söndag 16 oktober 2022

Om svar anhålles

Jag försöker hålla nere på gnället (även om det inte alltid märks) och hitta det positiva även i elände, men ibland går det inte. Kan inte bara företagare (eller folk överhuvudtaget faktiskt) som inte klarar enkel kommunikation bara försvinna? Under bara någon veckas tid har jag drabbats av följande:

  • En hantverkare skulle kolla på ett jobb. Han sa att han skulle dyka upp någon gång under lördagen. Han kunde inte säga exakt när, så hela dagen gick åt till att vänta. Inte så att jag inte kunde göra något medan jag väntade, men ni vet hur det är. Jag måste vara hemma och vill inte ta tag i något som jag inte när som helst kan lägga ifrån mig. Men han kom aldrig, så jag ringde söndag morgon och han lovade att komma även den dagen. Det gjorde han inte heller och har fortfarande inte gjort det.


Dags för dagens sjunde kafferast...

  • En elektriker skulle komma och gå igenom vad jag vill ha gjort. Inget avancerat, lite kontakter och lysrör, men ändå praktiskt att först planera jobbet och så kan han i lugn och ro fixa materialet tills det är dags att sätta ihop allt. Men han kom inte på den utsatta tid. Han kom heller inte efter den utsatta tiden, så morgonen därpå mejlade för att höra om de tänkt ge mig en ny tid. Och fick det. Något hade dykt upp dagen, och det händer ju, men ring, mejla eller sms:a då!
  • Ett sågverk skulle fixa lite virke och höra av sig när det var klart, det skulle ta en vecka. Så när det gått två veckor hörde jag av mig igen. Nytt besked: Klart om en vecka. Jag vet inte om jag ska tolka det som att det hänt något oförutsett eller om de bara gett fan i beställningen fram till nu. För det är inte oförutsett, så tycks folk göra hela tiden.

  • T ex den VVS-firma som skulle fixa lite rör och kopplingar för ett par månader sedan. Då var det gott om tid, jag behövde dem inte. Men när jag stötte på igen var det helt uppenbart att de glömt bort mig, så då fick vi ta det från början. Och så en tredje gång. Nu trodde jag verkligen att de pga skam skulle öka tempot, men denna vecka kan jag konstatera att i så fall hade de hört av sig nu, och det har de inte.
  • I juni kontaktade jag kommunen för att snacka bygglov. Jag tänkte inte ansöka, jag vill bara höra lite hur det funkar och om det jag eventuellt vill göra är möjligt. Men handläggaren var precis på väg på semester och hade inte tid då. Det kan jag förstå, så jag bad henne återkomma när hon kom tillbaka, vilket hon lovade. Hon lovade också att skicka över lite info via e-post. Inget av det skedde. Så när det hade gått åtta veckor tänkte jag att hennes semester skulle vara slut och skickade ett mejl för att påminna. Antingen var den inte slut eller också väntar hon på nästa semester för det blev inget svar nu heller.

Och det är ju det som är problemet. Vare sig det är företagare eller myndigheter som inte kan lyfta på luren, dra iväg ett sms eller mejl, vill jag ju inte skrika på dem för jag vill ju ha något av dem. Företagarna kan välja att aldrig någonsin leverera och kommunen kan sätta så många käppar i hjulen att alla processer tvärstannar. Det blir jag inte ett dugg gladare av.

Så jag fortsätter att jaga i den takt jag vågar. Den första hantverkaren skiter jag i nu och letar vidare. Skulle han återkomma (vilket jag starkt betvivlar) får jag bestämma då hur jag gör. Elektrikern och sågverket har skött sig tidigare, jag väljer att se detta som tillfälliga magplask. VVS-killen kontaktar jag om några dagar och säger att antingen fixar du grejerna nu eller så skiter vi i det. Även mitt tålamod har gränser.

Kommunen, den hopplösaste av dem alla eftersom jag inte kan välja bort dem, hörde faktiskt precis av sig. Handläggaren säger att hennes mejl fastnat i utkorgen på något sätt. Jag väljer att tro på det. Mest för att det hade varit så lätt för henne att bara strunta i mig. Det gör ju ändå nästan alla andra.

