fredag 2 oktober 2020

Företag ger inte bort varor

Det enklaste och mest lönsamma man kan göra när det ringer telefonförsäljare är att lägga på luren. Vill man driva lite med dem först kan man såklart göra det, men vanligtvis tar jag första bästa chans att säga att jag inte är intresserad. Standardsamtalet låter ungefär så här:

Jag: ”Micke.
Telefonförsäljare: ”Har jag kommit till Mikael?
Jag: ”Trodde det framgick. Vad säljer du?
Telefonförsäljare: ”Nej, jag säljer ingenting. Jag ringer ifrån ett föret...
Jag: ”Ah, vad synd! Jag som var så köpsugen. Jaja, då får du ha det så bra då.” *klick*

Andra låter samtalet gå och accepterar dessutom avtal ”mot sin vilja”. Jag försvarar inte alls dessa företag. Människor med affärsidén att lura människor att köpa varor och tjänster med hjälp av ett avtal de inte riktigt begriper (och det är ju själva vitsen med telefonförsäljning) förtjänar hårda och plågsamma straff.

Samtidigt har man väl något slags ansvar själv också? ”Han stressade mig jättemycket.” Återigen, det är ju därför de ringer. Ett företag med en bra tjänst kommer inte ringa tio sekunder efter att du fått ett tättskrivet avtal och kräva att du godkänner det på stubinen, för det behöver de inte.

Säljaren sa att det var gratis, inte alls att det handlade om ett abonnemang. Jag känner mig verkligen lurad.

Så varför skulle ett företag ge bort något helt gratis? Och kosttillskott också, som är en bransch som är känd för sin höga moral (nu var jag lite ironisk, om inte det framgick). Ingenting är gratis! I alla fall nästan inget.

Det enklaste sättet att inte bli lurad är att inte skriva på eller godkänna ett avtal man inte förstår. Varken med sin namnteckning, sitt bank-ID eller genom att säga ”ja” på telefon. Det aktuella företaget, Vitalplus, har 92 procent ”Mycket dålig”-omdömen på Trustpilot. En webbsökning av namnet ihop med ord som ”bluff” eller ”klagomål” visar bara elände. Varför släpar folk runt på en tung telefon med internet i om de ändå inte använder den när det behövs?

45 kommentarer:

  1. Som egenföretagare funderar jag alltid på att fråga efter organisationsnummer och namn på den som ringer och sedan skicka en saltad faktura på någon form av utvärdering/analys av personal/säljprocess till företaget. Detta borde ju göra att man blir portad från deras listor eller att man kanske till och med får ut något av samtalet.

    Har dock aldrig faktiskt gjort det ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade ju varit helt underbart! Ta betalt för den tid de stulit från dig! :-)
      Mvh FBM

      Radera
    2. Företag vars idé verkligen är att stjäla min tid genom att göra en marknadsundersökning där jag förväntas att under några minuter svara på frågor gratis brukar jag fråga vad de tänker betala mig och sedan upplysa dem om att jag inte jobbar gratis. Där brukar "samarbetet" ta slut.

      Radera
  2. Fick 3 samtal från dessa lånebolag, som hjälper en att sänka räntan, inom 10 min efter varandra, häromdagen på min lunchrast. Alla 3 samtalen började på samma sätt.
    -hej jag heter ***** och jag ringer från *****. Det handlar om ditt billån/banklån du har i dagsläget....
    -jag betalade av det lånet förra året med skatteåterbäringen.
    - jaha, då kan jag bara säga grattis och ha en bra dag.
    *klick*

    Däremot ringer bingolotto samt postkodmiljonären varenda vecka känns det som, trots löften om att dom ska ta bort mitt nummer ur sina listor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Registrera ditt nummer på Nix. Vi hade ett elände med telefonförsäljare innan vi gjorde det. Man får dock räkna med en viss eftersläpning men numera är det helt tyst.

      Radera
    2. Där har jag ett tips efter att själv genomlidit en lång period med sån telefonterror. Jag sa att jag hade svåra problem med spelmissbruk som jag försökte ta mig ur och att denna telefonförsäljning verkligen inte hjälpte. Ringandet upphörde omedelbart. Magiskt.

      Radera
    3. Har haft spärr på nix innan, det hjälper inte mot dessa luttrade säljare tyvärr..

      Kanske skulle testa missbruksid`en dock :)

      Radera
    4. Att säga att man är spelmissbrukare låter som det bästa någonsin! Det ska jag pröva. Undra vad man gör med ettriga tvättmedelsförsäljare dock. "Jag är allergisk mot rena kläder tyvärr och lever därför naken." ?

