8. Japp, de ligger i drivor i Stockholm.

    SvaraRadera
  9. Dessutom är det dyrt att använda, gå eller springa är gratis.

    SvaraRadera
  10. Åker man på sådana mojänger så är det väl enbart för att signalera till omvärlden att man är lite lätt korkad? Så då är det helt naturligt att bara slänga den i en hög mitt på gatan när man kommit fram, eller i vägen för någon.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slänger man den mitt på gatan har man åtminstone undanröjt alla tvivel om sin mentala kapacitet.

      Radera
  11. Bor innanför tullarna och har åkt in till kontoren flera gånger på Voi då jag inte vill belasta kollektivtrafiken. Cykel är mitt förstahandsval men ibland är inte cykeln smidig beroende på rörelsemönster då den inte bara kan lämnas vart som helst. Åkt som längst 7 km enkel resa. Supersmidigt och givetvis både miljövänligare och billigare än att åka taxi eller köpa bil.
    /Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade sprungit och i andra hand gått, men de kan nog ses som lite konstigt.

      Radera