lördag 26 mars 2022

Skattehöjningssänkningsbidrag

När finansminister Damberg sent omsider presenterade ett ett förslag till att mildra den effekt drivmedelspriserna gett de svenska hushållen var det främst genom ett märkligt upplägg där alla bilägare ska få ett bidrag på 1000-1500 kr. Det högre beloppet i glesbygd.

Lite oklart var gränsen för glesbygd går. Också oklart om man ska få dubbelt betalt om man äger två bilar, tredubbelt med tre osv. Måste de vara påställda? Måste de användas? Och vad händer en familj med exempelvis två bilar, bägge skrivna på mannen? Får han dubbel ersättning och frun ingen?

När Damberg fick några av dessa frågor ihop med frågan om varför man använder en så krånglig kompensationslösning svarade han att det var enda möjlighet att kompensera folket (med deras egna pengar):

Det är ett schablonmässigt stöd för de som äger en bil och alternativet är att inte göra någonting.

Självklart fanns andra lösningar! Först och främst hade man kunnat sänka skatten med 5-10 kronor per liter. Med tanke på hur mycket drivmedelspriset gått upp (alltså den del som inte är skatt) kan bensinskatten sänkas ganska mycket utan att det ens kostat statskassan något jämfört med intäkten för några månader sedan.

Något annat man kan gör är att sänka reduktionsplikten, sluta att blanda in ”biodrivmedel” (a.k.a. skit) i soppan som inte bara gör den sämre utan också dyrare. Detta är såklart en miljögrej och som med alla sådana frågar sig vän av ordning om den är bra för miljön. Som vanligt låtsas politiker att det bara finns en sida av myntet medan forskare pekar på problem.

Att regeringen inte vill använda skattesänkningsverktyget beror troligen på att väljare då kan få för sig att även andra skatter kan sänkas. Kanske är det inte rimligt att ha världens högsta skatt på plastpåsar, ”public service”-skatt även för de som undviker statsmedia, mervärdesskatt på energiskatt, punktskatter för 135 miljarder osv.

Efter förslag från oppositionen har riksdagen nu ändå beslutat om en skattesänkning för diesel och bensin på 50 öre/liter från 1 maj. Vad ska ni gör för pengarna?

31 kommentarer:

  1. 50öre...
    få se nu. jag brukar tanka en gång i månaden eller var 5-6 vecka. tanken rymmer 80 liter. det blir 40kr per tank. ca 30kr i månaden då. vad ska jag hitta på med denna enorma skattesänkningen? kanske köpa 6st korv med bröd på biltema eller gå till lunchrestaurangen på jobb och köpa knappt 1/3 lunch?...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biltemakorv är ju alltid Biltemakorv :)

      Radera
    2. förvisso. kollade precis och den är inte prishöjd. fortfarande en femma st. däremot har de höjt på räkmackan. från 54 till 64 till nu 69kr enligt hemsidan. illa...

      Radera
    3. Oj, det var ett rejält pris på en smörgås, åtminstone för att vara på Biltema. "Svenska priser" brukar det stå utan norska Biltema-kaféer, men det där låter mer som svenska skatter :)

      Radera
    4. med tanke på priset på räkor så är det kanske inte fel pris. jag lekte med tanken att gå till biltema och köpa 2 räkmackor och plocka bort räkorna och ha de till vår bakade potatis istället för att köpa räkorna på coop. det hade nog blivit ungefär samma pris och räkorna hade varit betydligt bättre än de jag köpte på coop i lake (varför gör man om det misstaget flera ggr?). det är ingen större skillnad på biltemas räkor och de räkorna man får på restauranger där räkmackan kostar närmre 200kr.

      Radera
    5. Jag är lyckligt förskonad från räkor. För att inte tala om räkmackor, det har jag inte haft några i mitt liv :)

      Radera
    6. Jo trålarna ligger ju i hamn nu, iom att det inte är lönsamt att gå ut med dessa bränslepriser. Så räkorna blir dyra

      Radera
    7. Ja biltema korv är perfekt när man reser, jämförde med korvbröd(16pack) och kokkorv(svenskt kött) på willys och då landade priset på 5.8kr per korv med bröd (exklusive ketchup och senap). Så är nog rätt svårslaget att laga egen hemma :)

      Radera
    8. Jag äter inte korv, men är lite avundsjuk på dem som kan få någon form av lagad mat för 5 kr på Biltema eller Ikea. Just på resa, annars tycker jag att man med lite planering ska slippa kasta i sig något längs vägen.

      Radera
  2. Jag får restskatt på 100.000kr i år så jag stoppar väl in min tusenlapp där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar klokt. Fast får du restskatt på hundratusen hoppas jag att du gjort en fyllnadsinbetalning så att du slipper Skatteverkets hiskeliga ränta.