      Radera
    5. Ofta behöver man inte ens ha haft ett lån. Jag har aldrig haft lån och får en inledande fråga som: "Stämmer det att du idag har ett bolån på X,X Mkr?" Då brukar jag fråga varifrån de fått denna absurda uppgift. Har aldrig fått något bra svar på det.

      För mig som företagare verkar Nix tyvärr helt verkningslöst.

      Frihetsmamman: Testa det! "Jag använder inte kläder, jag är naturist." Bara för att kolla reaktionen.

      Radera
  3. Har inte haft något samtal från en försäljare på säkert 10 år. Innan brukade jag alltid be dem skicka hem lite papper eller något mail så att jag kan läsa igenom i lugn och ro. Då detta givetvis inte gick sa jag bara att jag då inte är intresserad och att jag aldrig gör affärer över telefon.

    Telefonförsäljare måste vara världens mest otacksamma jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar jag också säga. Ber de mig utveckla berättar jag att jag är motståndare till hela verksamheten telefonförsäljning och vill därför inte främja den hur bra erbjudanden de än kommer med.

      Ja, det är nog världens mest otacksamma jobb, men det finns ju en anledning - INGEN behöver dem.

      Radera
  4. Jag får heller inga säljsamtal (längre)
    För några år sedan ändrade jag strategi och la tid på att prata med dem, men var noga med att aldrig säga ja/ok eller liknande. Några samtal pågick säkert i 20 minuter eller mer.

    Nu gissar jag men jag tror att mitt telefonnummer har blivit svartlistat hos telefonsäljarbolagen då deras säljare måste lägga onödigt mycket tid på att inte sälja något till mig... Det tog ett tag med mycket tålamod från min sida men känns värt just nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ogillar telefon för mycket för din taktik, men jag har tänkt på den ibland.

      Radera
  5. Eller också anmäler man sig till Nix, funkar också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr funkar inte Nix alltid.
      Jag står som abonnent på telefonen till ett av mina barn (minderårig alltså). Vi anmälde till mobiltelefonernas Nix så fort den skaffades vilket betyder att det ska gå in på alla listor högst tre dagar senare. Under åren så har det ringts ofta på barnets telefon (även på skoltid, när telefonen är inlämnad i den obligatoriska mobillådan) från alla möjliga företag. Om det ringer när vi är hemma så brukar jag få ta samtalet ("nu är det hemligt nummer igen, du får ta det" får man höra). När jag surt påpekar att telefonen är nixad så är svaret alltid "åh, men då måste ni ha gjort det nyligen och våra listor uppdateras bara en gång i månaden". Som sagt, Nixad från dag ETT.
      Vi har aldrig lämnat ut det tfnnumret vid prenumerationer, anmälningar till evenemang mm (dvs där man ibland måste lämna telnr), eftersom det är en telefon som endast används av ett barn. Ändå så har det hänt att försäljare har ringt där för att "du som har köpt/beställt XXX av oss förut vill säkert köpa mer". När jag då frågar (eftersom luren är överlämnad till mig) hur de kommer sig att de ringer just det numret som inte lämnats ut så vet de inte vad de ska säga. Särskilt intressant när jag påpekar att de ringt en minderårig.

      Radera
    2. För egenföretagare skulle jag gå ännu längre och säga att Nix nästan aldrig fungerar. Men även privatpersoner verkar måttligt imponerade av tjänsten. Lite som att "Reklam - nej tack!" på brevlådan inte längre funkar när nästan alla har det verkar allt fler telemarketingbolag helt skita i att man sagt ifrån sig telefonförsäljning.

      Radera
    3. Vi hade under ett antal år mobiler med kontantkort på jobbet. När vi behövde byta mobiler behövde vi nya simkort av den mindre storleken. Eftersom telefonerna var oregistrerade så var vi tvungna att registrera numrena på oss själva för att Halebop skulle kunna skicka hem nya simkort. Jag poängterade för Halebop att detta numret fick inte synas på några nummerupplysningstjänster eller liknande. Det skulle inte gå att hitta om man sökte på mig osv. Och det fixade de. Inga problem.
      Kollegan tyckte att jag var löjlig och registrerade det som vanligt på sitt namn.
      Då började de ringa!
      I princip varenda dag, ofta flera ggr om dagen ringde det försäljare av alla de slag. Plötsligt fanns det ett nytt nummer att ringa och sälja skit till!
      Så någonstans ligger det en bevakning på vilka nummer som registreras. Kollegan hade haft de numret i flera år utan ett enda säljsamtal innan han registrerade det.