22 kommentarer:

  1. Läser man det här så verkar det inte ha blivit grönare på andra sidan utan ungefär som i Sverige./E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag försöker bara balansera så att jag inte blir för skönmålande. Nu till veckan ska jag på möte hos kommunen för att lyssna lite om bygglov. Det tror jag inte hade varit möjligt i en svensk kommun, och behöver man hjälp av banken eller försäkringsbolaget kan man åka dit och prata med dem, utan att boka tid. Det tror jag också är gränsfall i Sverige.

      Men hantverkare tror jag är en universell sammanslutning av människor som tagit till sin uppgift att reta mänskligheten, varhelst de befinner sig. På så vis är det inte grönare, eller i alla fall inte så mycket grönare.

      Radera
    2. Fullt möjligt att får bygglovsrådgivning utan tidsbokning i min svenska hemkommun. Å andra sidan är de flesta handläggarna jubelidioter och skolade i den ädla konsten att inte ge raka svar.

      Radera
    3. Så kan det vara här med, det vet jag inte än. Men jag tyckte att det var svårt att få till sådana här möten redan före corona, och då tog väl de flesta chansen att strypa möjligheten.

      Radera
  2. Jag förstår inte företag som inte bemödar sig om att svara. Ta tex hantverkare som inte orkar svara på en förfrågan. Ta bort frågeformuläret från hemsidan eller skicka ett svar om att du tyvärr inte kan åta dig fler jobb nu. Det skulle lämna den potentiella kunden betydligt nöjdare än ett icke svar eller att man återkommer med några veckors mellanrum. Föreställ dig ett företag med hantverkare som hörde av sig och kunde säga en tid när de kommer samt kom då. De borde dominera vilken marknad som helst. Nu har jag istället beklagat mig över faktumet till ganska många åhörare.

    Jag har även kontaktat tryckerier och försäkringsbolag som inte orkar svara. Jag fattar att mitt ärende till tryckeriet i det här fallet var litet men säg att ni inte åtar er så små uppdrag. Då hade jag haft förståelse för situationen istället för att de hamnat på min svarta lista för att de inte svarar. Ett annat tryckeri som jag använde rekommenderade jag nästa vecka till en annan kund. Banken som inte längre tar emot kunder på kontoret utan tidsbokning men man kunde ju självklart höra av sig och boka en tid som passar en funkar inte riktigt så i verkligheten. När jag ringde ett par dagar senare efter att inte fått svar på mejl så hade banktjänstemannen sett ngt flasha förbi i mejlen. Det hade tagit honom max två min att svara med förslag på tider när han läste mejlet.

    Så håller helt med dig om att jag hoppas de försvinner. Och framförallt slutar ljuga om hur de har fokus på kunden. Eller om det innebär urusel service så kanske de ska sluta med sitt fokus på kunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ändå lite lättare att förstå när hantverkare misslyckas med sånt här än när människor som sitter vid en dator och mer eller mindre jobbar med kommunikation hela dagarna. Men tyvärr är det ofta lika dåliga.

      Men ja, egentligen tycker jag att alla som uppger en mejladress, ett telefonnummer eller har ett formulär någonstans bör svara inom en arbetsdag, åtminstone "Körigt nu, jag återkommer".

      Igår kväll mejlade jag ett företag och idag svarade en där att jag skulle vända mig till en annan person på ett annat företag, men på samma område. Fint att de svarade en söndag, men ska de ändå hänvisa mig till en annan mejladress hade det knappast döda dem att vidarebefordra det dit med en kopia till mig.

      Radera
  3. Du bor i Norge.Man har inte så bråttom fick vi lära när vi flyttade hit för 25 år sen.Det tog 7 månader och ett oändligt antal papper när bilen skulle tullas in.Hva er problemet,du kan da kjöre bilen? var svaret.Manana,manana.Men du man vänjer sig och det positiva överväger alla dar i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man har ju inget annat val, annat än att flytta någon annanstans. Har själv inte märkt av ett generellt långsammare tempo i Norge (annat än i trafiken), och då har jag ändå flyttat från svensk huvudstad till norsk landsbygd.

