torsdag 22 april 2021

Det började som en skakning på OMX

I början av veckan fick vi ett par riktigt sura börsdagar, men istället för att återigen spekulera i om detta är början till slutet har jag funderat över hur Mikael Wiehe kommer att sammanfatta läget ifall den riktiga kraschen kommer. Kanske så här.

Det började som en skakning på OMX.
Den fyllde oss väl mer med häpnad än med skräck.
Vi förstod aldrig riktigt orsaken till att börsindex sprungit läck.
Man hade sagt oss att detta var världens modernaste, osänkbara skepp.

Du sålde Footway åt barnen och några stycken av din SPAC.
Jag sålde olja, jag tänkte att råvaror är säkert kallt.
När vi gick in för att kolla orderböcker börja' säljarna strömma till.
Jag såg en tår, eller var det kanske en droppe bubbel på din kind?

Vi följde pilar som angav nedgången för DAX.
Det var i mitten av Q2, med Q1:or på ingång strax.
Vi var rätt många, men alla tog det ganska lugnt.
Det var väl bara en herre från Tredje AP som trängde sig lite dumt.

Vi träffa' en nivå vi passerade förut
och presentera' teorier om att raset nog snart är slut.
När vi försökte logga in på Nordnet sa kundtjänst att bank-ID inte gick.
Det var visst drivrutinen till nåt certifikat som servern aldrig fick.

Vi gick till Spy Bar där vi fick köa för champagne.
Sen skålade vi för Warren Buffett och för varann.
Nu börja' index att sjunka snabbare, kurvans lutning var ganska stor.
Många hoppa' sina positioner, men vi beslöt att stanna kvar ombord.

Sen lämna' poddarna skeppet för att söka riktigt kneg,
men vi stod kvar där på Spyan och tjuvhöll på vår deg.
Vi tänkte, marknaden är för stor och kall och vild
och i arbetsmarknadspolitiska åtgärder fanns inte plats för en enda till.

Sen spela' diskjockeyn remixer av E-Type och annan skit.
Det kändes lite fånigt, men ändå rätt typiskt för just vår tid.
Vi har förlorat den allra sista gnuttan cash,
men får vi in nåt ska vi tanka Evolution fram till nästa krasch.


Originalet är också helt okej.

Imorgon kommer ett riktigt blogginlägg om något verkligt ämne. För som vi alla vet är ju börskrascher en historisk myt som möjligen aldrig inträffat och som i alla lägen aldrig mer kommer att ske.

18 kommentarer:

  1. Undrar vad Wiehe hade tyckt om att hans alster får agera bakgrund/ram till börsen? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enda liknande exemplet jag vet är när Magnus Uggla spelade in "Vem kan man lita på?" och bytte ut Robert Zimmermann till "Och Björn Afzelius flytt till Italien med miljonerna". Wiehe hotade med stämning och försäljningen stoppades tills det fanns en ny version. Så det är kanske säkrast att inte fråga :)

      Radera
    2. Där var det tur att man hann köpa "rätt" version innan den drogs in :-D

      Radera
    3. Jag hade en kompis som också gjorde det och har tänkt många gånger att den där LP:n har nog räntat sig fint.

      Radera
  2. Jag tror aldrig någonsin jag har funderat på hur Mikael Wiehe sammanfattar något läge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag. Wiehe är en kille som tänkt och som ändå alltid kommit fram till något helt annat än jag. Därför perfekt att lyssna på för lite perspektiv.

      Radera
  3. Haha! Sparo som musiker! :) Mycket bättre än det kommunistiska originalet.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, musiken är nedlagd sedan snart två decennier, men en text ska man väl kunna knåpa ihop med ett rimlexikon och lite fantasi.

      Radera
  4. Den riktiga kraschen har väl nyss varit å farit !?? Eller har du tjuvläst Nostradamus nu igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Är det inte lite det som betecknar börskrascher?

      Radera
    2. Enligt Nostradamus kommer kineserna ta över världen, då är det inte bara börsen som kraschar!

      Radera
    3. På den punkten skulle jag säga att det är fördel Nostradamus just nu.

      Radera
  5. Möjligheterna, Micke. Det är där man ska fokusera, annars blir det inga mål :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var usel på fotboll. Kanske därför.

      Radera
  6. Bra låtskrivet. Känns som helt rätt tolkning av originalet. Förmodar att det egentligen alltid har handlat om en metafor för kapitalets undergång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har nog inte funderat över vad den egentligen handlar om, men du kan mycket väl ha rätt där. På rak arm kommer jag inte på någon annan Wiehe-låt som inte på ena eller andra sättet handlar om politik.

      Radera
  7. Vilken poet du är! "och bytte ut Robert Zimmermann till "Och Björn Afzelius flytt till Italien med miljonerna". Wiehe hotade med stämning och försäljningen stoppades tills det fanns en ny version." Jättekul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja... I och för sig finns det jävligt pissiga poeter :)

      Jag minns att det var ett jävla ståhej kring det där. Wiehe kände sig kränkt över att Uggla hånat hans kompis.

      Radera