måndag 11 oktober 2021

Dina pengar, men banken bestämmer

Följande historia är uppsnappad på internet från en för mig okänd person. Jag vet ingenting om sanningshalten. Jag har svårt att tro att samtalet är helt uppdiktat, men det kan väl vara klokt att hålla i bakhuvudet att referatet är en partsinlaga.

Jag och många andra har fått liknande knäppa frågor från företag som skyller sin nyfikenhet på politiskt framtagna regelverk, så vi kan väl ändå leka med tanken att detta har hänt.

Första frågetecknet kan jag ändå köpa. Kunden vill ha en förändring i den tjänst banken tillhandahåller. Då är det kanske rimligt att medarbetaren frågar varför.

Tvåan är mer svårsmält. Banken vill ha registreringsnumret på bilen kunden tänkt köpa. Skulle han ta billån vore det en annan sak, men nu handlar det om kundens egna pengar, visserligen placerade på ett bankkonto. Sedan spårar det ur fullständigt:

Nu har jag kollat upp bilen och priset känns rimligt så du ska få ökad beloppsgräns.

Vad är det för förmyndarstat där banken anser sig ha rätt att bedöma dina bilaffärer? Nu fick kunden (enligt egen utsago) inget svar, men jag antar att banken skulle skylla på att om priset vore uppåt väggarna kunde det vara tecken på pengatvätt. A utför en tjänst åt B som betalar genom att köpa A:s bil till överpris.

Det tycker jag att polisen kan få gräva i (om de hinner mellan knäböjningarna, fikarasterna och innebandymatcherna) om de har tydliga misstankar, men en privatägd bank är ett företag och inte en statlig kontrollinstans. Om reglerna ger dem rätt att agera som en sådan måste reglerna ändras. Det är skillnad på bank och vårdnadshavare.

Sedan kan jag inte låta bli att kasta lite skit på alla dem som anser att kontanter är av ondo. Det är det faktum att kontanter knappt kan användas (t ex svårt att sätta in dem på eget konto) som gör att de som styr över alternativen kan bete sig som gudar förbjudna att kritisera. Ni kan tycka att jag är en bakåtsträvande gubbe som vägrar ta till mig ny teknik, men ni vet att jag har en poäng här.

42 kommentarer:

  1. Jag och sambon har gått igenom liknande övning med Länsförsäkringar. Även det ett bilköp. Vi skulle betala hälften var och sambon skulle swisha. Han ringde för att höja beloppsgräns men blev nekad för att det inte fanns så mycket pengar på kontot. Lade på. Jag överförde min andel till sambon som ringde igen varpå han skulle bevisa var pengarna på hans konto plötsligt kommit ifrån. Detta gjordes genom printscreens av mina konton som alltså skickades (kändes faktiskt lite olustigt, även om jag och sambon är väldigt transparenta oss mellan). Vi har dessutom samma bank, dvs det borde de kunnat reda ut utan printscreens. Så trött på bankers godtyckliga hitte-på, men tycker onekligen att swish på det stora hela är smidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, framförallt inkonsekvensen blir man ju tokig på, och kan de inte härleda pengar från konton i sin egen bank undrar man ju vad de har för nytta av skärmdumpar.

      Radera
  2. Intressant, på Swedbank kan jag höja min gräns själv via bank-id.

    Jag försökte faktiskt bli kund hos bankkund hos länsförsäkringar i somras. Deras websida strulade och jag fick bara en felkod när jag försökte registrera mig med bankid. Då fick jag den ljusa idén att gå in på en bankkontor för att bli kund på så sätt.

    Då ville de ha:
    Kontoutdrag för tre månader bakåt på lönekonto.
    Årsbesked för hela bankengagemanget hos nuvarande bank
    Lönespec eller motsvarande.

    Gör man det digitalt behövs inget alls, för på internet är alla ärliga. Alternativt har de kommit fram till att digitala kunder är billiga kunder och så jävlas de med alla som inte använder den plattform de vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan lägga till att de även skyllde på myndigheter när jag frågade.