      Radera
  3. Pengarna går nog till lämna-landet-fonden. Alternativt rätt in på skattekonton som verkar behöva lite tillskott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra fond väl värd att investera i.

      Radera
  4. Sparar ca 2000kr mån genom köra elbil eller besparing om 14,5kr/mil elbil vs diesel.

    Har dock kvar diesel bilen just nu så tack för bidraget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag förstått det kommer du kunna få en tusenlapp som engångsbidrag till dieselkostnaden även för elbilen.

      Radera
    2. om jag förstår tokerierna rätt så är det en tusenlapp per person och inte per bil så skriv över den ena bilen på frun så fort det går

      Radera
    3. Jag är inte säker på att du har rätt, men då behöver många en "omvänd målvakt", kanske en son eller dotter som kan stå för en av hushållets bilar.

      Radera
  5. Jag tankar alltid för 100 kr varje gång. Så då spelar det ingen roll vad bränslepriset är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara du kommer till och från macken på 100 kr ;-)

      Radera
  6. Förstår ironin men... Jag gör samma för extra pengar in nu som de senaste nio åren. Ingenting. Oavsett inkomstens storlek betalas löpande räkningar den 25e, sedan behålls en standardsumma på lönekontot att leva på under månaden. Den har varit oförändrad de senaste nio åren, men med senaste tidens kraftiga ökningar på drivmedel och mat så börjar svångremmen sakna hål, jag vägrar dock in i det längsta ändra den. Elpriserna slår hårt med, det går på löpande räkningarna men är såklart surt ändå.

    Överskjutande går in på sparkonto, från sparkontot köps sedan automatiskt andelar i fonder, samma summa på tio olika, så vettigt fördelade geografiskt, branchmässigt och bolagsstorleksmässigt som jag lyckats få till det på så pass "få" fonder. Men skulle jag ge mig in på flera blir det svåröverskådligare och jag vill inte behöva anstränga mig överhövan för att ha koll. Sällan eller aldrig görs justeringar.

    Inte världens sexigaste privatekonomihantering, men smidigt och har gett mig ett tryggare och rikare liv på alla vis.
    /Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funkar likadant. Vill jag köpa något gör jag det, men jag kommer inte att handla mer bara för att jag får in en oväntad slant.

      Ett rikare liv borde vara målet med allt sparande, så lyckas man med det finns inga skäl att ändra på något.

      Radera
  7. Sänka skatten vill aldrig en vänsterorienterad politiker göra. En sänkt skatt är lite svår att ta tillbaka utan att ens svensken märker det. Bättre då att använda sig av tillfälliga bidrag. Då blir svensken glad och börjar så smått skissa på vad som skall inhandlas för "gåvopengen" från snälla goa staten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det märkliga är att detta funkar. Men det verkar ju helt klart göra det.

      Radera
  8. Jag tycker att det är på tiden att höja skatten till 100%. Som kompensation till de som jobbar så kan vi sedan införa ett "arbetstidskompensationsstöd" som bestäms utifrån hur många år det är kvar till nästa val. Det skulle vara mest rättvist för alla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone ett riksdagsparti, V, har vädrat de tankarna, att man på sikt inte vill se privat ägande:
      https://www.youtube.com/watch?v=euto3uADvpM

      Radera
  9. Ett land styrt av dårar, framröstade av idioter.
    Snart kommer all mat vara importerad då svenskt jordbruk inte har en chans att klara konkurrensen med länder med lägre bränslepriser. Liksom fiskerinäringen. Liksom åkerinäringen. Företag på landsbygden kommer lägga ner få nyanställningsrna blir omöjliga pga att resekostnaderna äter upp en stor del av lönen. Men Magdalena är rekordpopulär och sossarna vill tydligen göra livet ännu jävligare för alla som är beroende av bilen.
    Vad tror ni om de senaste årens populära trend med husbilar på semestern? Många pensionärer kommer inte ha råd att åka många mil framöver. Kanske kan ha den som gästhus?
    Varför är inte riksdagshuset under belägring? Rosenbad nerbränt? Varför?
    Jean C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framförallt lite oväntat att ett parti som kallar sig Miljöpartiet skulle gå i främsta ledet för att avskaffa lokal matproduktion och landsbygd.

      Radera
    2. Nej det är inte oväntat alls. De styrs ju av Ryssland och Putins agenda, såväl finansiellt som tankemässigt. Således gäller att maximera alla åtgärder som skadar Sverige. Och detta röstar folket på. Vad säger det som folket?
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    3. Det är väl just att 3-5 procent håller MP som det främsta partiet som jag tycker är lite oväntat, trots allt.

      Radera
  10. På grund av för hög skatt på bensin skall den skattebetalande bilägaren få ett bidrag finansierat med sin egen skatt för att ha råd att tanka. Om politiker hade varit läkare hade de ordinerat en blodtransfusion från vänster arm till höger arm och spillt en del på golvet.

    SvaraRadera