söndag 6 december 2020

Nästan gratis Ferrari

Signaturen ”Undrar” tipsade i kommentarsfältet om en artikel och det gör jag också. Undrar alltså. För artikeln handlar om hur billigt det är att köpa och äga en ”superbil”, exempelvis en Ferrari 488 Spider.

Jag misstänker att du kommer tycka att det kanske inte är så farligt ändå”, skriver krönikören, och berättar att den visserligen kostar 2,5 miljoner begagnad, men tar man lån på två miljoner till tre procents ränta, räknar med 60 procents restvärde och en avtalstid på 36 månader blir månadskostnaden inte mer än 18000 kr. Kan man istället slanta in 750 papp räcker det med 10000 kr varje månad.

För själva bilen alltså. Service kan kosta runt 20000 kr per år. Om man inte väljer just märket Ferrari för då är den gratis de första sju åren. Försäkring kostar c:a 35000 kr om året, om du inte ”är ung och bor i en 'no-go-zon'” för då kan den kosta 80000 kr. Nu gissar jag vilt, men är du ung och bor i en no-go-zon kanske du inte lägger varken 500 eller 750 tusenlappar på en leksak.


Garage är en god idé.

Eller 2,5 miljoner. För faktum är att det faktiskt är det den där tvåochenhalvmiljonersbilen kostar, även om du bilhandlaren hjälper dig att låna till den. Det finns de som tycker att det är värt pengarna. Men slutsatsen ”Många blir förvånade hur överkomligt det faktiskt är” säger nog mer om krönikörens umgänge och deras omdöme än om verkligheten.

38 kommentarer:

  1. Hans kalkyl har missat en väsentlig utgiftspost, nämligen insatsen 500k. Den är liksom borttrollad från månadskostnaden och när han räknar restvärdet är det som om den inte har betalats alls. Om man lägger 500.000 delat på 36månader dvs 14.000 så är inte månadskostnaden 25.000 utan 39.000:-
    I övrigt verkar väl hans kalkyl rimlig? Huruvida det är billigt eller inte är subjektivt. Jag tycker det är dyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är mer skumma grejer i hans kalkyl. Däcken kommer räcka mer än tusen mil och därför räknar han inte med dem. Okej, vad kostar fyra ferraridäck då? Knappast gratis.

      Visst är det subjektivt. Men dyrt :)

      Radera
    2. Om restvärdet inkluderar slitna däck (och det gör det väl, gissar jag som egentligen har dålig koll på leasingavtal) så är det redan medräknat. Annars måste man förstås lägga på det i kalkylen. För 4 ferraridäck är nog dyrt, rent objektivt :)

      Radera
    3. Så kan man kanske räkna. Jag tänker mig att de slits rätt snabbt på en bil med alldeles för många hästkrafter i förhållande till sin vikt och då måste man rätt snart punga ut med pengar för en ny uppsättning, troligen inom tre år.

      Radera
  2. En gång för länge sedan, när Livet precis sparkat skiten ur mig riktigt ordentligt, övervägde jag faktiskt under några dagar en ny BMW Z8. Men som tur var fanns fortfarande en spillra impulskontroll kvar i den spillra till Människa som jag då representerade.

    Men lite halvnära var det faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. BMW är ett bilmärke som ändå går att köpa för vanligt folk. Ett problem där är att varje reservdel kostar 5-10 gånger mer än till andra bilar.

      Jag tror att du gjorde rätt.

      Radera
    2. Just den där BMWn gick på dryga miljonen. Men visst gjorde jag rätt.

      Radera
    3. Synd att du inte köpte den! De ligger idag på ca 2-3 miljoner begagnade, finns ingen till salu i Sverige när jag kollade lite snabbt.

