Det låter som en kvällstidningsrubrik,
men jag tror att ni vet vad jag menar. De där företagen som i en
bisats berättar att avgifterna ”ändrats”, ”justerats” eller
”anpassats”. Av någon anledning betyder det aldrig sänkta
avgifter utan alltid höjda, och ibland helt hysteriskt.
I somras skrev jag om att min
hemförsäkring höjts med 16,5 procent på ett år. Detta när
räntan är negativ och inflationen obefintlig. Andra klassiska
höjare är Posten och Storstockholms Lokaltrafik som obehindrat kan
höja sina priser med 10-20 procent oavsett ränteläge. Och så
staten då.
Den senaste som lyckats att både smyga
och chockhöja samtidigt är SEB. Jag är kund sedan många år och
tillfälligtvis också aktieägare. I samband med att årsbeskeden
skickas ut brukar man ju alltid få några papper med reklam eller
instruktioner om hur siffrorna ska läsas. I den luntan, som de
flesta skickar i papperskorgen direkt, hade de smugit in ett papper
med texten ”Vi uppdaterar våra villkor”. Detta gör man bl a
genom att byta ut det populära Visakortet mot det klart sämre alternativet Mastercard.
Och så var det avgifterna då.
Tjänsten ”Enkla vardagen” borde byta namn till ”Betydligt dyrare vardagen”
när priset stiger från 25 kr i månaden till 35 kr. Bara 10 spänn,
kanske någon invänder. Ja, men också 40 procent! Konsekvent över
hela linjen faktiskt. Att betala räkningar med gireringskuvert blir
33 procent dyrare. Även företagskunder drabbas. Inga jättepengar,
men ett par tior här och någon procent där. Vi drabbas ändå
lindrigare än bankfackskunderna som i många fall får över 100
procents höjning.
Jag vet inte vad som är värst, att de
höjer varenda avgift rejält samtidigt som tjänsterna försämras,
att de inte kan stå för att de erbjuder sämre tjänster till högre
pris, eller att de försökte smyga igenom alltihop tillsammans med
texten: ”Om du accepterar villkoren behöver du inte göra något.”
Så beter sig bluffaktureringsföretag, men tydligen även svenska
storbanker.
Är det Falkengrens fallskärm som ska
finansieras på detta sätt? I så fall är jag inte helt säker på
att jag vill vara med, så det är bäst att SEB håller utkik så
att de inte missar ifall jag säger upp mitt avtal på Twitter eller
med en lapp på Icabutikens anslagstavla.