      Radera
    4. Gissningsvis blir man mer intressant som potentiell kund när de vet vad man har för kön, lön osv.

      Radera
  6. I detta fall är det jätte viktigt att påpeka att aldrig säga ja i samtalet. Det gjorde du i din dialog med säljaren. I mer än ett tillfälle har jag hört talas om att samtalen spelas in för att de ska godkännas som avtal. När ni lagt på luren så roar sig försäljaraset med att klippa ut ditt " jaja" och sätta in det där det passar. Arn och distansavtals lagen kan du glömma för summorna är för små och det finns ingen som svarar på mail eller telefon. Du ska helt enkelt lägga på luren direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett viktigt påpekande. Jag brukar faktiskt undvika ordet "ja" av den anledningen.

      Radera
  7. Med undantag för de som sitter fast med telefonen i väggen på analogt vis är det väl enklaste saken att koppla på spärrlistan i mobilen eller använda sig av tex truecaller-appen.

    Försäljning via telefon - till skillnad mot säljare av telefoner - verkar vara en utdöende form.
    Fast det är ju klart: de som har mindre förståndsgåvor klarar ju inte av att lägga in spärrar mot säljarna och det är ju just den gruppen som är lättast att få att köpa just dessa produkter eller är lätta att övertala, ca 10%-20% av befolkningen, så det blir ju någon miljon potentiella kunder att bearbeta, bara i Sverige.

    Hur var det nu, lärs inte källkritik ut i skolan, jo just det; om det står i Aftonbladet och DN är det korrekt och fullständigt, och om det ringer telefonförsäljare så vill de dig bara väl och är inte ute efter att tjäna pengar. För de ger ju bort saker gratis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan smartphone funkar inte dina tips. Och ja, jag är medveten om att även vi är en utdöende grupp.

      Har inte tänkt på att skolans oförmåga att lära ut riktig källkritik kan påverka även här, men det låter logiskt.

      Radera
  8. Ogillar verkligen bluffmakare, i telefon såväl som på nätet. En gång det senaste åren har jag blivit lurad och det var av skitföretaget buuks.se. En bokförsäljare på nätet som lurar in en i ett abonnemang där de börjar dra 129kr / mån från ditt kreditkort. Det som är riktigt skrämmande är hur dessa företag kan manipulera omdömen på nätet i stor skala. Tittade på Trustpilot och där finns det ca 3900 omdömen varav 45% ger utmärkt. Det finns ingen kund i världen som skulle ge ett äkta utmärkt till ett rent bedragarföretag, så det betyder att nästan 2000 omdömen är fejk. Skrämmande. Däremot verkar googles recensioner vara svårare att manipulera för där har buuks sämsta möjliga betyg från alla recensenter.

    https://se.trustpilot.com/review/buuks.dk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då du har betalat med kreditkort kan du få pengar tillbaka - från kreditkortsbolaget. Så här av dig till VISA/Mastercard så har du möjlighet att få pengar tillbaka.

      Radera
    2. Sant, bara för att Trustpilot ger bra betyg är man inte säker.

      Radera
  9. Känner mig lite ensam jag får aldrig telefonförsäljare :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du verkligen inte vara ledsen för.

      Radera
  10. Alla mina kontakter finns med bild. Kommer det inte upp en bild när det ringer så svarar jag inte.

    Funkar finfint.

    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en lösning. Samtidigt vill jag vara tillgänglig. Svår balansgång.

      Radera
    2. Funkar inte när man har skolbarn. Skolan och fritids ringer, precis som vårdcentralen, från "inget uppringnings-ID". Även om man har lagt in deras telefonnr.

      Spargrisen

      Radera
    3. Fast det gör sällan telefonförsäljare. De brukar ringa från oregistrerade mobilnummer som framkommer när det ringer.

      Radera
  11. Sparo, tips till inlägg, på kvartal.se/podd har de dagens intervju med chefsåklagare Stefan Lundberg på Ekobrottsmyndigheten som bla säger
    "...vi kan inte ha sådana regler i samhället som vi har idag i Sverige, rättegångsbalken skrevs på 40-talet, hur såg Sverige ut då, det vill man ju inte ens tänka på när man tittar på hur det ser ut idag. Här har man missat från politiker att anpassa lagstiftningen efter utvecklingen i samhället..."