      Radera
  3. Att få ner något 'ouppnåeligt' till nivåer som vanliga löntagare iallafall skulle ha möjlighet att få in bland sina utgifter, ja det är en sorts bedrift som många -alltförmånga- säljare jobbar hårt med.
    Ta tex den här nya Iphonen där engångspriset är ca 12.500 kr (eller mer) vilket gör det svårt för många med tanke på att de flesta inte kan få fram några tusenlappar inom några dagar enligt olika undersökningar.
    Men med 699kr/mån, då är det många som kan få in den bland löpande utgifter, även om det då blir radhusbiff några gånger i veckan när matinköpen görs på ICA.
    Att man sen betalar 10-15% i ränta och alltså ger bort ytterligare några tusenlappar, ja det bekymrar man sig inte om.
    Intressant psykologi som ligger bakom, det måste man säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där är ett mycket intressant fenomen. Jag hör på en del "hyrköpare" att de inte ser totalsumman, inte ens utan ränta. De "köper" något för 699 kr i månaden. Punkt.

      Radera
    2. Att få 15% i ränta på en placering, i det närmaste utan risk eller åtminstone till mycket låg risk, måste vara svårt att tacka nej till för en investerare. Man förstår att det ligger starka krafter bakom.
      Om man ska skissa på större samhällsfenomen kan man fundera på om den nyvunna fäblessen att hyra saker istället för att äga har fått sig en påverkan från detta. På rent ekonomiska kan man eventuellt uttyda det som att det dyker upp en mellanhand som skär emellan och får rundligt betalt, till mycket låg risk som sagt.

      Radera
    3. Jag känner många jag inte skulle låna ut pengar till för 15 procent.

      Radera
  4. Leasing är rätt smart, för säljarna. För den lite mer korkade köparen hyr mer än gärna de grejer hen inte har råd att köpa för egna pengar. Jag menar, vad gör man inte för att imponera på omgivningen?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Haha, undrar om artikelförfattaren inser hur det här låter? 18K/mån + 500K upfront är INTE överkomligt för majoriteten av de som vi kan sortera under "vanliga människor" :)

    Skulle skämmas om jag författade något sådant eftersom jag då skulle röja en djup inkompetens om ekonomi. Men som du skriver, han saknar förmodligen den här insikten och då blir resultatet så här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en aning verklighetsfrånvänt var det.

      Radera
  6. Det är ju rätt mycket pengar. Faktiskt över min familjs totala månadskostnad(när man räknar med försäkring).

    Dock så är det väl upp till var och en, om man blir lycklig av att äga en Ferrari så varför inte? Dock som du säger räknar man på 18K i månaden har man nog inte råd att köra den... Visst kommer jag kanske vända mig i graven ifall arvet spenderas på bilar, samtidigt om det skapar lycka vem är jag att säga att det är fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det står var och en fritt. Det jag reagerade på var att det lät som att det var rena fyndet.

      Radera
  7. Hade faktiskt en "superbil" själv en tid. Det var en BMW z4 med vid köpet några år på nacken. Köpte för ca 170000 och sålde för i princip samma summa ett par år senare. Skatt, försäkring och ett par reparationer kostade en slant förstås, men skulle tro att jag ägde den två år till priset av vad en "riktig superbil" kostar två månader enligt den där kalkylen. Då kändes bilen ändå lika mycket som leksak som transportmedel. Det var inte en Ferrari, men misstänker att skillnaden upplevelse inte är så stor för den som jämför med en äldre bruksbil. Så kallat vanligt folk, alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också haft "superbilar", men troligen inte med krönikörens mått.

      Undrar om inte mycket av Ferrari-upplevelsen handlar om avundsjuka blickar. Ren gissning, och inte ens bitter.

      Radera
  8. Vi kommer att skaffa en andrabil i familjen, och hur jag än vänder och vrider på det är en elbil billigast totalt sett. Laddar gör man billigt hemma, service är obefintlig om man inte har tummen mitt i handen och kan byta luftfilter, kupéfilter, krängningshämmare, bromsbelägg och såna saker. Andrahandsvärdet är fortfarande väldigt bra då tillgången vida understiger efterfrågan, speciellt på de lite billigare bilarna. Det kommer nog att bli en Zoe 41kW begagnad för en 150000 kr. En Ferrari som den i artikeln är ju helt vansinnig att köpa ur ett ekonomiskt perspektiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 150000 kr för en andrabil är ändå rätt saftigt, som jag ser det. Men visst, inte Ferrarinivå på långa vägar.

