onsdag 2 december 2020

Hur mycket internet behöver du?

Jag har fast bredband med fri surf och det kommer jag ha så länge jag bor kvar, men tänkte att det för framtiden kan vara bra att ta reda på hur mycket internet jag faktiskt använder och behöver. Både i en ny bostad och på resande fot. Surfar man med mobiltelefon är det en enkel räkneövning, men i en dator är det inte det.

Till slut blev jag tipsad om programmet Networx som får ticka i bakgrunden nu och som enkelt berättar hur många megabytes som laddas upp och ner, per timme, dag, vecka och månad, i tabell- eller diagramform. Den ambitiöse användaren kan också exportera data för att mixtra med den i ett eget kalkylblad, men det är inget som intresserar mig.

Men jag tror på sånt här, att aktivt ta reda på sina egna vanor och behov. Inte bara för datoranvändande utan för allting. Det primära problemet för Lyxfällandeltagare är inte att de bränner mycket pengar utan att de inte har en aning. Det är svårt nog att ändra sina ovanor när man vet om dem.

Efter 30 dagar kostar programmet pengar, men vid det laget vet jag redan allt jag behöver veta. Redan efter en vecka kunde jag konstatera att fri datamängd lär vara nödvändigt för mig även framöver. Bra, då vet jag det.

Avslutningsvis ska jag säga att jag inte tar något som helst ansvar för programmet. Jag vet inte om tillverkaren SoftPerfect kommer försöka sälja din surfhistorik till högstbjudande eller om de ens, rent tekniskt, får den informationen.

16 kommentarer:

  1. Hur kom du fram till att du behöver fri datamängd egentligen? På 9 dagar har du förbrukat 2,8GB -alltså knappt 10GB i månaden. Det får man för 149:- i månaden. Och då får fria telefonsamtal och SMS på köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att jag snott den där tabellen. Själv använder jag ungefär 30 GB i veckan, så gissningsvis 120 i månaden.

      Radera
    2. Ja då var det lite annat. Själv gör jag inte av med mer än 3-4GB i månaden. Men galet snabb fiber med obegränsad datamängd ingår i hyran. Rätt bortkastat på mig.

      Radera
    3. Sånt är surt. Själv har jag en massa kabel-tv som ingår och jag har inte ens en tv.

      Radera
    4. Ja hade man varit lite mer tekniskt lagd så kunde man kanske börja majna bitcoin. För elen ingår också...

      Radera
    5. Fri el tycker jag nästan borde vara förbjudet av miljöskäl.

      Radera
    6. 4-5 GB om dagen, du ser flera serieavsnitt på Netflix varje dag Sparo?

      Radera
    7. Lite förvirrande kanske för 1 GB = 8 Gb och Netflix anger att 1 Gb per timme för SD, så i ditt fall om 4-5 GB blir då 30-40 Gb dvs räcker till 30-40 timmar per dag för Netflixtittande.

      Radera
    8. Nej, jag har faktiskt aldrig sett ett enda avsnitt på Netflix. Däremot rullar det ibland Youtube eller Bitchute på datorn. Bilden har jag sällan någon nytta av, men den går ju inte att stänga av bara för att jag har något annat på skärmen eller står i köket och lagar mat. För det är ju den som drar internet, ljudpoddar är nästan gratis.

      Radera
    9. Okej, förlåt en gammal gubbe utan tekniskt kunnande. Med GB menade jag gigabyte, alltså en miljon bytes. Den verkar vanligen förkortas med versaler, men om det är rätt vet jag inte.

      Radera
    10. Bortse från kommentaren om GB/Gb för det stämmer inte. Netflix anger 1 GB per timme för SD och inget annat

      Radera
    11. Okej, jag varken fattar eller använder Netflix så det är nog ingen idé att jag försöker begripa :)

      Radera
    12. Du missade tre nollor där ;) En gigabyte är en miljard byte.

      Radera
    13. Ja, du ser. Jag skulle ha hållit mig till planen och inte gett mig in i teknikdiskussionerna.

      Radera
  2. Intressant! Har ju haft koll på mobilerna (min o barnens) men bredbandet har ju varit oklart område.
    Har funderat på hur mkt vi behöver här hemma, med barn som både spelar och streamar mycket. Och jag själv som jobbar hemifrån.
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då låter du verkligen som rätt person för det här programmet.

      Radera