    "varför inte införa lagstiftning på prov och utvärdera sedan om man känner viss rädhågesenhet inför den"

    "läget är kritisk. Man måste agera nu"

    "jag ska ärligt säga att jag är pessimistisk gällande utsatta områden, gängkriminalitet och liknande jag tycker inte att samhället har visat på förmåga att svara upp mot den här hemska utvecklingen. Så jag lider av en viss pessismism, jag tror att det enda som kan lösa det här problemen är om man vill kalla det för ett paradigmskifte eller systembrytande lösningar. Man måste alltså överge den metodiken man försökt med hitills att pröva samma åtgärd om och om igen, trots att det inte har gett resultat [...] det är det enda som faktiskt kan rädda vårt samhälle, så att vi får ett välfungerande samhälle igen"

    Så tipset kanske ligger på sidan av de du brukar skriva och kommentera om, dvs någon skogstokig person som oftst uttrycker eller gör något löjeväckande. Här är det någon som faktiskt har kunskaper och erfarenheter och är villig att tillämpa dessa på dagens problemställningar för att åstadkomma en förbättring, ja alltså en förbättring som de allra flesta av landets invånare säkert kan instämma i. Inte som i de flesta fall någon politiker som inte verka kunna skilja på fram och bak men som uttalar om sånt som de inte begriper.



    med dagens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt galet hur man kan försöka reglera diverse internetföreteelser med lagstiftning som skrevs innan det ens fanns persondatorer.

      Radera
  12. Om man köper något i samband med att en säljare oväntat ringer på telefonen eller dörren, då är det oftast impulsköp utan eftertanke. Sådant blir nästan aldrig bra, vare sig kvalite eller pris. Bäst att ha som regel att alltid avstå i de sammanhangen, enligt min egen erfarenhet.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och om man vänder på det finns det oftast anledningar till att företaget väljer denna metod, att kontakta folk när de har ont om tid.

      Radera
  13. Jag har slutat svara. Googlar numret. Nästa steg är väl att blockera, ska bara gå en kurs i smartphones for idiots först. Så jag lär mig hur man gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det ännu värre. Måste först gå kursen "Skaffa smartphones för idioter" ;-)

      Radera
    2. Cirkusen tilldelade mig en. Annars hade det varit brevväxling och röksignaler för mig ännu.

      (Får man fortfarande skämta om kommunikationsmetoder som användes av det amerikanska ursprungsfolket ?)

      Radera
    3. Nej, det är nog förbjudet. Och då ska vi inte tala om djungeltrumman :)

      Radera
    4. Det här är absolut sant:

      Igår mötte jag en extremt mörkhyad afrikansk man som synade mig och sa "Du tränar mycket va?". Jag replikerade "Väldigt mycket". Han: "Jag har sett dig på gymmet, Hur många år är du" Jag svarade min ålder, han sade sin. Jag: "Jag skulle kunna vara din Far".

      Det tyckte jag var humoristiskt med tanke på att jag är vit som snö jfrt med honom. Han verkade oxå se det skojsiga i situationen.

      Radera
    5. Hahaha! Den roligaste självdistanshistorien jag upplevt var en svart amerikansk busschaufför. Han hade tilldelats kvällspass som tydligt var ovanligt för honom som föredrog att jobba tidiga morgnar. Konfronterad med detta av en kollega säger chauffören med kraftig amerikansk brytning så att det ekar över hela den fullsatta bussen: "Ja, det är förjävligt! Dom ger mig jävla negerjobb!" Mer än en passagerare fick kämpa för att kväva skrattet.

      Radera
  14. Någonstans i mig bor det en liten djävul som småmyser när jag tänker på hur många f***-you fingrar som lyfts i det fördolda efter att jag sjungit "Neeeej taaaack, heeeeej dåååå!" i luren och tryckt bort samtalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du säger ändå hej då, det var artigt.

      Radera
  15. Den telefonförsäljare som för några år sedan försökte sälja smink till mig tystnade faktiskt och kom av sig.
    När jag glatt kvittrade i telefonen. "-Oh nej, det behövs inte för jag är så fantastiskt vacker."
    Det blev inget köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite på samma tema har jag sagt åt företag som velat erbjuda mig finansiella tjänster (ofta optionshandel på Londonbörsen) att jag redan har fullt på kontot. "Banken kastar ut mig om jag sätter in mer pengar."

      Radera