      Radera
  4. Jag är ledsen att behöva säga : välkommen till verkligheten. Bor i villa i Sverige sedan 22 år , det är exakt så där . Jag brukar tänka att det är bra sparmässigt , man sätter inte igång med onödiga renoveringsprojekt . Mitt kök är från 1973 och det fungerar…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, extra jobbigt när man vill sparka igång en massa olika projekt samtidigt, för då är man ju nästan garanterad att stöta på stoppklossar och krångel.

      Radera
    2. Jag la ner min tanke köksrenovering eftersom jag inte tycker kostnaden för en helentreprenad för kök (200 tkr) var värt det. Ett billigare pris hade lett till att jag behövt projektledare det hela. Eftersom min plan ändå är att flytta på 2 års sikt är det inte värt skiten. När det känns trist att diska tänker jag på att jag sparade 200 tkr och slapp projektledningen. Det är lättare att köpa en ny bostad med renoverat kök.

      Radera
    3. Jag renoverade mitt kök för drygt femtiotusen för drygt tio år sedan, men då fick jag göra det mesta själv. Ska du flytta inom ett par år hade jag istället föreslagit något i stil med min snabbrenovering förra året, för ett par tusen:
      https://sparosverige.blogspot.com/2021/04/koksrenovering.html

      Radera
  5. Känner igen problematiken, vet inte om jag vågar säga att jag upplever att det är övervägande män som missar att återkoppla och att planera. Är själv företagare sen 20 år och lärde mig tidigt att återkoppling är det viktigaste, oavsett om man kan eller inte kan åta sig ett uppdrag.

    Hantverkare är i regel bäst på sitt egna område och däri ligger inte återkoppling, planering eller administration. Jag försöker att se det från deras perspektiv. Stress och uppdrag som är en förfrågan från kund som kanske kräver administrativ insats, de kanske får frågan när de samtidigt befinner sig mitt i ett uppdrag.
    Jag har disciplin nog att lämna pris på jobb fast jag är slut i huvudet i slutet av dagen, men många hantverkare tänker att det löser sig, kunden ringer igen och även om det kanske inte är ekonomiskt försvarbart, borde de flesta ha en assistent som sköter den delen åt dem. Så får de hantverkare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, det har jag inte tänkt på. Fast i mina exempel var det ganska jämt fördelat för personen som svarar på mejl på elfirman är kvinna, liksom kommunhandläggaren. Och själv försöker jag alltid svara så snabbt det går, trots att jag är man. Men jag ska tänka på det framöver och se om jag ser samma mönster.

      Jag är med på att det inte var för att de var bra på kommunikation som de blev elektriker eller målare, men startar man företag ingår det i dealen.

      Radera
  6. Hantverkare har betätt sig så sen urminnes tider. Dom blir nog nästan dubbelt eller 100% glömskare om man vill ha deras hjälp efter klockan 16.00 om du förstår hur jag menar. Fattar inte heller att det ska vara så svårt att skicka ett SMS att det dykt upp ett bättre kvällsjobb så mitt får vänta. Det hade jag köpt, men å bara strunta i det är ju dålig stil. Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är underskattat att bara skicka ett kort meddelande att planerna ändrats. De behöver inte ens förklara så mycket, men det blir väldigt mycket lättare om man bara vet att man slipper stå på tårna för att passa in en person som ändå inte kommer den dagen.

      Radera
  7. Är det förbjudet att göra VVS-jobb själv i Norge? Annars är det inte speciellt svårt att göra sådant på egen hand. Skulle även tro att det finns bra instruktionsfilmer på Youtube. Den mesta materielen finns på Biltema och saknas det där, så finns det nätbutiker som säljer.
    Den största svårigheten är att ta få tag i rätt materiel, för det är en djungel av olika rördimensioner och gängstorlekar bland VVS-utrustning. Jag bytte diskbänksblandare för en tid sedan med tre röranslutningar: varmvatten, kallvatten och diskmaskin. Nya blandaren inte hade samma gängdimension på anslutningsrören och att få tag i rätt adaptrar var det som tog 90% av totala tiden det tog att byta blandare... Som sagt, inte så svårt att göra, men att få tag i rätt grejor kan vara värre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just el och VVS är jag lite rädd för. Blir det fel kan det bli så jävla fel, så även om jag gör en del av jobbet själv vill jag gärna att yrkesmän kollar att det blivit rätt.