      Radera
    2. Snålgrisen: luftfiltret slipper du, men allt annat du rabblade sitter i en elbil också.

      Radera
    3. Med luftfilter menar han sannolikt kupefilter.

      Radera
    4. Jag fattar väldigt lite av detta, kupéfilter vet jag inte ens vad det är. Men det känns som att ni pratar förbi varandra. Snålgrisen menade (som jag förstod det) att om man är händig kan man "byta luftfilter, kupéfilter, krängningshämmare, bromsbelägg och såna saker", så då behöver han inte lämna in elbilen på service.

      Radera
    5. Den enklaste jämförelsen ur ett underhållsperspektiv mellan en bil på bensin/diesel eller el är antalet rörliga delar. 2000+ vs ca 20 rörliga delar på en elbil. Bra val av bil snålgrisen./frivilligpensionär

      Radera
    6. En Renault kan aldrig bli ett bra val.

      Radera
  9. Om man ska räkna på något sådant kanske man ska satsa på någon bil som historiskt ökat i värde. Som exempel så var nypriset på en one:1 runt 20miljoner med div. Tillval och de har sålts på auktion för runt 60miljoner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa för andrahandsvärdet är om man kan lura Elvis Presley att sätta sig i den också. Eller nu morgondagens Elvis. Gäller bara att klura ut vem det är så är framtiden säkrad.

      Radera
  10. Enda gången som jag skulle köpa en Ferrari på "avbetalning" var om jag hade eget företag å körde privattaxi åt miljardärer. Då kunde jag skriva av räntan på skatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då hamnar det i en annan kolumn. Privat skulle jag inte kunna tänka mig någon form av billån.

      Radera
  11. Minns två Linköpingsstudenter som startade ett IT-företag i slutet på 90-talet som de sedan sålde till en amerikansk mobiljätte för 800 miljoner. Tror de fick ca 40 miljoner var. Den ene köpte en Ferrarri och satsade resten i något nytt företag. Litet senare hörde jag att företaget inte blivit någon succe och att han tvingats sälja Ferrarin. Lite tragiskt då han är den enda person jag känt som haft råd att ha en sådan bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mest tragiskt i den historien tycker jag är att någon med 40 miljoner har så små marginaler att han tvingas sälja av den anledningen.

      Radera
    2. Det var väl lite "easy come, easy go". Han hade nog haft större behållning av pengarna om han satsat dem i en indexfond.

      Radera
    3. Ja, om det där var de enda pengar han inte tryckte in i det nya företaget borde han ha satt dem i något säkrare än en Ferrari. Alltså nästan vad som helst :)

      Radera
  12. När kronofogden var ute och jagade in Björn Borgs skulder sågs Björn rattande just en Ferrari. Kronkalle fick naturligtvis frågan hur det kunde komma sig att Björn körde en mångmiljonbil när Björn hade skulder upp över öronen och varför inte bilen togs i beslag. Jo, det var ju så vist ordnat så att generalagenten för Ferrari Sverige bara lånade ut bilen till Björn, så han ägde ju inte bilen och alltså fanns inget att ta och att Björn fortsatt kunde köra Ferrarin.

    Låter som en bättre lösning än att låta ovan nämnd beräkning ligga till grund för ett ekonomiskt beslut att kunna köra en Ferrari.

    P.s.
    För yngre läsare så var Björn Borg världens bästa tennisspelare och tjänade bra med kosing under många år, främst utomlands. Han såg dock till att, helt legitimt, behålla pengarna utanför det svenska skattesystemet.
    d.s.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart ordnat, och svårt att komma runt. Det kan ju inte vara förbjudet varken att hjälpa eller att ta emot hjälp.

      Yngre lyssnare som vill läsa in sig på vem Björn Borg är kan lyssna i musikform:
      https://www.youtube.com/watch?v=BWzePTOzVN0

      Radera