      Radera
    2. Den enda gång jag har behövt höja min Swishgräns (på LF Bank) så var det enkelt gjort i bankappen, med Bank ID.

      Jag har varit kund i LF i princip sedan de startade bankverksamheten och har aldrig haft några problem i mina kontakter med dem. Det kanske är lokala skillnader mellan kontoren. Men jag håller med om att det är mycket "kundkännedom" som ska snokas i från alla banker jag har konton i.

      Radera
    3. Det där känns som typiskt bankbeteende, att ska du få äran att bli kund hos oss ska vi jävlar veta allt om dig. Ibland.

      Radera
  3. Jag kan rekommendera Skandiabanken. Där kan man göra allt själv via nätet. Deras kundtjänst fungerar också bra, om det skulle uppstå något problem. Själv avskyr jag Nordea och Swedbank efter dåliga erfarenheter. /Elise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kundtjänst är mycket värt. Häromveckan skulle jag föra ut miljoner från mitt SEB-konto. Det kunde jag göra med bank-ID på kort, inga problem. Men när jag ringde dem för att få ut ett värdebevis krävdes mobilt bank-ID, "för din säkerhet". Den logiken...

      Radera
    2. Har Skandia och just Swish kan i alla fall inte jag hitta inställningar för i appen.
      Swish är ju lite speciellt då det kostar banken att du använder det.

      Radera
    3. Jaha! Kanske är likadant i Norge med motsvarigheten Vipps för det var en av frågorna bankerna jag kontaktade för att bli kund helt hoppade över.

      Radera
  4. Vet inte om historien som Sparo hänvisar till är sann, men kan nog varna alla för Länsförsäkringar. Jobbar själv på ett ställe där vi behandlar information om banktransaktioner och den värsta banken att ha att göra med är Länsförsäkringar. I princip all information och kontrolluppgift vi får därifrån är felaktig. De är så värdelösa att det finns ingen annan som ens kommer i närheten. Det är också helt omöjligt att få tag på någon chef där som man kunde ställa tillsvars. De har ingen e-post och när man ringer blir man runtbollad mellan olika kontor ända fram tills samtalet bryts. Enligt deras policy tar de heller aldrig emot ringbud eller ger ut någons direktnummer så det är helt omöjligt att få tag på någon person på banken som skulle ta ansvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kan ju vara lite mustigt broderad, men jag har svårt att tro att den är helt påhittad.

      Ingen e-postadress eller möjlighet att bli kopplad till någon ansvarig är ett rött skynke för mig. Det slutar aldrig väl när det blir problem, och det blir det ju alltid förr eller senare.

      Radera
  5. Det är intressant att samma politiker är totalt ointresserade av regelverken beträffande offentlig sektors utgifter. Där går det tex bra att spruta ut tiotals Miljarder varje år till valfria diktaturstater via Sida. Helt utan granskning. Samma med migrationsverket, vars kontorsutrustning tom försvinner utan att någon vet något. Ska vi gissa på att 30-40 pct av statens budget idag försvinner ut i korruption?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, men en väldig kontroll vad en enskild svensk gör med sina tusenlappar.

      Radera
  6. Varit med om något liknande med min bank, lever enkelt och har väldigt låg inkomst, men har pengar på banken och inga skulder. Skulle placera om en summa. Blev helt förvirrade för att jag fick tusen frågor om min ekonomi som om jag skulle ta ett stort lån. Fick redogöra för hur jag använder mina pengar, exakt vad de gick till och hur mycket. Att jag inte reste mig och gick!?

    Den ifrågasättande bankkvinnan som snart skulle klämma ut sin femte unge gjorde mig lite ondsint i tanken, bort med barnbidrag och flerbarnstillägg...Chefen som hon hade överläggelse med om mig. Var stor som ett hus och luktade cigarettrök, en tickande bomb för samhällsekonomin, borde inte få gå omkring.