      Radera
  8. Jag har haft tur med överlag ganska goda intryck av de hantverkare jag anlitat, inte minst att de hör av sig, kommer och går ungefärligen när vi bestämt.

    En gång vad det dock som förgjort. Jag hade själv gjort allt underarbete till renovering av ett litet badrum, ut med badkar, toalett och handfat samt fått låna nödvändiga pluggar av rörgubben tills det han skulle få montera ihop det nya. Tagit bort befintligt våtrumsgolv o våtrumstapet och gjort ytorna rena o fina åt mattläggaren.

    Så dök mattläggaren upp och gjorde sin grej med nytt plastgolv och nutidens betydligt tjockare plast"tapet". Kvällsjobb och någon hockeymatch på TV senare, så han jobbade kvickt som en iller.

    Inspekterade i morgonljuset nästa dag och medan golvet såg kanon ut så, Ay Caramba, tapeten sitter ju upp och ner! Ett tydligt mönster som man inte kan undgå att se vad som är rätt eller fel.

    Hörde av mig till mattläggaren som skämdes mer än en smula, han lovade jaga tag i ny tapet och göra om jobbet, men flaggade för att det var en utgående modell och han fått jaga lite första gången, det kunde nog ta lite tid.

    Två veckor senare hade han iaf hittat den tapet jag ville ha, men hade fått dammsugit marknaden o plockat hem från två leverantörer.
    Nå, han gjorde sin grej och i kvällsljus var vi båda glada o nöjda över att det nu såg ut som tänkt!

    Tills morgonljuset. En av rullarna hade antingen legat ute i solen eller bara en produktionsbatch som inte gått bra. De skiljde sig gravt mycket i färg åt iaf. Jag ringde hantverkaren och sade att jag inte ens orkar säga något, han får komma o titta själv.

    Han kom, såg, suckade och sedan fick jag välja en annan tapet för nu var den jag först ville ha slut. Valde en annan snygg som kunde sättas åt vilket håll som helst.

    Tredje gången gillt, gottet slut, allting slut! :)
    /Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det löste sig!

      En gång drabbades jag av det där med olika färg på rullarna trots att jag såg till att det blev samma batchnummer. Hade gjort misstaget att köpa tapeter på Rusta så det gör jag inte om.

      Radera
  9. Har tidigare haft bara bra erfarenheter av hantverkare och liknande där jag bor, men nu har jag drabbats av en lagbegavad. Först kom han och gjorde ett jobb hos mig pa min balkong (vatten"skada"), det hjälpte inte ett dugg. Sen kom han inte alls trots att det var överenskommet med förvaltaren att han skulle kolla vaningen ovanför. När han tre veckor senare dök upp fick jag förklara hela grejen igen.
    Nu har vi i brf fatt en offert (efter ytterligare tre veckor) där han pastar att det är konstruktionsfel pa terrassen ovanför mig. Jag är ytterst tveksam, det droppar nämligen bara pa ett enda ställe efter regn (vilket har gett missfärgning pa fasaden nedanför). Om det är konstruktionsfel pa hela terrassen borde det väl synas pa hela fasaden? Sorry, blev lite langt det här men jag är tämligen upprörd.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om ett konstruktionsfel kan ge vattendropp på ett enda ställe. Håller med om att det låter lite konstigt, men vatten rinner ju alltid till lägsta punkten, så kanske.

      Men resten känner jag igen. Hantverkare som inte kommer och när de väl gör det inte har fixat det de ska och har svar på de frågor de fått (eller ens att de har kvar frågorna eller ett minne om att de fått dem). Hoppas att det löser sig.

      Radera