    De vill ju ha koll på allt, därför använder jag emellanåt kontanter, där det funkar än så länge./M




    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om det kanske inte tjänar något till vill jag ifrågasätta dem hela vägen in i kaklet. De ska åtminstone veta att det inte är rimligt att de ska veta allt om mig och min ekonomi.

      Radera
  7. När man FÖRSÖKER göra rätt och svara på kundkännedomsfrågorna så finns inte alltid något alternativ som passar. Fick nyligen uppmaning att svara på frågor för Avanzas sparkonto via Collector, har visserligen inga pengar på det kontot längre pga den allt sämre räntan, men ändå. Alternativen var ett antal branscher, därutöver "Arbetssökande" och "Pensionär". FIRE fanns förstås inte bland alternativen. Jag frågade Avanzas kundtjänst och fick först svar att frågan om huvudsaklig sysselsättning inte fanns med i Collectors frågor...! Jo, framhärdade jag. Sedan fick jag svar att okej det gör det tydligen, men det är Collector som bestämt frågorna och jag fick bara välja det som passar bäst. MEN INGET PASSAR JU! Litet problem kanske men ändå irriterande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen det. Ta bara det där med hur stora insättningar och uttag man tänkt göra, och varifrån pengarna kommer. På bägge dessa känner jag för helgarderingar. Mycket irriterande att inte åtminstone få lägga till en förklarande kommentar när man inte är bekväm med något av svaren.

      Radera
    2. Eftersom jag vägrar att kalla mig själv vare sig arbetssökande eller pensionär kände jag mig till slut tvungen att välja "Ekonomi och finans" eftersom jag lever på mina aktier, även om jag antar att de då tror att jag menar att jag är anställd eller egenföretagare i branschen.

      Radera
    3. Ändå bästa alternativet, vad det verkar.

      Radera
    4. Har du glömt vad R i FIRE står för? Det är bara att stå sitt kast :-p

      Radera
    5. Om man vill fega lite då och köra FI(R)E? Fast R inom parentes brukar i och för sig betyda revolution :)

      Radera
    6. För mig betyder pensionär att man får pension, en person som bara har slutat jobba och lever på egna pengar har jag svårt att betrakta som pensionär. På något sätt känns det engelska "retired" bättre för det känns som att det omfattar alla som dragit sig tillbaka från arbetslivet oavsett om de får pension eller inte. Men nu kom vi kanske ifrån ämnet egentligen, ursäkta!

      Radera
    7. Jag tycker att du i högsta grad håller dig till ämnet. Och jag håller med, ordet pensionär signalerar någon som har åldern inne för pension eller är ofärdig nog för att inte kunna jobba.

      Radera
  8. Nja, det låter nog lite tveksamt, att hon utifrån reg.nr, går iväg för att kolla om bilen är till salu och till vilket pris.
    Det borde väl ta ganska lång tid att hitta sådana uppgifter om det ens lyckas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och om priset är rimligt i förhållande till märke, årsmodell, miltal, rost, allmänt skick..... Varför jobba på bank när man kan vara bilhandlare?
      Se mitt svar nedan.

      Spargrisen

      Radera
    2. Jag tror inte att hon kollade om bilen var till salu. Bara att det priset var rimligt för en Ford Fikus -05:a (eller vad det nu var för bil).

      Radera
  9. Man blir ju lite nyfiken på vad bankmänniskan hade gjort om personen hade velat köpa båt istället för bil. Finns då inget regnr att kolla upp. Vad gör de då?
    Om priset är rimligt beror ju alldeles på skicket, hur vet bankmänniskan det (gäller iofs även bilen)? När blev bankmänniskan expert på bilar? Varför är bankmänniskor experter på att värdera bilar? Kan jag gå dit och värdera klockor, smycken och tavlor också?
    Nu blev JAG nyfiken!

    Eller beror nyfikenheten på att banken inte är van vid att folk köper bil utan att låna pengar av dem?

    Har själv höjt beloppsgränsen på swish ett fåtal gånger. En gång var just för att köpa en båt. Fick inga frågor, men gjorde det själv via nätet så det kan ju vara anledningen. eller att jag har en annan bank.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det varit en båt skulle de kanske inte göra bedömningen, helt enkelt för att det är mycket svårare. Jag vet inte.

      Av tidigare kommentarer verkar det som att just Länsförsäkringar är alldeles överjävligt nitiska, så annan bank kan underlätta.

      Samma när jag skulle identifiera mig häromveckan. SEB krävde mobilt bank-ID eller digipass. Bank-ID på kort, utskickat av dem på samma sätt som digipasserna, dög inte. Avanza och Nordnet ställde kontrollfrågor av typen "Kan du nämna några aktier du har på kontot?" och nöjde sig med det.

      Radera
  10. Jag sålde en båt för några år sedan och då fixade köparen en höjning av beloppsgränsen på bryggan (i appen). Inga problem alls, men då var det som sagt ett par år sedan och Swedbank har jag för mig. Det kan ju ha ändrats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissningsvis blir det krångligare och krångligare ju svårare det är att använda kontanter. För i takt med att kontanterna försvinner kan ju de som administrerar alternativen (som Swish som ägs av privata pengar) kräva mer att säga till om över den enskilde medborgaren.

      Radera
    2. "Av privata banker" skulle det så.

      Radera
  11. Härligt att man behöver gå till banken med mössan i handen och dra igång sina bästa hundögon för att antingen få TA UT eller SÄTTA IN sina egna sjukt hårt beskattade svenska shitcoins. Nu blev jag ännu mer sur på idiotsamhället än jag var tidigare i dag när jag tankade bilen. Går och köper mig några extra fraktioner Bitcoin!

    SvaraRadera
  12. Undrar om frågorna alls ger några effekter? För det känns som det kan utvärderas nu, efter några år. Känslan är att de är bökiga och till 100% ger irrelevant återkoppling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore onekligen intressant att få reda på om det är mindre ekonomisk brottslighet, valutasmuggling och sånt för att de hela tiden ska ha reda på allt vi gör.

      Radera
  13. Kan bekräfta att Lf är lite struligare än andra. Förutom kundkännedomsfrågorna så är
    man först och bästa på att spärra alla överföringar till Revolut, Crypto, mfl som dyker upp. Annan bank behövs i regel därför som komplement.
    Lf har dock äntligen avlusat sin Internet-bank hyfsat väl efter alldeles för många år med undermålig kvalitet i jämförelse med konkorrenter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara upplevt LF som försäkringsbolag och där har jag varit ganska nöjd, men det är tydligt att man ska vara försiktig med dem som bank.

      Radera
  14. Hade en gång en patient med psykisk ohälsa. Hon levde på sjukersättning och hade inte svarat på bankens frågor angående kundkännedom. Banken hade låst hennes konto så hon fick inte ut sina pengar på bankomaten och kunde inte köpa mat. Hon hade inte ätit på flera dagarinnan hon blev inlagd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas banken fick en återkoppling så att de får se vad tillämpningen av deras regelverk resulterar i, i praktiken.

      Radera
  15. Om någon här är intresserade av förklaringen till varför banker gör som i detta exempel, så är det för att de är tvingade av lagstiftning att upptäcka penningtvätt, och förmodligen även (om än inofficiellt) ålagda att upptäcka svarta pengar som inte beskattas rätt.

    Sen är ju tillvägagångssättet väldigt klumpigt, så kan det bli när man försöker efterleva en märklig lagstiftning. Staten tackar och bockar för den ökade insikten i privatpersoners transaktioner...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, vi är införstådda med att de har lagstiftning att backa upp sina handlingar med. Samtidigt är det helt uppenbart att vissa banker har en förmåga att jävlas mer än andra.

      Motsvarande ser vi hos internetleverantörerna där Bahnhof verkar göra vad de kan för att kämpa emot medan t ex Telia och Tele2 sväljer alla direktiv med hull och hår.

      Radera